Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Mostek Weisera - OP11C4
Śladami dawnej linii kolejowej
Eigenaar: trojmiasto
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 63 meter NAP
 Provincie: Polen > pomorskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 19-08-2008
Gemaakt op: 18-08-2008
Gepubliceerd op: 19-08-2008
Laatste verandering: 09-01-2011
116x Gevonden
1x Niet gevonden
7 Opmerkingen
watchers 5 Volgers
3 x Bekeken
85 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
4 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Grazka, Qbacki, ubnot, viridiana
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  One-minute cache 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki

Opis miejsca (źródło: wikimapia i wikipedia):

Szukając niedawno nowych dróg rowerowych na szlaku praca<-->dom, natrafiłem na ścieżkę prowadzącą w nienaturalnym zagłębieniu. Podążając nią, dotarłem do mostka, który jeszcze bardziej mnie zainteresował. Postanowiłem poszukać informacji na temat tego miejsca. Okazało się, że jest to "Mostek Weisera", czyli kładka dla pieszych nad nieistniejącą już linią kolejową, prowadząca do nieistniejącej dziś zagrody. Została ona upamiętniona na okładce książki Pawła Huelle "Weiser Dawidek".

We wspomnianym zagłębieniu biegła niegdyś linia kolejowa Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła. Obecnie istnieje ona tylko na odcinku Kokoszki - Stara Piła, pozostała część została rozebrana.

28 lipca 1909 roku parlament pruski uchwalił ustawę o wybudowaniu 19,52 kilometrowej linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Starej Piły przez Gdańsk Brętowo, Kiełpinek, Kokoszki i Leźno. Otwarcie owej linii nastąpiło w dniu 1 maja 1914 roku. W dwudziestoleciu międzywojennym linia została przecięta granicą państwową gdańsko-polską. Linia przetrwała prawie do końca ostatniej wojny. W ostatnich dniach wojny Niemcy powprowadzali parowozy na wiadukty linii i wysadzili je w powietrze. Zwalone mosty uniemożliwiały przez wiele powojennych miesięcy komunikację drogową Gdańska z Gdynią i Sopotem. Linia poprowadzona skrajem wzgórz morenowych posiadała charakter linii podgórskiej.

Charakterystyczny zalesiony nasyp kolejowy linii i pozostałości zwalonych wiaduktów wpisały się na stałe w krajobraz tej części Gdańska. Elementy trasy linii wykorzystywane są dziś jako ścieżka rowerowa.

Linia miała stać się elementem połączenia Czersk-Bąk-Stara Kiszewa-Przywidz-Stara Piła-Gdańsk Kokoszki-Gdańsk Brętowo-Gdańsk Wrzeszcz. Odcinek pomiędzy Starą Piłą a Bąkiem nie doczekał się realizacji (ślady rozpoczętych robót ziemnych w okolicach Starej Kiszewy i Liniewa są widoczne do dnia dzisiejszego).

Projekty odbudowy linii odżywały w okresie ostatnich 60. lat kilkukrotnie. Obecnie brana jest pod uwagę opcja wykorzystania linii do szybkiego skomunikowania z trójmiejskim portem lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie i osiedlami tzw. Górnego Tarasu (głównie dzielnica Piecki-Migowo) jak również z Kartuzami.

Obecnie odcinek od Kokoszek do Starej Piły jest jeszcze sporadycznie wykorzystywany dla ruchu towarowego. Ruch pasażerski na niezniszczonej części linii został wstrzymany w roku 1973.

Cache:

UWAGA! Tymczasowa zmiana lokalizacji. Szukaj tam, gdzie była poręcz.


Beschermde natuurgebieden
Deze cache bevind zich waarschijnlijk in een beschermd natuurgebied:  
Trójmiejski Park Krajobrazowy
Afbeeldingen
Tymczasowy spoiler by Spanish Inqisition (dzięki!)