PZL TS-11 Iskra – samolot szkolno-treningowy, produkowany przez WSK "PZL Mielec" (obecnie Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu), zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem Tadeusza Sołtyka (stąd oznaczenie TS). Pierwsza polska konstrukcja lotnicza napędzana silnikiem odrzutowym.
HISTORIA:
Samolot ten był drugim wyprodukowanym w wersji bis DF, najpopularniejszej użytkowanej przez wojsko. Od poprzednich różnił się nowym silnikiem, powiększonym zapasem amunicji do działka, modyfikacją węzłów podskrzydłowych i wyposażeniem radioelektronicznym (modyfikowanym także w toku produkcji). Rozróżnia się dwa podtypy D i DF, drugi wyposażony w trzy aparaty fotograficzne AFA-39. Wyprodukowany 05.06.75, po przekazaniu odbiorcy wcielony został do 42 Eskadry Lotnictwa Łącznikowo - Transportowego stacjonującej na lotnisku Bemowo w Warszawie. Eskadra ta wykonywała zadania na rzecz 1 Korpusu Obrony Powietrznej. Po przesłużeniu ponad 12 lat, w dniu 20.06.87 przekazana została do 10 PLM OPK w Łasku. Z tym pułkiem (później eskadrą lotnictwa taktycznego) związana była do czasu wycofania z eksploatacji. Na dłużej (15.11.88 – 10.08.89) samolot przekazano tylko do WZL-2 w Bydgoszczy, celem poddania go remontowi. Iskrę ostatecznie wycofano w marcu 2002 (choć nie latała już od roku). Przekazana została Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Licytacja odbyła się podczas XI finału w roku 2003. Ostatecznie trafiła do Koszalina. (Tekst: Korneliusz Zioło)
Skrzynka: zamontowana w 40 urodziny samolotu na Dzień Dziecka dla tych, którym brakuje Wieczorynki i nie wiedzą co zrobić z sobą o 19:00.