Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Smętowo - wiadukty - OP1FB5
z serii: zapomniane linie kolejowe na Kociewiu
Właściciel: Sovek
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 84 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 17-09-2009
Data utworzenia: 18-09-2009
Data opublikowania: 18-09-2009
Ostatnio zmodyfikowano: 20-06-2012
53x znaleziona
2x nieznaleziona
3 komentarze
watchers 3 obserwatorów
59 odwiedzających
44 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
6 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: areckis, Badzia Gadzia - (BG), Czarsow, elmodemonico, Miki., swistaki83
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Wymagany dodatkowy sprzęt  Szybka skrzynka  Przyczepiona magnesem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Jest to pierwsza skrzynka z serii- "Zapomniane linie kolejowe na Kociewiu"

Kesz jest rozwinięciem tematyki zaprezentowanej w mojej innej skrzynce: http://www.opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=7845 

Smętowo Graniczne- to rozległa wieś gminna położona przy magistrali kolejowej Gdańsk-Bydgoszcz. W rzeczywistości są to dwie wsie położone z obu stron torów- Smętowo Graniczne i Czerwińsk. Jedynym wyróżniającym się obiektem jest neogotycki kościół z roku 1904. Rzowój wsi nastąpił po roku 1852 tj. uruchomieniu połączenia kolejowego Gdańska z Bydgoszczą i po roku 1908 tj oddaniu do użytku linii Myślice-Kwidzyn-Smętow-Szlachta. Do momentu wstrzymania ruchu kolejowego na liniach do Opalenia i Skórcza stacja była ważnym węzłem kolejowym.

 [...]  Linia Kwidzyn - Opalenie - Smętowo - Szlachta powstała w roku 1909 jako jednotorowa drugorzędna (Nebenbahn). Wtedy to też powstał most na Wiśle pod Opaleniem (zresztą używany jako kolejowo-drogowy). W czasie I wojny światowej linia była przebudowywana na dwutorową, by uzyskać dodatkowy ciąg transportowy z Berlina do Prus Wschodnich. Elementami tego ciągu miały być odcinki Chojnice - Czersk (dobudowa drugiej pary torów), Czersk - Szlachta - Skórcz - Smętowo - Kwidzyn - Prabuty (dobudowa drugiego toru), Prabuty - Myślice (budowa od podstaw linii dwutorowej), Myślice - Małdyty - Morąg, Morąg - Orneta - Lidzbark - Bartoszyce (dobudowa drugiego toru  [...] Prawdopodobnie Niemcom chodziło o zwiększenie możliwości przerzutowych swoich wojsk z Niemiec właściwych do Prus Wschodnich na wypadek wojny, a także stworzenia alternatywnej linii kolejowej dla szlaku Chojnice-Starogard-Tczew-Malbork.

[...]  W efekcie oddzielenia Prus Wschodnich od Niemiec, Traktat Wersalski - mając na uwadze zachowanie łączności prowincji z resztą państwa - zapewnił Niemcom wolność tranzytu, m.in. kolejowego przez polskie Pomorze, objęte przez polską administrację w styczniu i lutym 1920 r.. Pierwszym dokumentem regulującym zasady niemieckiego tranzytu było Rozporządzenie Rady Ministrów w przedmiocie tymczasowego uregulowania ruchu tranzytowego i sąsiedzkiego między Polską a Niemcami z dn. 1 kwietnia 1920 r., pod którym podpisał się premier Leopold Skulski i minister spraw zagranicznych Stanisław Patek. Rozporządzenie, które weszło w życie już 15 kwietnia 1920 r., przewidywało ustanowienie jednej linii kolejowej dla niemieckich pasażerskich pociągów tranzytowych. Dwie pary pociągów osobowych i jedna parę pociągów pospiesznych kursowały linią Chojnice – Czersk – Smętowo – Kwidzyn, właśnie przez most pod Opaleniem. Towarowe pociągi tranzytowe skierowano na dwie dodatkowe linie kolejowe. Umowa zawarta miedzy Polską a Niemcami 21 kwietnia 1921 r. w Paryżu (Konwencja Paryska) już nie przewidywała prowadzenia ruchu tranzytowego na linii Smętowo – Kwidzyn, przeznaczając do tego celu inne linie, bardziej odpowiadającym warunkom ruchu pociągów pospiesznych (np. Chojnice – Tczew – Malbork, Piła – Bydgoszcz – Toruń – Iława). Przeniesienie ruchu pociągów tranzytowych z linii Smętowo – Kwidzyn na inne linie, wobec braku komunikacji sąsiedzkiej między Smętowem a Kwidzynem, sprawiło, że odcinek graniczny z mostem przez Wisłę nie był wykorzystywany w ruchu kolejowym.  [...]

  [...]  W 1927 roku podróż koleją ze stolicy Rzeszy - Berlina do Zalewa, w zależności od wyboru połączenia trwała około 9 - 10 godzin. Z pobliskiej Iławy, dokąd prowadziła z Zalewa linia autobusowa były 4 pociągi do Berlina, 1 do Warszawy, 1 do Wrocławia, 9 do Olsztyna, 8 do Malborka . Z chwilą wybudowania mauzoleum Hindenburga w Olsztynku, nasilenie ruchu osobowego na linii przebiegającej przez Zalewo następowało zwykle w końcu sierpnia, w czasie uroczystości tannenberskich. Jeszcze w sierpniu 1939 roku władze powiatowe rozprowadzały bilety kolejowe na tę uroczystość. Odwołano ją potem jednak ze względu na zbliżającą się wojnę. W okresie II wojny światowej dochodziło do częstych ograniczeń w ruchu pociągów, szczególnie osobowych ze względu na transporty wojskowe. [...]

Jako że wycofujące się wojska niemieckie wysadziły mosty w okolicach Tczewa, ruch kolejowy między Warszwą a Gdynią i Gdańskiem musiał się odbywać okrężną drogą przez Bydgoszcz. Dlategoteż zdecydowano się wskrzesić starą linię  [...]  Oryginalnie wygladała wtedy (1944-45) podróż Wwa - Gdynia. Wwa-Działdowo-Prabuty-Kwidzyn, stamtąd po chwiejącym się drewnianym moście 10 km/godz przez Wisłę, Opalenie, Smętowo, tam "przeprzęganie koni" i przez Tczew do Gdyni. Chyba wkrótce po odbudowie mostów w Tczewie, prowizorkę rozebrano [...]

 

Źródła:

http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=120&okno=historia&od=0&do=91

http://www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/opale001.htm

http://www.petka.pl/wypadki/wypadek_smetowo.htm

http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/historia-kolei.htm

http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=571&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

Współrzędne wskazują na wiadukt drogowy nad linią Smętowo-Opalenie. Obok znajduje się drugi wiadukt- kolejowy, na którym odbywa się ruch linii 131 Gdynia-Porty.

Kesz to mikro(magnetico) z ołówkiem i logiem- znajduje się pod koordami.

Proszę o zachowanie ostrożności przy podejmowaniu skrzynki, delikatne postępowanie i staranne odkładanie-zamaskowanie pojemniczka.

Edit: 10.06.12- reaktywacja + nowy opis

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
wiadukt
Wpisy do logu: znaleziona 53x nieznaleziona 2x komentarz 3x Wszystkie wpisy