Kiedy pojedziecie kolejką SKM do Gdańska, to zwróćcie uwagę na parterowy budynek po zachodniej stronie torów kolejowych, na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia (od jakiegoś czasu paskudnie zamalowany farbami przez młodzież). Architektura tego budynku jest dosyć typowa dla pruskiego budownictwa kolejowego, a duże ozdobne okna wskazują, że nie był to ani budynek biurowy, ani mieszkalny, ani magazynowy. W szczycie budynku od strony torów widnieje nawet dworcowy zegar.
Dworzec przy Bramie Oliwskiej był pierwotnie końcowym dworcem linii kolejowej Berlin - Szczecin/Stettin - Stargard Szcz./Stargard Pom. - Koszalin/Köslin - Słupsk/Stolp - Sopot/Zoppot - Gdańsk/Danzig, będącej prywatną własnością kompanii Hinterpommersche Bahn (Kolej Tylnopomorska). Linia ta powstała w 1870 roku, przyczyniając się do szybkiego rozwoju miejscowości, przez które przechodziła. To właśnie po 1870 roku mała wioska letniskowo-rybacka Zoppot przekształciła się w kilkunastotysięczne miasto. Dzięki istnieniu tej linii letnicy odkryli też Gdynię (Gdingen) pod koniec XIX wieku, a dwie dekady później istnienie tej kolei miało niebagatelny wpływ na decyzję o budowie portu morskiego w Gdyni. 1 lutego 1880 r. linia została upaństwowiona i połączona z przychodzącym od południa Gdańska odgałęzieniem państwowej Ostbahn (Berlin-Königsberg) z którą łączyło się ono w Tczewie (Dirschau). W 1901 między Bramą Wyżynną a Oliwską powstał Dworzec Główny.
Po owym połączeniu obu linii do Berlina, które nastąpiło 1 września 1870 r., stacja przy Bramie Oliwskiej funkcjonuje od 1870 roku do dziś, jako stacja towarowa.
Kordy wskazuję wejście na teren nieczynnego peronu lini 249.
Za bramą w lewo i 95m do skrzynki.
____________________________________________________________________________________________
Edycja opisu w/g reaktywacji zrobionej przez LadyMoon z dnia 18.08.2020.
Na kładce, przy zejściu na dawny peron SKM, poszukaj cyfry.
Jak już ją zlokalizujesz to przypasuj odpowiedni opis i udaj się po skrzynkę:
25.01.2025
Edycja opisu ze względu na remont kładki. Kładka jest zamknięta a dojście do kesza wyłącznie od strony Alei Zwycięstwa.
Stań przy zamkniętym zejściu z kładki, tyłem do niej a przodem do Alei Zwycięstwa. Po Twojej lewej stronie jest budynek.
Jeśli jego numer to:
9 - udaj się prosto, po czym skręć w lewo. Na wprost widzisz dwa stare, grube dęby. Szukaj przy drugim, na dole, poziom gruntu.
1 - udaj się prosto, po czym skręć w lewo skos. Na wprost masz schody do góry, do ulicy. Przed nimi, po lewej, rośnie kasztan z czterema konarami. U jego stóp szukaj.
7 - udaj się prosto, po czym skręć w prawo. Idź tak około 60 kroków. Po prawej, u góry, widzisz charakterystyczny, okrągły kształt. Podejdź w jego kierunku na tyle, ile możesz, do przodu, ( obok po prawej rośnie młody klon.) Na wysokości kolan masz metalową część. Szukaj prawie pod nią ( przy niej), odgarnij lekko piasek.
6 - udaj się prosto, po czym skręć w prawo skos. Przed Tobą skrzyżowanie, a po lewej akacja z podwójnym pniem. Tam, między tymi pniami szukaj.
Hasło to kolor pojemnika, maskowania i zakrętki ( jeden kolor)
Zamaskuj po sobie dobrze, aby nie wystawał i nie był widoczny dla osób postronnych.
POWODZENIA !!!
UWAGA!!! póki co, w skrzynce nie ma nic do pisania, miej ze sobą pisadło, patrz atrybut.