[Kesz będzie należał do geościeżki BK] [Kesz w ramach serii: Bytom potęgą keszerską jest i basta!]
Pierwszą przesyłkę pocztową na ziemiach polskich przewieziono koleją 1 marca 1848 roku na trasie z Warszawy do Częstochowy. Niecałe dwa lata później - wszystkie przesyłki zagraniczne z Warszawy do Krakowa, Lwowa, Wiednia, Czech i na Śląsk przesyłane są drogą kolejową. Wszystkie!
Od roku 2008 kursował w Polsce ostatni wagon pocztowy na szynach. To ambulans nr 930 włączany do nocnego składu pociągu TLK relacji Szczecin - Przemyśl. Codziennie przewoził nawet kilkanaście ton ładunku pocztowego!
W nocy z 28 na 29 maja 2011 wspomniany wagon pocztowy wyruszył w swój ostatni kurs... W wydanym oświadczeniu Poczta Polska wyjaśnia, że transport samochodowy jest tańszy i dlatego całkowicie rezygnuje z transportu kolejowego.
W tym samym czasie we Francji 7 składów kolei dużych prędkości TGV przewozi codziennie przesyłki z prędkością 270 km/h - w czasie nocnej przerwy w ruchu pasażerskim. Każdy ze składów przystosowany jest do przewożenia nawet 65 ton przesyłek pocztowych!
Poczta Polska w Bytomiu miała dwa dedykowane, zadaszone perony pocztowe! 3 krawędzie peronowe, dedykowane windy do transportu poczty i własną bocznicę. Co zostało po poczcie kolejowej w Bytomiu? Spiesz się sprawdzić podejmując tego kesza, bo w planach jest zrównanie tego miejsca z ziemią.
Ciekawostki
Kesz
Niestety nie ma żadnej legalnej drogi prowadzącej na perony pocztowe. Dlatego kesz znajduje się po przeciwnej stronie torów. Zdobywając go absolutnie nie wchodź na tory, ani też nie zbliżaj się do nich bardziej niż to konieczne. Skrzynka ukryta jest w takiej odległości od torów, by nikomu nie można było zarzucić chodzenia po torowisku. Podejmując w nocy nie świeć latarką jeśli nie trzeba - pomimo, że kesz ukryty jest legalnie, możesz zwrócić na siebie uwagę SOKistów, którzy Cię widzą.
Zwykły mały klipsiaczek, ciut poniżej powierzchni gruntu.