Pabianice leżą w kilometrze 13,780 linii kolejowej numer 14, łączącej Łódź Kaliską z pograniczem polsko-niemieckim.
Stacja wyposażona jest w budynek dworca, zaplecze magazynowe oraz grupę towarową, na której mieści się plac z rampą rozładunkową, oraz obiekty spedycyjne. Niegdyś znajdowały się tam także elektryczne suwnice ułatwiające rozładunek wagonów z węglem.
Stacja Pabianice, wyjazd w stronę Łasku. Widoczna nieistniejąca już nastawnia.
Wjazdy i wyjazdy zabezpieczone są semaforami świetlnymi, zwrotnice zasilane były pędnią drutową, po remoncie w latach 2019-2020 napędy wymieniono na elektryczne. Ruch prowadzony jest obecnie z jednej nastawni dysponującej "Pc". Nastawnię wykonawczą "Pc1" wyburzono na początku 2020 roku. Przez stację przebiegają dwa tory główne, dwa dodatkowe oraz szereg torów ładownych i postojowych, od których odbiegają liczne, krótkie bocznice do składów węgla, magazynów czy młyna zbożowego. Ciekawostkę stanowi fakt, że młyn posiadał własną lokomotywę zakładową - Ls60-271, która stacjonowała przez szereg lat pod małą lokomotywownią przy elewatorze. Nieużytkowana została sprzedana na skupisko złomu, zlokalizowane... na terenie dawnej sekcji utrzymania elektrycznego po drugiej stronie torów kolejowych, gdzie stała przez kilka lat, aż do około 2019 roku, gdy została pocięta na złom.
Lokomotywa Ls60-271.
W obrębie Pabianic mieściły się cztery budki przejazdowe, tak zwane budki dróżnika - przy ulicach Lutomierskiej, Wspólnej, Torowej i Podmiejskiej (wyburzona w 2020). Przez stację prowadzony jest ożywiony ruch, zarówno towarowy jak i osobowy.
Wzdłuż obiektów stacyjnych zlokalizowano kilka budek strażniczych - bunkrów. Kolej stanowiła niegdyś obiekt strategiczny - mikre bunkry - strażnice - są pozostałością dawnych czasów. Pierwszy bunkierek mieścił się w peronach, później obity blachą służył do 2017 roku jako słup reklamowy. Drugi, zlokalizowany za peronami, stał się swoistym śmietniskiem. Uległ rozbiciu. Trzeci, skryty w krzakach za placem ładunkowym, przy rozgałęzieniu bocznic, jest tak zarośnięty, jak i zalany wodą. Czwarty, vis a vis nastawni "Pc1", prezentował całkiem znośny stan, aż do kolizji z... koparką podczas modernizacji stacji.
EN57 przejeżdża przez tor przy peronie drugim jako pociąg osobowy z Poznania do Łodzi Kaliskiej; tor pierwszy jest zarazem "wylotem" na pobliskie bocznice. Po prawej stronie widać jeden z bunkrów-stróżówek przerobiony na słup ogłoszeniowy; Pabianice 2006 r.
------------
Mojego pierwszego "kesza" zlokalizowałem przy wykolejnicy kolejowej na wjeździe nieużywaną bocznicą do składu węgla "Mudza"! Koordynaty są względnie trafne, obiekt jest doskonale widoczny od strony torowiska kolejowego. Na miejsce dotrzeć da się pieszo lub rowerem bądź samochodem (wjazd od ulicy Węglowej, przez plac ładunkowy). Powodzenia!
Jest to reaktywacja skrzynki, którą założyłem w 2016 roku. Miejsce ukrycia uległo zmianie, jest sprytniejsze i łatwiej dostępne.
Koordynaty mocno +/-, ale naprawdę, znaleźć miejsce wykolejnicy na tym krótkim torze to pryszcz.
Symbol | Type | Coordinates | Description |
---|---|---|---|
Interesting place | --- | Miejsce dawnego postoju lokomotywy Ls60-271 na terenie prywatnego skupu złomu. To była dawna stacja utrzymania elektrycznego, stacjonowała tam lokomotywa spalinowa. Lokomotyw już nie ma, ale torowiska na terenie zostały, a przy okazji można tam zauważyć niekiedy ciekawy złom. |