Log in om de coördinaten te kunnen zien.
37x Gevonden
3x Niet gevonden
2 Opmerkingen
2 Volgers
Beoordeeld als: uitstekend
18 x Aanbevolen
Cache attributen
Beschrijving
PL
Był luty 1945 roku. Zaledwie parę tygodni temu „bohaterska Armia Czerwona wyzwoliła Łódź od hitlerowskiego okupanta”. Do byłej fabryki mebli giętych przy ulicy Zagajnikowej 56 (ob. Kopcińskiego – tam gdzie NFZ i Sąd Rejonowy) przeniosło się z Lublina Biuro Projektów i Studiów Ministerstwa Komunikacji, Poczt i Telegrafów. Utworzone przez rząd komunistyczny – tak naprawdę było lotniczym biurem konstrukcyjnym, kierowanym przez wybitnego, przedwojennego inżyniera – Tadeusza Sołtyka.

Pamiątkowa tablica na budynku przy ul. Kopcińskiego.
Już w Lublinie, te kilka osób, pracujących wcześniej w Polskich Zakładach Lotniczych, zaczęło tworzyć plany pierwszego, polskiego, powojennego samolotu o nazwie „Szpak” – przeznaczonego dla lotnictwa cywilnego. W Łodzi mieli zdecydowanie lepsze warunki do pracy. Zastany warsztat stolarski szybko przystosowano do nowej produkcji, ale zarabiano na nią również wytwarzaniem… mebli. (źródło)
W kwietniu nadano zakładom nazwę „Lotnicze Warsztaty Doświadczalne” (LWD) a w 1950 roku – „Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Nr 6”. To w Łodzi powstały projekty takich konstrukcji jak:
LWD ”Szpak” (PZL ”Szpak 4T”) - 1945, samolot turystyczno-dyspozycyjny.
LWD ”Osa” - 1946, motoszybowiec.
LWD ”Żak” - 1947, samolot szkolny, turystyczny.
LWD ”Junak” - 1948, samolot szkolno-treningowy.
LWD ”Zuch” - 1948, samolot akrobacyjny.
LWD-13 (RWD-13) - 1949, samolot pasażerski, dyspozycyjny.
LWD ”Miś” - 1949, samolot transportowy lekki, doświadczalny.
LWD ”Bies” - 1950 projekt samolotu szkolno-treningowego.
LWD ”Goniec” - 1950, projekt samolotu treningowego.
IS-2 ”Mucha ter” - 1950, szybowiec treningowo-wyczynowy.
LWD ”Skrzat” - projekt samolotu sportowego do samodzielnego montażu.
LWD ”Żuraw” - 1951, samolot wielozadaniowy, łącznikowo-obserwacyjny.
Część z nich pozostała zaledwie w sferze dokumentacji lub prototypu, zaś część produkowano na miejscu.
I tutaj dochodzimy w końcu do sedna. Na tyłach zakładów – niezagospodarowanym terenie naszego dawnego Lasu Widzewskiego – powstał w 1947 roku trawiasty pas startowy. Przyfabryczne „lotnisko” miało podobno 50 m szerokości i ok. 200 – 300 metrów długości, rozciągając się właśnie między południkową nitką dzisiejszej ulicy Wydawniczej, a ulicą Konstytucyjną. Wzlatywały z niego prototypy, jak i gotowe maszyny, kierując się na lotnisko Lublinek.
Istniał tu również mały, drewniany hangar dla samolotów, przywieziony w częściach z okolic Ornety na Warmii. Miał być prowizorką i postać ze dwa lata, ale - choć przerobiony - istniał jeszcze kilkanaście lat temu. (źródło - Kocent-Zieliński E., "Łódzkie samoloty inżyniera Sołtyka", ZP Grupa Sp. z o.o., Warszawa 2010)
Pas startowy funkcjonował do końca istnienia LWD/WSK nr 6, czyli do roku 1952, zaś w późniejszych latach obszar został zabudowany.

Zuch-1 przed oblotem. W tle charakterystyczny gmach szkoły na Kopcińskiego. (źródło)
********
CIEKAWOSTKA: Okazuje się, że to nie był jedyny epizod lotniczy naszego "Polesia Widzewskiego". We wrześniu 1939 roku, teren pełnił rolę polowego lądowiska dla samolotów łącznikowych Armii Łódź, której sztab znajdował się w Parku Julianowskim.(źródło)
********
1.02.2024. - reaktywacja. Finał w nowym miejscu, reszta po staremu.
********
Na kordach nie ma właściwego kesza. Jest tylko etap 1 - pewna tematyczna konstrukcja ze współrzędnymi finału. Na wysokości ok. 1,10 m. Z tyłu. Spisujemy dane, a następnie odkładamy na miejsce.
Finał czeka niedaleko. Mogą przydać się rękawiczki.
Miejsca dość ruchliwe, czyli...trzeba czujnie...
Extra waypoints
| WP nummer | Symbool | Soort | Coördinaten | Beschrijving |
|---|---|---|---|---|
|
Interessante plek | --- | Pamiątkowa tablica na budynku przy ul. Kopcińskiego |
Extra hints
Logs:
37x
3x
2x