Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Skrzynka nie ma jeszcze statystyki
Studzieniec – Katy: mogiła pomordowanych Żydów - OP9361
Właściciel: geokuba
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > podkarpackie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 01-11-2019
Data utworzenia: 02-11-2019
Data opublikowania: 02-11-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 14-11-2019
0x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
7 odwiedzających
0 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna rowerem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W to miejsce od dawna chciałem się wybrać. A skoro nastał 1 listopada 2019 r. to już nie było na co czekać. Miejsce to widziałem zaznaczone na mapach turystycznych symbolem pomnika lub mogiły. Przypadkiem natrafiłem w Internecie na zdjęcie umieszczonego tam pomnika i poprowadziło mnie ono do artykułu na jego temat. Artykuł ten pt. „Katy – mogiła pomordowanych Żydów” ukazał się na portalu Zapomniane cmentarze: http://trobal.pulawy.pl/2017/11/09/katy-mogila-pomordowanych-zydow/

Przeczytałem go, poszperałem trochę w sieci i dostałem niezłego mętliku w głowie.

Po pierwsze: lokalizacja. Głębia lasu. Las administrowany przez Nadleśnictwo Rozwadów - Leśnictwo Katy. Administracyjnie jest to wieś Studzieniec w gminie Pysznica, powiat stalowowolski, ale zwyczajowo przypisywane do wsi Katy w powiecie niżańskim.
Z grubsza umiejscowienie mogiły na mojej mapie zgadzało mi się z miejscem na mapie udostępnionej przez powyższy portal. Ale już lokalizacja tego miejsca na geoportal.gov.pl wskazywała miejsce o kilkaset metrów gdzie indziej. Dodatkowo strona Wirtualny Sztetl podawała przez siebie określoną lokalizację, która z kolei różniła się od dwóch poprzednich również o kilkaset metrów. Tak więc dostałem trzy lokalizacje określające dosyć spory teren leśny do przeczesania. Na szczęście zacząłem szukać według mojej mapy i od razu tam trafiłem. Ale skąd takie różnice w lokalizacjach? Te złe chyba były po prostu określone na zasadzie „gdzieś tu w okolicy”.

Po drugie: opinie na temat tego miejsca. We wspomnianym artykule autor pisze tak:
„W opracowaniu „Zabytkowe cmentarze i mogiły w Polsce. woj. tarnobrzeskie” Marek Florek powołując się na dwa opracowania określił mogiłę jako Mogiłę zbiorową ludności cywilnej z II wojny światowej. Tymczasem napis umieszczony na tablicy pamiątkowej określa zmarłych jako partyzantów poległych w walce. Na zdjęciu [zdjęcia w artykule datowane są na rok 2012, a sam artykuł napisany w 2017 r.] jest tylko miejsce po tablicy. Samą tablicę można zobaczyć na zdjęciach Adama Marczewskiego zamieszczonych na stronach Wirtualnego Sztetlu wykonanych w 2006 roku.”

Niestety, podany tam link do zdjęć tablicy nie działa. Jednak jak się wejdzie na stronę Wirtualnego Sztetlu można znaleźć małą wzmiankę o tym miejscu i zdjęcia tego pomnika: https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/j/107-jarocin-woj-podkarpackie/116-miejsca-martyrologii/46425-zbiorowa-mogila-w-lesie-katy-kutyly
Napisano tam tak:
„W lesie Katy - Kutyły znajduje się zbiorowa mogiła 11 Żydów zamordowanych przez Niemców. Wystawiono tu pomnik z pamiątkową tablicą o treści: "Tu spoczywają żydowscy partyzanci, którzy bochatersko walczyli z przeważającymi siłami niemieckimi. 11 osób zostało zamordowanych w 1942 r."”
Są również zdjęcia Adama Marczewskiego, ale nie z 2006 roku, a z 2017. Można na nich zauważyć, że na pomniku pojawiła się tablica, ale nie z takim napisem jak podanym w tej wzmiance, czyli o „żydowskich partyzantach”, ale ogólnie o partyzantach. Napis na tablicy ze zdjęć brzmi: „Tu spoczywają partyzanci, którzy bochatersko [wyryte z błędem] walczyli z przeważającymi siłami niemieckimi. 11 osób zostało zamordowanych w 1942 r.”

Z powyższego można wysnuć wniosek, że najpierw była tablica z napisem o ludności cywilnej, potem tablica z napisem ogólnie o poległych partyzantach, potem w 2012 r. tablicy w ogóle nie było, następnie pojawia się ona w 2017 r. znowu z napisem ogólnie o partyzantach, jednak z wyrytym znakiem gwiazdy Dawida. A dzisiaj, w 2019 roku? A dzisiaj jest zupełnie inna tablica. Zawiera również znak gwiazdy Dawida i napis: „Tu spoczywają Żydzi ze wsi Katy, zamordowani przez Niemców w 1942 r.”

Tak więc nie ma już ani słowa o partyzantach, a tym bardziej o żydowskich partyzantach.

Ciekawe, ile w tym wszystkim prawdy? Czy faktycznie byli tu żydowscy partyzanci? A może tak określano ukrywających się w lasach Żydów, którzy skądś wzięli broń i próbowali się jakoś bronić? Czym było spowodowane to, że tak często te tablice były wymieniane?
Jedno jest pewne: od samego początku wiadomo, że pochowani są tu Żydzi. Nawet jeżeli była mowa ogólnie o partyzantach, to nie mogło być mowy o partyzantach o innym pochodzeniu niż żydowskie. Jeżeli to w ogóle byli partyzanci.

Tak czy inaczej, mogiła została upamiętniona pomnikiem i ogrodzeniem z betonowych słupków połączonych metalowym łańcuchem. Jednak jest ona w środku lasu i nie prowadzi do niej żadna droga ani ścieżka. Nieopodal, około 30 metrów dalej przebiega działem leśnym słabo uczęszczana droga, ale z drogi tej nie widać pomnika. Wszystko jest zarośnięte i wygląda na zapomniane. 
Podjechałem samochodem od wsi Katy ile się dało i zaparkowałem ok. 500 m na zachód od pomnika przy moście na rzece Gilówka. Jest to granica między działem leśnym nr 120 i 121.

Byłem tam pogodnym mroźnym świtem dnia 1 listopada 2019 r. Oddałem honor pomordowanym.

Edit:
Tydzień po założeniu skrzynki dostałem wiadomość od Informacji Turystycznej Powiatu Niżańskiego:
Z informacji do których dotarliśmy wynika że byli to mieszkańcy Katów pochodzenia żydowskiego którzy na początku II wojny światowej ukrywali się w lesie. Budowali tam schronienia przy których pomagali im mieszkańcy wsi. Pomnik upamiętnia tych którzy zostali wyłapani i zabici.

 

Skrzynka to mikro PET między sosną a świerkiem.

Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Początek ścieżki N 50° 36.040'
E 22° 16.568'
Wjazd w drogę leśną z drogi krajowej.
Na początku droga jest gruntowa, ale kiedy miniemy otwarty szlaban (brak zakazu), to droga będzie w miarę utwardzona.
Parking N 50° 35.913'
E 22° 14.580'
Tu można zostawić samochód i udać się na wschód. Przez pierwsze 200 metrów szedłem leśną drogą służącą do wywozu drewna, a potem już przez las (częściowo przez miejsce ścinki).
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
mogiła i pomnik
Tu szukajcie
Wpisy do logu: znaleziona 0x nieznaleziona 0x komentarz 0x