Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Star 1142 - OP90BX
Star 1142 - ścieżka Stara w Starachowicach
Właściciel: kopernik18
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > świętokrzyskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 27-05-2019
Data utworzenia: 27-05-2019
Data opublikowania: 28-05-2019
Ostatnio zmodyfikowano: 28-05-2019
1x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
11 odwiedzających
0 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Przyczepiona magnesem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna rowerem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Za Wikipedią

 

Zakłady powstały w 1948 roku jako przedsiębiorstwo państwowe, na bazie Zakładów Mechanicznych w Starachowicach założonych w 1920 roku, produkujących w okresie międzywojennym armaty oraz ramy do samochodów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie. Otrzymały początkowo nazwę Fabryka Samochodów Ciężarowych im. Feliksa Dzierżyńskiego[2] i mieściły się w Starachowicach. Były tam produkowane samochody ciężarowe marki „Star”, poczynając od Star 20 z 1948 roku. W 1981 roku wyprodukowano 500-tysięczną ciężarówkę[3].

Podczas przemian ekonomicznych na przełomie lat 80. i 90. fabryka znalazła się w trudnej sytuacji i groziła jej likwidacja. Po strajku okupacyjnym w 1991 roku zakłady zostały przekształcone w spółkę o nazwie Zakłady Starachowickie Star S.A. i sprywatyzowane[2] W połowie lat 90. XX wieku kontrolę nad przedsiębiorstwem przejęła spółka Sobiesław Zasada Centrum S.A., co do dziś uważane jest za kontrowersyjne[4]. W późniejszym okresie przedsiębiorstwo zostało podzielone na dwie spółki: Star Trucks Sp. z o.o. (główna część zakładów) i Inwest Star S.A., produkująca część komponentów[5]. Pod koniec 1999 roku głównym udziałowcem spółki Star Trucks została niemiecka grupa MAN AG. Po tym przejęciu przez kilka lat dawna fabryka Star dalej produkowała ciężarówki. Najpierw własnej konstrukcji, potem modele z dużym udziałem części koncernu MAN, takich jak kabiny kierowcy i silniki.

W 2003 roku zmieniono nazwę spółki Star Trucks na MAN STAR Trucks & Buses Sp. z o.o. (pierwotnie do 2004 roku w formie: MAN STAR Trucks & Busses), po czym w związku z przekształceniami przeniesiono jej siedzibę do Sadów koło Poznania, a zakład w Starachowicach stał się jej oddziałem[6]. W 2003 roku w Starachowicach uruchomiono produkcję szkieletów nadwozi[3] i komponentów autobusowych dla zakładów w Sadach (zamknięty w 2016 roku) i w Salzgitter. W 2004 r. zakład w Starachowicach otrzymał certyfikat ISO 9001-2000.

Poziom produkcji ciężarówek wciąż spadał, sięgając w końcowym okresie kilkuset sztuk rocznie, dlatego w 2004 roku przeniesiono ją do zakładów MAN-a w Austrii w Grazu (były Steyr-Daimler-Puch AG). W Starachowicach pozostała jedynie niewielka produkcja terenowych ciężarówek dla wojska i różnych służb (np. leśników).

W 2006 roku zakończono definitywnie produkcję samochodów ciężarowych. Zakład w Starachowicach produkuje obecnie szkielety autobusów oraz komponenty autobusów i ciężarówek grupy MAN AG. Przykładowo, wkrótce po przejęciu Stara przez MAN-a, rozwijano produkcję wiązek kabli instalacji elektrycznych.

Marka Star była wykorzystywana przy sprzedaży na rynku polskim ciężarówek produkowanych w Grazu w zakładzie Steyr należącym do MAN AG.

W dniu 8 stycznia 2009 roku przedsiębiorstwo MAN Star Trucks & Buses wyeliminowało z nazwy markę „Star” i od tego momentu nazywa się MAN BusSp. z o.o., a od 2017 ponownie ma siedzibę w Starachowicach[6].

W czasie istnienia zakładu wyprodukowano łącznie 631,5 tys. pojazdów. Ciężarówki Star przez kilka lat były eksportowane do państw Bloku wschodniego, a także do Angoli, Libii, Chin, Egiptu, Jemenu i Tajlandii.

W 2018 r. Grupa Zasada w porozumieniu z Agencją Rozwoju Przemysłu wyraziły zainteresowanie możliwością powrotu marki „Star” na rynek polski, w szczególności do produkcji dla wojska. Związane jest to m.in. z tym, że duża część bazy transportowej wojska polskiego używa samochodów tej marki, które są remontowane i unowocześniane w Starachowicach przez przedsiębiorstwo Autobox, które wyraziło też zainteresowanie produkcją nowych ciężarówek pod tą marką. Dlatego Grupa Zasada zwróciła się do przedsiębiorstwa MAN o zwrot dokumentacji technicznej samochodów Star (do czego upoważniały warunki umowy), a otrzymana dokumentacja została przekazana przedsiębiorstwu Autobox. Natomiast znak firmowy Stara wciąż jest w dyspozycji MAN-a

 

STAR 1142

 

Podstawowy model ciężarówki szosowej w ofercie FSC Star, którym od 1975 był Star 200 na początku lat osiemdziesiątych odstawał już znacząco od konkurencji. Kryzys ekonomiczny nie dawał możliwości zastąpienia modelu 200 zupełnie nowym pojazdem, w związku z tym postanowiono pójść drogą głębokiej modernizacji lub wymiany kluczowych zespołów Stara 200, co dało w efekcie praktycznie nowe auto tylko trochę zewnętrznie podobne do poprzednika.

Zaprojektowana od nowa wagonowa odchylana ręcznie (pierwsza w historii seryjnie produkowanych ciężarówek Star) kabina kierowcy mimo zewnętrznego podobieństwa do poprzedniczki (spowodowanego koniecznością produkcji na dotychczasowych liniach zbudowanych dla Stara 200), była znacznie ulepszona technologicznie: posiadała mniej, a za to większych wytłoczek, mniej punktów zgrzewu (potencjalnych ognisk korozji) i lepsze zabezpieczenie antykorozyjne. Jednocześnie była konstrukcja modułową, co dawało możliwość produkcji odmiany nieodchylanej tej kabiny (przeznaczonej dla Stara 200) na tych samych liniach. Wprowadzono cały szereg zmian (vs Star 200): jednolite tłoczone z blachy osłony („atrapy”) silnika i chłodnicy (zamiast blaszano/siatkowych) poprawiających estetykę i wyciszenie (w prototypach testowano również jednolitą czarną „kratownicową” uchylana osłonę, ale nie wprowadzono jej do produkcji), głębiej przetłoczony dach kabiny, nowe osłony kół przednich z błotnikami, skrócone drzwi kabiny z nowymi uszczelkami i niżej umieszczonymi klamkami zewnętrznymi (pochodzącymi z Polskiego Fiata 126) oraz nowymi panoramicznymi lusterkami zewnętrznymi, nowy modułowy zespół zegarów, nowe fotele i wykonane z tworzyw sztucznych obicia wnętrza kabiny i antypoślizgowe oraz wygłuszające wykładziny podłogi i silnika. Zastosowano nowoczesne okablowanie i układ elektryczny. Poprawiono wydajność układu ogrzewania i wentylacji i usunięto archaiczne wloty powietrza ponad szybą przednią. Dzięki zastosowaniu trzech zamiast dwóch ramion wycieraczek znacznie powiększono oczyszczane pole szyby przedniej. Dzięki zastosowaniu zamkniętego układu chłodzenia ze zbiornikiem na tylnym stelażu mocowania kabiny usuniętą charakterystyczną dla poprzednich modeli klapkę pod przednią szybą osłaniająca wlew płynu do chłodnicy.

W układzie pneumatycznym wprowadzono trzy osobne zbiorniki sprężonego powietrza zamiast jednego wielokomorowego w modelu 200. Przeprojektowano mocowanie zbiornika paliwa zmniejszając jego masę i eliminując problem korozji zbiornika często pojawiający się w starym rozwiązaniu.

Skrzynia ładunkowa była stalowa z drewnianą podłogą i nowymi, lżejszymi dzielonymi burtami bocznymi z wyjmowanymi słupkami, można w niej było przewozić ładunki o masie do 6500 kg. 6-cylindrowy rzędowy zmodernizowany silnik Star S359M, wysokoprężny wolnossący z wtryskiem bezpośrednim. Silnik samochodu Star dysponował nieco większym momentem wynoszącym 467Nm (Star 200- 440Nm). Kadłub silnika odlany był z żeliwa, kuty wał korbowy osadzony w 7 łożyskach, tłoki aluminiowe z wewnętrzną toroidalną wirową komorą spalania a głowica silnika składała się z trzech segmentów dwucylindrowych, wykonanych z żeliwa specjalnego. W wersji dla Star 1142 obniżono mocowanie sprężarki powietrza, wprowadzono dzielony kolektor wylotowy, zmieniono system napinania paska klinowego i przeprojektowano awaryjny napęd alternatora (zmiana polegała na wprowadzeniu nieco innego odlewu wspornika alternatora). Filtr powietrza umieszczono na stelażu centralnie za kabina z „kominkiem” zasysającym wyprowadzonym powyżej dachu kabiny. Zmieniono również układ wydechowy dzięki temu zabiegowi obniżono hałaśliwość samochodu. Skrzynia biegów produkcji FPS Tczew na licencji niemieckiego przedsiębiorstwa ZF synchronizowana typ S5-45, 5 przełożeń do jazdy w przód, plus bieg wsteczny w prototypach testowano również 10-biegową wersję tej skrzyni wyposażoną w multiplikator, ale jej produkcja nie została uruchomiona. Poprawiono (awaryjne w modelu 200) łożyskowanie Głęboko zmodernizowany most napędowy jednostopniowy produkcji FSC Star miał zwiększona o 500 kg nośność, a jednocześnie zmniejszono jego masę przez odchudzenie odlewów. Zastosowano nową oś przednią o zwiększonej nośności i trwałości. W samochodzie zastosowano nowy układ sterowania hamulcami hydraulicznymi bębnowymi na obydwu osiach, dwuobwodowe, sterowane za pomocą układu pneumatycznego. Nowe pompy hamulcowe ze sterowaniem umieszczono na zewnątrz podłużnicy ramy z lewej strony przed osią tylną. Zawieszenie obydwu osi na wzdłużnych resorach piórowych półeliptycznych (krajowy przemysł początkowo nie był w stanie dostarczać resorów parabolicznych które są lżejsze i posiadają lepsze charakterystyki pracy), na osi tylnej wprowadzono zmodyfikowane dodatkowe amortyzatory gumowe, na osi przedniej zastosowano amortyzatory teleskopowe FA Krosno, a na osi tylnej nie stosowane wcześniej w szosowych ciężarówkach Star amortyzatory hydrauliczne i stabilizator przechyłów poprawiające komfort kierowcy i ładunku. Zastosowano nowy stalowy zderzak przedni o zupełnie odmiennej (mimo takiego samego wyglądu zewnętrznego jak w Star 200) konstrukcji mocowania holu, które było umiejscowione na przedniej poprzeczce ramy podwozia a zderzak jedynie je osłaniał (w modelu 200 mocowanie było częścią zderzaka). Opracowano nowe wygodniejsze mocowania koła zapasowego na prawej podłużnicy ramy za zbiornikiem paliwa w 200 pd tylną częścią ramy. Wiele z ww. rozwiązań wprowadzono również w równolegle produkowanych późniejszych wersjach modelu Star 200, co spowodowało że modele te z zewnątrz różniły się na pierwszy rzut oka tylko wysokością zawieszenia kabiny.

Opracowano i wdrożono do produkcji odmianę 4x4 tego modelu Star 1144. Opracowano również (bazując na zainteresowaniu ze strony Armii Węgierskiej) wersję 6x6 Star 1366 z turbodoładowanym silnikiem i poprawioną ładownością i parametrami w terenie. Jej produkcja nie została uruchomiona przez co do końca działania FSC Star nie oferował nowocześniejszego niż Star 266 auta dla Wojska Polskiego, pojawiły się one dopiero w modelach bazujących na zespołach MAN po zmianie właściciela fabryki. Paradoksalnie wiele rozwiązań ze Star 1366 znalazło zastosowanie w seryjnych modernizacjach Star 266 zlecanych przez Wojsko Polskie, patrz Star 266M2

Zapotrzebowanie przedsiębiorstw transportowych powoduje, że mimo zakończenie produkcji tego modelu przez FSC Star wiele lat temu, wykorzystując części zamienne i podzespoły wykonane samodzielnie Stary 1142 przechodzą remonty i przebudowy generalne wykonywane przez wyspecjalizowane przedsiębiorstwa.

 

Miłych wrażeń z podziwiania odrestaurowanego stara!

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Star 1142
Spojler
Wpisy do logu: znaleziona 1x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy