Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
SKM Gdańsk Główny - OP8EDS
Owner: Charon7
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 4 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Other type
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 14-02-2017
Date created: 13-02-2016
Date published: 14-02-2017
Last modification: 26-06-2022
83x Found
11x Not found
2 notes
watchers 5 watchers
373 visitors
61 x rated
Rated as: Excellent
3 x recommended
This cache is recommended by: Grazka, irekz, tuchlin
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  One-minute cache 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Pierwsza linia Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port, Linia kolejowa nr 249

Początki kolei w Gdańsku

Kolej dotarła do Gdańska 19 lipca 1852 w ramach budowy sieci połączeń Pruskiej Kolei Wschodniej. Początkowo kończyła się tu jedynie linia z Tczewa. Linia w stronę Sopotu i Wejherowa została zbudowana w 1870 i łączyła Stargard z Gdańskiem. Obecnie są to linie 9 i 202. Ponadto z Gdańska Wrzeszcza odchodziła linia do Starej Piły a stamtąd dalej do Kartuz, a z rejonu Bramy Żuławskiej - kolej wąskotorowa w kierunku Sztutowa i Giemlic.

W 1912 rozpoczęto budowę osobnych torów położonych wzdłuż linii kolejowej Gdańsk – Wejherowo, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego na odcinku Gdańsk Główny – Sopot. W tym celu dokonano rozbiórki szeregu położonych na planowanych torach lub w ich sąsiedztwie budynków oraz dokonano przebudowy stacji. Prace jednak przerwał wybuch pierwszej wojny światowej

Podczas odbudowy Gdańska i Gdyni ze zniszczeń wojennych, wraz z odbudową infrastruktury portowej i stoczniowej, ze względu na sprzyjające warunki geograficzno-urbanistyczne podjęto decyzję o stworzeniu linii kolei miejskiej.

W ramach reparacji wojennych z Niemiec dostarczono do Polski elektryczne wagony berlińskiej S-Bahn, zasilane nietypowym na polskie warunki napięciem 800 V prądu stałego, za pomocą tzw. trzeciej szyny. Tabor ten stanowiły ET165, ET166 i ET167, które zostały ewakuowane przed bombardowaniami z Berlina i skierowane na Dolny Śląsk i Pomorze. Było ich 189 szt., zwane były potocznie „Modrakami

Po II wojnie światowej jako pierwszą oddano do ruchu lokalną linię Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port. Pomimo braku wykwalifikowanych kadr oraz problemów z zaopatrzeniem w urządzenia niezbędne do eksploatacji trakcji elektrycznej, linia rozpoczęła funkcjonowanie 4marca 1951. W początkowych miesiącach funkcjonowania linii wykorzystywane były prostowniki odzyskane z okrętów podwodnych. Zainstalowana sieć trakcyjna przygotowana była od razu do późniejszego przejścia na standardowe napięcie 3000 V.

Historia linia kolejowej nr 249

Linia została uruchomiona w 1867, doprowadzona od nieistniejącej już stacji Gdańsk Brama Nizinna. Rozwój gdańskiego portu był uzależniony od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. 10 lipca 1865 rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej (z wieloma obiektami inżynieryjnymi i z pomocą saperów), do użytku została oddana 1 października 1867. W Śródmieściu został zbudowany nieistniejący obecnie dworzec Gdańsk Brama Wyżynna.

Linia rozpoczyna się na przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Główny. Biegnie razem z linią nr 250 i linią nr 202. Przed przystankiem SKM Gdańsk Politechnika linia skręca na północ. Przecina wiaduktem Węzeł Kliniczna. Kończy się na stacji Gdańsk Nowy Port.

Przed wybudowaniem w latach 70. Portu Północnego w Gdańsku, większość towarów była przeładowywana w Nowym Porcie. Linia 249 była więc kolejowym połączeniem z portem. Pracownicy portu dojeżdżali nią do pracy. Po zelektryfikowaniu w 1951, linia była wykorzystywana także jako trasa Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2002 roku połączenie to zostało skrócone do Gdańska Brzeźna, a w 2005 zawieszone.

 

O keszu:

Ustaw się w takiej pozycji, abyś miał taki widok na perony (jak na zdjęciu nr 3),

z których kiedyś odjeżdżały SKMki do Nowego Portu.

Kesza masz przed sobą "na wyciągnięcie ręki", tuż za płotem, nisko, poziom gruntu.

Nie spal miejscówki, bądź dyskretny.

Zamaskuj pojemnik po sobie, żeby nic nie wystawało.

Powodzenia w szukaniu!!

Rules of reactivation Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
Nieistniejący dworzec Gdańsk Brama Wyżynna
Widok na perony
Fot.3 - Szukaj za płotem nisko, na wyciągnięcie ręki