Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Katastrofa na Moście Kolejowym w Szczecinie - OP8N39
Szczecińskie katastrofy - ocalić od zapomnienia
Please log in to see the coordinates.
Altitude: -4 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 26-10-2017
Date created: 21-07-2017
Date published: 26-10-2017
Last modification: 15-12-2021
49x Found
1x Not found
3 notes
watchers 1 watchers
194 visitors
34 x rated
Rated as: Excellent
9 x recommended
This cache is recommended by: bamba, Błękitna Team, Browarzy, Burzyki, enogad, Hr. Jan Usz, jjjtstdpl, NGTgoleniow, Serengeti
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Recommended at night  Dangerous Cache  Take special equipment  Take something to write  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

"Szczecińskie katastrofy" jest to nowa seria skrzynek, która pokazuje największe tragiczne zdarzenia powojennego Szczecina, niektóre były ukrywane nawet przez kilkadziesiąt lat, dopiero po obaleniu komuny wyszły na światło dzienne. Starałam się je uporządkować chronologicznie, mam nadzieję, że pamięć o osobach tragicznie zmarłych nigdy nie zaginie.

 

Był ciepły, kwietniowy wieczór, wśród mieszkańców Szczecina rozeszła się wiadomość o katastrofie kolejowej, która się niedawno wydarzyła, ludzie zaczęli się szybko i z różnych stron miasta kierować nad brzeg Odry, aby obejrzeć rozmiar zniszczeń. Był to rok 1947.

Z relacji kolejarzy i pasażerów przebieg katastrofy wyglądał: około godziny 17.30 do dworca Szczecin Główny zbliżał się pociąg towarowy nr 155 jadący od strony Gumieniec. Skład pociągu stanowiła lokomotywa, 30 węglarek oraz jeden wagon osobowy z ok. 20 pasażerami. Zbliżając się do semafora wjazdowego na dworzec Szczecin Główny maszynista zauważył, że hamulce nie działają i skład z prędkością 30 km/h jedzie dalej. Pasażerowie widząc zbliżające się niebezpieczeństwo wyskakiwali z niego w trakcie jazdy. Po minięciu stacji cały skład wjechał na ślepy tor zakończony prymitywnym zabezpieczeniem tuż przed zerwanym mostem kolejowym. W ostatniej chwili z pociągu wyskoczyli także maszynista, jego pomocnik oraz kierownik składu. Chwilę później lokomotywa rozbiła zabezpieczenie kończące tor i z impetem uderzyła w rzekę, która w tym miejscu miała około 9-10 metrów głębokości. Razem z lokomotywą do Odry Zachodniej wpadło 15  wagonów, w tym jeden osobowy.

Dochodzenie w sprawie ustalenia przyczyn katastrofy prowadziła Prokuratura Wojskowa DOKP w Szczecinie przy współudziale funkcjonariuszy Urzędu Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej oraz Specjalnej Komisji Technicznej działającej z ramienia DOKP Szczecin. Z zeznań złożonych przez maszynistę Kistowskiego Szczepana wynikało, że w pociągu zawiodły hamulce i dlatego nie był on w stanie zatrzymać tak ciężkiego składu. Prokurator wojskowy wydał nakaz zatrzymania 8 osób. W jego ocenie winę za zaistniałą katastrofę ponosili „dyżurny ruchu i rewidenci stacji kolejowej Szczecin Gumieńce, maszynista pociągu nr 155 i kierownik pociągu, którzy przyjmując pociąg nie zachowali środków ostrożności jakim jest kontrola hamulców, co jednak winni oni przewidzieć z uwagi na to, że spadek w kierunku Szczecina wynosi 20 stopni. Jako winnego wskazano również zawiadowcę drogowego, który wykonał prymitywne zabezpieczenie na ślepym torze, tuż przed zerwanym.   Katastrofa kolejowa 

 

                                                                            

OPIS SKRZYNKI:

Keszyk ukrył się w domniemanym miejscu katastrofy, na wys. około 1,5 m. Zawiera tylko logbook, przy podejmowaniu skrzynki zachowaj ostrożność i zwróć uwagę na przechodniów, żeby nie spalić miejsca.

Może się przydać coś do wyjęcia, włóż tak i tam skąd go wyjmujesz. tongue-out

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Most obecnie
Spróbuj bez...
Log entries: Found 49x Not found 1x Note 3x All entries