Gottlieb Schmidt - tajny radca królewski, projektant regulacji odcinka dolnej Wisły. W okresie od 1 stycznia 1829 do 1 kwietnia 1881 pracował w Kwidzynie przy projektowaniu i wykonywaniu obwałowań i zabezpieczeń Wisły przed powodziami. To co dzisiaj pozostało z pomnika, upamiętniającego 60-lecie jego pracy zawodowej stanowiło zaledwie podstawę pierwotnie czterokrotnie wyższej konstrukcji, co widać na mojej słabej reprodukcji z tablicy informacyjnej. Na czterech licowanych kamieniem ścianach trzymetrowej ruiny (nazwijmy rzeczy po imieniu) pomnika można zobaczyć cztery tablice z informacjami o człowieku i jego dokonaniach.
Odcinek Wisły przy którym sie znajdujemy został solidnie uregulowany i zabezpieczony w XIX wieku. Zajmowali się tym pruscy inspektorzy budowlani rezydujący w kwidzyńskiej Rejencji: inspektor wałowy F.A.Cochius , kontynuator jego pracy Severin, a głównie projektant przedsięwzięcia Tajny Radca Rządu Pruskiego Gottlieb Schmidt (ur. 22 kwietnia 1800 r. w Kwidzynie) urzędujący w Marienwerder w latach 1829 – 1881. Robota została wykonana tak solidnie, ze w czasie katastrofalnej powodzi w marcu 1888 roku główny nurt Wisły bezpiecznie przelał się między wałami na terenie rejencji, a potem wlał się do Nogatu (jeszcze nie było śluzy w Białej Górze ani przekopu Wisły) i zalał całe Żuławy Elbląskie aż po Zalew Wiślany, północne Żuławy Gdańskie i samo miasto. Tzw. cofka spowodowała zalanie części Malborka a nawet Ryjewa (do ul.Grunwaldzkiej).
W uznaniu zasług Gottlieba Schmidta , jego wiedzy i pracowitości postawiono mu obelisk w Widlicach, którego pozostałości możemy obejrzeć. (Pomnik ten został najpierw wstępnie zdemolowany, gdy w 1938 roku grupa polskich elewów Szkoły Policyjnej będących na biwaku w Opaleniu zerwała 6-ciometrowy granitowy ostrosłup obelisku, a dalsze postępy demolki nastąpiły już po 1945 roku.)
Obwałowywanie koryta Wisły w tych okolicach istniało już w XIV wieku. Następowało to pod rządami Krzyżaków. Doskonalone i rozbudowywane wały w XVIII były dość często przerywane i naprawiane w kilku powtarzających się miejscach. Tak pruskie, jak i współczesne polskie prace modernizacyjne i konserwujące zapewniają już bezpieczeństwo Wisły w tych miejscach.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.