WWK: Kolej Prawobrzeżna
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Pełna Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy kierunku zaznaczonego kolorem brązowym (na trasie stacje nr 51 do 53)
Wrocławski węzeł łączy dziesięć różnych kierunków linii kolejowych normalnotorowych i jednej wąskotorowej zbiegających się we Wrocławiu. Aktualnie (2012) dziewięć linii normalnotorowych jest czynnych, ale tylko osiem obsługuje ruch pasażerski; linia wąskotorowa już od lat sześćdziesiątych jest we Wrocławiu zlikwidowana.
Kolej Prawego Brzegu Odry - (niem. Rechte-Oder-Ufer-Eisenbahn, w skrócie ROUE) – druga po Kolei Górnośląskiej linia kolejowa łącząca Wrocław z Górnym Śląskiem. Została zbudowana przez spółkę akcyjną Towarzystwo Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-Oder-Ufer-Eisenbahn-Gesellschaft). Przebiega ona na trasie Wrocław – Oleśnica – Lasowice Małe Oleskie – Fosowskie – Tarnowskie Góry – Bytom – Chorzów – Siemianowice Śląskie – Katowice-Szopienice – Katowice-Murcki – Tychy – Pszczyna – Czechowice-Dziedzice. Została oddana do użytku w latach 1865-1872.
na zdjęciu: Oles i. Schles czyli nasza Oleśnica.
Pierwsze uruchomienie linii w kierunku Oleśnicy miało miejsce 28 maja 1868 najpierw z Dworca Nadodrze (nr 51) niezbędne było w tym celu przerzucenie przez Starą Odrę nowego mostu kolejowego, w okolicy browaru – dzisiejszego Piastowskiego – oraz Hindenburgbrücke – dziś środkowego Mostu Warszawskiego), ale wkrótce przerzuciła przez Odrę (na północ od dzisiejszych Mostów Mieszczańskich) kolejny stalowy most kolejowy i uruchomiła tuż obok Dworca Marchijskiego swój własny Miejski Dworzec Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-Oder-Ufer Eisenbahn Stadtbahnhof, nr 50). Był to zarazem ostatni normalnotorowy dworzec kolejowy w mieście; wszystkie inne, wybudowane później, były mniejszymi lub większymi stacjami przelotowymi. Po kilkunastu latach samodzielnego funkcjonowania Prawobrzeżny Dworzec Miejski jednak połączono z Marchijskim, z którym podzielał później wspólną historię, aż do likwidacji po wojnie włącznie. Linii ta jest obsługiwana w granicach miasta przez stacje Wrocław Nadodrze (51), Wrocław Sołtysowice (52) oraz Wrocław Psie Pole (53). Obecnie jest to linia dwutorowa i zelektryfikowana.
źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *semaforek.tk
Hall of Fame: FTF: xlud STF: snieeegu; Ala Ł; Lupi TTF: j_janus
Kesz:
Skrzynka jest umiejscowiona na kordach w miejscu ogólnodostępnym. Kierunek 5ty, więc poziom trudności również, ale jeśli ma być to prawdziwy kesz D5, to atrybuty muszą Wam wystarczyć. Skrzynka w dzień może być trudna do podjęcia ale jak dobrze poeksperymentujecie z ubiorem to będzie to wykonalne. Nie zapomnijcie zabrać ze sobą coś do pisania.
Uwaga! Proszę o ostrożne podejmowanie - skrzynka jest oznaczona jako niebezpieczna, każdy podejmuje ją na własną odpowiedzialność. Pamiętaj, nie musisz podejmować wszystkich skrzynek żeby zaliczyć geościeżkę.