Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Tramwaj w Porcie. - OP8EBP
Ukryta w naturze.
Owner: Kyioshi
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 0 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Other type
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 11-02-2016
Date created: 11-02-2016
Date published: 11-02-2016
Last modification: 05-04-2021
14x Found
2x Not found
0 notes
watchers 1 watchers
31 visitors
12 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Take something to write 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Mamy połowę lat pięćdziesiątych. Kłopoty z dojazdem w rejon Nabrzeża Ewa skłaniają dyrekcję Portu do podjęcia działań w celu poprawienia tego stanu rzeczy. Po krótkim i nieudanym okresie eksploatowania samochodów ciężarowych, zdecydowano się uruchomić tramwaj, który kursowałby do Nabrzeża Ewa zapewniając szybki dojazd pracowników.

Ustalono, że tramwaj będzie kursował od ulicy Bytomskiej (magazyn 44) w rejon Nabrzeża Czechosłowackiego. W związku z tym wydzierżawiano od PKP jeden tor kolejowy, na którym dla bezpieczeństwa zespawano wszystkie zwrotnice. Jako tabor dla tej linii posłużyły odkupione przez Port w 1955 roku od ówczesnego MPK trzy przedwojenne wagony typu Herbrand. W związku z brakiem sieci na torze kolejowym i niecelowością jej budowy zdecydowano się zamontować w wagonie silnikowym baterię akumulatorów, dającą napięcie 400V, czyli niższe od znamionowego, które wynosi 600V. Było to jednak napięcie wystarczające dla ruchu wagonów, ze względu na brak wzniesień na trasie. W Sylwestra 1955 roku otwarto normalny ruch tramwajowy.

Problemy, jakie powstały przy ładowaniu akumulatorów, a także coraz więcej awarii starych wagonów, zmusiły wkrótce władze Portu do wymiany taboru. W 1961 roku MPK przekazało do Portu jeden czteroosiowy wrocławski wagon motorowy typu L. W wagonie tym nie zamontowano już akumulatorów. W warsztatach portowych zbudowano bowiem specjalnie małą przyczepkę, na której umieszczono silnik spalinowy z prądnicą, którą połączono z silnikiem tramwaju. Silnik spalinowy został zdemontowany ze starej duńskiej łodzi, posiadał sześć cylindrów i moc 60KM. Ten spalinowy wagon zastąpił wcześniejsze wagony. Problemy z regulacją hamulców przy takim sposobie napędzania sprawiły, że kilka razy tramwaj zamiast na przystanku kończył jazdę na górce piachu usypanej na końcu każdego toru.

Ta specyficzna linia tramwajowa była, według dzisiejszej klasyfikacji, linią co najmniej przyspieszoną, bowiem tramwaj nie zatrzymywał się po drodze na żadnym przystanku. Na przystankach końcowych zamontowano lampy, zbudowano prowizoryczne wiaty i wywieszono rozkłady jazdy. Tramwaje kursowały bowiem według ściśle przestrzeganego rozkładu jazdy, co 10 minut w okresie zmian pracy i co godzinę w pozostałych okresach. Wagony kursowały w dni robocze a nad ich sprawnością czuwali mechanicy z warsztatów na Nabrzeżu Ewa.

Tramwaj w porcie kursował najprawdopodobniej blisko trzy lata, ciesząc się dużą popularnością wśród pracowników, którzy w okresie zmian często tworzyli charakterystyczne „winogrona". Jego koniec datowany jest przez pracowników portu na 1963/64 rok w związku z przejęciem toru przez PKP. Tramwaj zastąpiono początkowo ponownie samochodami, następnie linią promową, a od 2 stycznia 1973 roku trasę do Nabrzeża Ewa obsługują autobusy linii 76.

Z powodu że miejsce jest na terenie Portu, założyłem keszyk trochę dalej, ale z tego miejsca dobrze widać tory dawnego tramwaju Portowego.

* * *

trasa przejazdu tramwaju na nab.Ewa
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Ciekawostka koło kesza.
Jeden bliźniak.
Log entries: Found 14x Not found 2x Note 0x All entries