Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Krańcówka - OP8TK8
Krańcówka linii tramwajowej 46 - jednej z najdłuższych linii tramwajowych na świecie
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 130 m. ASL.
 Region: Poland > łódzkie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 02-06-2018
Date created: 07-06-2018
Date published: 07-06-2018
Last modification: 08-06-2018
27x Found
1x Not found
0 notes
watchers 2 watchers
72 visitors
18 x rated
Rated as: Average
1 x recommended
This cache is recommended by: Kpt.Tygrysek
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Krańcówka

Pętla tramwajowa Ozorków - Cegielniana. Oddana do użytku 18.01.1986 r. w związku z wydłużeniem linii tramwajowej w Ozorkowie co było związane z jednoczesną likwidacją odcinka kolejki wąskotorowej (KKW) Cegielniana - Nowy Rynek a wcześniej (w 1983 r.) odcinka z Nowego Rynku do Wyszyńskiego - wydłużony odcinek linii tramwajowej biegł wzdłuż wcześniejszych torów wąskotorówki. Pętla jest 1-torowa, lewostronna.

cbRJqfy.jpg
Wagon 803N nr 7 na linii podmiejskiej 46 na pętli w Ozorkowie (1994 r.).

Krańcówka była ostatnim przystankiem na trasie tramwaju linii 46 z Łodzi do Ozorkowa. Tramwaj linii nr 46 (linia ozorkowska) kursowała z pętli Stoki (dawniej z pętli: Zdrowie, Telefoniczna, Chocianowice-Ikea, Północna). Była to najdłuższa, licząca około 30 km długości, linia tramwajowa w Polsce oraz jedna z najdłuższych linii tramwajowych na świecie (najdłuższą jest belgijska Kusttram).

Koncesja na wybudowanie i eksploatację linii tramwajowej z Łodzi do Ozorkowa przyznana została Łódzkim Wąskotorowym Elektrycznym Kolejom Dojazdowym w 1913. Do budowy trasy przystąpiono w 1920, a uroczystość uruchomienia nastąpiła 9 kwietnia 1922 (niedziela palmowa). Co ciekawe, do kwietnia 1926 linia obsługiwana była trakcją parową. Od 1929 tabor dla linii stanowiły wozy zakupione w fabryce Lilpopa typu LRL. W latach siedemdziesiątych zastąpiono je tramwajami typu 2N i 5N, te zaś od 1989 pojazdami typu 102NaW oraz 803N.

4 lutego 2018 – w związku z katastrofalnym stanem infrastruktury MPK – Łódź zawiesiło kursowanie linii 46 do Ozorkowa, wraz z linią 45. W miejsce tramwaju uruchomiono linię autobusową Z46. Ostatni pożegnalny kurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem społeczności oraz mediów.

Źródło:
http://fotopolska.eu/Ozorkow/b55449,Krancowka_tramwajowa_iOzorkow_-_Cegielnianai.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Łodzi#Linia_tramwajowa_nr_46

 
O keszu

Na końcu przystanku wysiadkowego (tego bez wiaty) znajdują się dwa niskie i charakterystyczne obiekty. Jeden z nich skrywa kesza.

Pictures
Spoiler - nie zaglądaj!