Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[SIO] Linia 38 - OP89Q4
czyli podróż najstarszym tramwajem w Polsce
Eigenaar: anka221
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 277 meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Puzzel Cache
Grootte: Klein
Status: Gearchiveerd
Tijd: 0:30 h    Lengte: 1.30 km
Geplaatst op: 14-06-2015
Gemaakt op: 01-06-2015
Gepubliceerd op: 01-06-2015
Laatste verandering: 03-05-2021
48x Gevonden
0x Niet gevonden
7 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
80 x Bekeken
44 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
20 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: ankos, Bartek111, crazy_baby, deg, descarado&kolorteczy, Driver, freney, Gopnik, gumior25, Joutseny, konto_usuniete_18.02.2019, LadyMoon, Mario&Monia, myszator, norbinorek, Pigeonlkg19, R-Sol, Tisia, Tris, Whatever
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Accessible for disabled  Bike  Fixed by magnet  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

W Bytomiu na ulicy Piekarskiej kursuje tramwaj nr 38. Jest to jedna z najkrótszych linii tramwajowych w Europie, jej długość wynosi 1350 metrów, a czas przejazdu 6 minut. Jest w całości jednotorowa i nie posiada pętli torowych na przystankach końcowych.
Linia tramwajowa na tej ulicy została zbudowana w 1913 roku i prowadziła do zajezdni miejskich tramwajów bytomskich. Początkowo kursowała nią linia III do Rynku, w latach 1933-1951 była to linia 33 do Kopalni Nowy Orzeł Biały (przemianowana na 35 w 1951 roku), a od 1982 roku do dziś linia nosi numer 38.
Obsługiwana jest na stałe przez jeden z dwóch liniowych wagonów typu N: wagon numer 954 (rocznik 1949, zwany Paulek, wykonany w Chorzowskiej Wytwórni "Konstal", jest najstarszym liniowym wagonem tramwajowym w Polsce) lub wagon numer 1118 (rocznik 1951).
"N" to dwukierunkowy, dwustronny, jednoczłonowy wagon silnikowy, wyposażony w czworo jednoczęściowych, odsuwanych drzwi. N-ki były wytwarzane w latach 1948-1956 przez zakłady Konstal w Chorzowie, Stocznię Gdańską nr 3 i Sanocką Fabrykę Wagonów "Sanowag". N - to pierwszy tramwaj wyprodukowany w Polsce po II wojnie światowej. Konstrukcja ta jest pod wieloma względami bardziej ekonomiczna od innych typów tramwajów, gdyż nie wymaga budowania dodatkowych pętli do zawracania. Wystarczy, że motorniczy przejdzie na drugie czoło wagonu.
Aktualnie kursujące wagony posiadają szereg cech oryginalnych (ręcznie przesuwane drzwi, czy drewniane ławki), jednak w latach 2001-2002 zostały zmodernizowane, aby spełniać współczesne przepisy o dopuszczeniu do ruchu. Zainstalowano w nich obwód niskiego napięcia wraz z przetwornicą statyczną, która zasila hamulce szynowe, elektryczny dzwonek i dodatkowe oświetlenie zewnętrzne. Nie wpływa to jednak na wrażenia z jazdy historycznym wagonem. Linia 38 obsługuje pięć przystanków na trasie: Bytom Kościół św. Trójcy - Bytom Smolenia - Bytom Cmentarz Mater Dolorosa - Bytom Grottgera - Bytom Powstańców Śląskich. Ponadto wykonywane są kursy dojazdowe i zjazdowe do i z zajezdni Stroszek (Rejon nr 3 w Bytomiu), gdzie oba liniowe wagony typu N stacjonują. Kursuje codziennie, średnio co 20 minut - w dni robocze w od 5.30 do 19.20, a w dni wolne od 9.30 do 18.20 (stan na czerwiec 2015). Obsługa tramwaju jest bardzo sympatyczna - zainteresowani mogą wciągnąć motorniczych w pogawędkę o mieście, wysłuchać wielu ciekawostek z życia starego Bytomia, czasem dowcipu. A motorniczy z pewnością nie zamkną dobiegającym na ostatni moment pasażerom drzwi przed nosem ;-)

informacje zaczerpnięte m.in. ze stron:
http://turystyczna.kmtm.org.pl/?p=linia38

http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/23721,bytom-najstarszy-kursujacy-tramwaj-w-polsce.html
http://szlakiibezdroza.blogspot.com/2013/10/bytom-zabytkowy-tramwaj-38.html


A teraz wciel się w rolę motorniczego i wyrusz trasą tramwaju (oczywiście nie musisz jechać tramwajem, choć jak chcesz, to możesz).

Dzyń, dzyń! Ruszamy!
Przystanek 1 Bytom Kościół św. Trójcy
Przystanek znajduje się przy neogotyckim kościele św. Trójcy z 1886 r.
Odpowiedz na pytanie A – ile linii tramwajowych zatrzymuje się na tym przystanku?

Przystanek 2 Bytom Smolenia
Wiem, wiem, podziwiałeś piękne (choć zaniedbane) kamienice po drodze (m.in. po prawej budynek dawnej poczty i Wydziału Zdrowia Publicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, a po lewej na wprost przystanku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego dla Przewlekle Chorych Zgromadzenia Sióstr Najświętszego Serca Jezusa), ale teraz musisz odpowiedzieć na pytanie B - ile skrzyżowań ze światłami minąłeś zanim dotarłeś do tego przystanku?

Przystanek 3 Bytom Cmentarz Mater Dolorosa
To przystanek przy cmentarzu zwanym „Bytomskimi Powązkami” (to ten po lewej stronie). Jak masz chwilę, to możesz przespacerować się jego alejkami. Naprzeciw, za wysokim murem, znajduje się stary cmentarz żydowski. Czasem bywa otwarty i można go również pozwiedzać.
A twoje zadanie (C) to podanie numeru Szpitala Specjalistycznego, który znajduje się za cmentarzem żydowskim (dojście od ulicy Żeromskiego lub Prusa).

Przystanek 4 Bytom Grottgera
Jak zauważyłeś, minąłeś kolejny cmentarz. Ale pytanie jest z zupełnie innej dziedziny – kim była osoba, której nazwiskiem nazwano ten przystanek (policz litery jego fachu w mianowniku - D)?

Przystanek 5 Bytom Powstańców Śląskich
Dobra! Wysiadka (No chyba, że wracasz bez kesza...)! Jesteś przy słynnym ostatnimi czasy domu pogrzebowym (liczba liter w nazwisku właściciela to twoja ostatnia zagadka – E). Po prawej znowu cmentarz – taka to już historyczna linia tramwajowa... Jak mawiają miejscowi – tramwaj na cmentarze...

Otrzymane cyfry podstaw do wzoru
N 50.21.(D-B) (B+E) (A+B)
E 18.55.(B+C) (B) (E+C)
Na kordach szukaj miejsca na magnetyka. Miłej podróży!

Kesz należał do projektu Biksowy Miszung realizowanego w ramach SIO (Śląskiej Integracji Opencachingowej)
Wylosowane kategorie: historia/mała/quiz/samoróbka

 

Edit 18 kwietnia 2016 r.:
Prace w pierwotnej lokalizacji kesza (wykarczowany i przekopany teren) nie pozwalają na jego ponowne ukrycie, więc miejscówka nieco przesunięta. Nowe maskowanie - niestety już mniej tramwajowe. 

Edit 30 maja 2020 r.:
Kolejna miejscówka wykarczowana i kolejne nowe - już zupełnie tradycyjne maskowanie.

OpenChecker
Deze cache eigenaar geeft je de kans om de eindcoördinaten te controleren. Doe dit voordat je gaat zoeken!
Statistieken: Pogingen: 47 keer, Hits: 30 keer.
Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
nasz bohater
dla tych co nie zdążyli :-)