Hall of fame
FTF: Lakonia (2018-07-19)
STF: 200e200w (2018-07-19)
TTF: Iwmali (2018-07-20)
Kolej Randowska, kolejka Randowska czy w oryginale Randower Kleinbahn (RaKB):
Stobno (Stöven) – Dołuje (Neuenkirchen) – Wąwelnica (Wamlitz) – Redlica (Marienthal) – Dobra (Daber) – Buk (Böck) – Rzędziny (Nassenheide) – Stolec (Stolzenburg) – … tu część linii, która po II WŚ znalazła się po niemieckiej stronie … - Karszno (Albrechtsdorf) – Nowe Warpno Żalno (Nouwarp Kirchhofsweg) – Nowe Warpno (Nouwarp)
Od roku 1859 planowane było połączenie kolejowe ze Szczecina przez Puszczę Wkrzańską do Nowego Warpna i nawet dalej do Świnoujścia (poprzez Zalew Szczeciński). Przez lata pomysł nie mógł doczekać się realizacji. Dopiero w 1894 roku spółka „Randower Kleinbahn AG (RaKB)” (akcjonariusze: Prusy i Prowincja Pomorze, powiaty Randow i Ueckermünde, Firma Lenz & Co. – Hansa Lenza, syna najbogatszego bankiera ze Szczecina i nadleśnictwo państwowe) zaczęła budowę linii ze Stobna (ówczesne Stöven) do Stolca (ówcześnie Stolzenburg). 10 maja 1897 r. odbyła się uroczystość otwarcia linii, tak opisana w lokalnej gazecie: „Dla mieszkańców Stolzenburger Glashütte i dla tych z Hintersee i innych wsi było to wielkie wydarzenie; młodzi i starzy, stowarzyszenia i szkoły zjawili się na dworcu w oczekiwaniu na pociąg. Ten wkrótce nadjechał, powitany przez obecnych gromkim ‚Hurra’ ”.
Początkowo linia była wąskotorowa, ale już w roku 1905 wraz z jej rozbudową o dalsze odcinki została przebudowana na „normalną” szerokość (próżno dziś szukać śladów „wąskich torów”).
19 października 1906 r. nastąpiło otwarcie odcinka Stolec – Nowe Warpno.
W takiej konfiguracji działała do samego końca II Wojny Światowej (na koniec jeszcze jeździły nią patrole Armii Czerwonej), aż w sierpniu 1945 roku żołnierze radzieccy rozebrali część torów – odcinek od Dobrej do Nowego Warpna i wywieźli je do Rosji.
W Polsce powojennej kolej kursowała na odcinku Stobno – Dobra do dnia 2 czerwca 1973 roku. Ok. 1987 rozebrano również tory z Dołuj do Dobrej.
Obecna historia kolei na Randowskiej linii kończy się 28 listopada 2000 roku zamknięciem ruchu towarowego na odcinku Stobno – Dołuje. Później na pozostałych jeszcze torach zaasfaltowano przejazdy drogowe, więc obecnie ruch pociągów jest niemożliwy.
-.-.-.-.-
Stobno Szczecińskie – dworzec kolejowy
Stobno Szczecińskie – stacja węzłowa (i obecnie równocześnie graniczna). Główna linia, jaka do niedawna była obsługiwana przez stację to magistrala ze Szczecina do Pasewalk. Od strony Szczecina dochodzi linia dwutorowa, dalej do Niemiec jest jednotorowa. Rozpoczyna się tu także jednotorowy szlak do ładowni w Dołujach (to ostatnia część linii RaKB do Nowego Warpna). Stacja w Stobnie posiada 3 tory główne, z których dwa znajdują się przy peronach. We wschodniej części stacji odgałęzia się bocznica, są też 3 inne tory boczne, prowadzące do ramp ładunkowych i placu.
Rok budowy dworca 1897.
Nazwy stacji i lata ich obowiązywania:
Stöven Staatsbahnhof 1897 – 1920
Stöven (Bz. Stettin) 1921 – 1945
Stobno Szczecińskie od 1945
Do roku 1945 obsługiwany był ruch pociągów RaKB do Nowego Warpna.
Po wojnie do roku 1973 obsługiwany był ruch pociągów do Pasewalk (linia ze Szczecina) oraz do Dobrej (Szczecińskiej).
W latach 2014-2015 bez większego powodzenia wznowiono zatrzymywanie pociągów linii Szczecin-Pasewalk.
Od marca 2015 roku na stacji nie zatrzymują się już pociągi osobowe.
-.-.-.-.-
O keszu
Skrzynka tradycyjna, pod wskazanymi kordami. Nie trzeba włazić na perony, a tym bardziej próbować włamania do budynku dworca.
Zalecane szukanie jak się ściemni – dworzec ciągle ma obsługę, a Pani lubi się zainteresować, co wkoło się dzieje. Jednak można i w dzień, kesz dostępny całą dobę… dopóki ktoś nie spali miejscówki.
Skrzynka zawiera logbook (prośba o szczelne zamykanie w strunówce, aby inni też mogli się wpisać do suchego, czytelnego) i ołówek, certyfikaty dla zdobywców (proszę w logach podawać nr certa, który podjęliście, później zobaczycie dlaczego) wraz z pakietami dla FTF, STF i TTF. Są drobiazgi na wymianę. Może posłużyć za hotelik dla geokrecików.
-.-.-.-.-
Fotki i wariacje graficzne autora