Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kolejowym Szlakiem 1 - OP8TWH
Ostrów Wielkopolski to miasto kolejarzy, z długimi kolejowymi tradycjami. Zapraszamy w podróż "Kolejowym Szlakiem"
Właściciel: tomandflo
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 150 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 04-07-2018
Data utworzenia: 04-07-2018
Data opublikowania: 06-07-2018
Ostatnio zmodyfikowano: 09-07-2018
31x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
81 odwiedzających
24 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Ostrów Wielkopolski koleją stoi od dawna. Historia rozpoczyna się w 1875 roku, gdy na 2-torowej linii kolejowej Poznań – Kluczbork (linia uruchomiona 10 grudnia tego samego roku, dł. 200,9 km), wybudowano stację Ostrów Wlkp. Stacja ta nosiła wówczas nazwę Ostrowo.

Już w roku 1888 stała się stacją węzłową dzięki budowie trasy Leszno - Krotoszyn - Ostrów. Kolejnymi odnogami linii kluczborskiej były ciągi: do Skalmierzyc (1896) i do Odolanowa (1909). W latach 1906 - 1922 przez węzeł kursowały pociągi relacji Warszawa - Poznań, a od 1910 Warszawa-Wrocław. W 1920 r. stację przemianowano na Ostrów Wielkopolski, którą, z krótką wojenną przerwą, nosi do dzisiaj. Wszystkie linie wychodzące ze stacji zelektryfikowano w latach 1973-1987.

Ostrów dużo zyskał dzięki kolei, dynamiczny rozwój miasta połączony z budową mieszkań pracowniczych, początkowo domów i kamienic, później całych osiedli, przyciągał do miasta ludzi szukających pracy. W najlepszym dla ostrowskiej kolei czasie, tj. w latach ’70, państwowa PKP miała w Ostrowie zatrudnionych ponad 20 tysięcy kolejarzy (przy nieco ponad 80 tys. mieszkańców), a każdy mieszkaniec miasta miał w rodzinie jakiegoś kolejarza. Samych maszynistów pracowało w Ostrowie 1200 osób, a wybudowane w 1920 roku, ogromne ZNTK (Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego), zatrudniały 8500 pracowników. Ponadto zlokalizowane tu były; rejon utrzymania dróg, własna stolarnia i kuźnia, zakład nieruchomości, energetyka kolejowa, tzw. wagonówka, a nawet piekarnia i własne ogrodnictwo kolejowe posiadające wielkie szklarnie.

Niestety lata ’90 mocno ograniczyły prężność działania kolei w kraju, co odbiło się również na mieście. Dziś nadal pracuje tutaj ok. 120 maszynistów, a dziennie odjeżdża stąd  76 pociągów osobowych i pośpiesznych (zliczone dnia 04.07.18 r.) i mnóstwo towarowych.

Kilometr osi stacji dla poszczególnych linii:

-Linia nr 272 (Kluczbork - Poznań) oś stacji Ostrów Wlkp. : 86,254 km

-Linia nr 14 (Łódź Kaliska - Tuplice) oś stacji Ostrów Wlkp. :  136,121 km

-Linia nr 355 (Ostrów Wlkp. - Grabowno Wielkie) oś stacji Ostrów Wlkp. : 0,000 km - początek linii.

Łącznie zatem jest pięć kierunków w których wybiegają szlaki kolejowe z  Ostrowa Wlkp..

 

Tory kolejowe zajmują spory teren, praktycznie w centrum miasta. Seria "Szlakiem kolejowym", zlokalizowana jest na wszystkich skrzyżowaniach kolejowo - drogowych i pieszych w formie wiaduktów i kładek, położonych w granicach miasta, po to by pokazać jak wkomponowana jest kolej w życie miasta Ostrowa Wielkopolskiego. Serię uzupełnia skrzynka "Skrzyżowanie pięciu szlaków - OP69D9", zlokalizowana na największym wiadukcie kolejowo - drogowym w obrębie miasta.

 

> > > > > > >  Kesz należy do geoŚcieżki (Nie)oczywisty Ostrów Wielkopolski  < < < < < < <

 

W hołdzie Stanisławowi Orpelowi - pracownikowi hali lokomotywowni PKP, zamordowanemu w miejscu pracy przez hitlerowców, dnia 23.X.1943 roku, oraz byłym i obecnym kolejarzom Ostrowa Wlkp.

 

Informacje:

 

Skrzynka tradycyjna, ale wiadomo jak bywa w rejonach wiaduktów, kordy potrafią wariować. 

Proszę uważajcie, by nie spalić kesza.

Na wejściu:

loogbook, kilka gadżetów na wymianę.

Krótki wpis do logu bardzo mile widziany, oczywiście bez spojlerów :)

 

Owocnych poszukiwań!

 

by Tom and Flo

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.