Grobowiec Georga Bauchelta
Georg Beuchelt (3 stycznia 1852, Zwickau - 17 sierpnia 1913, Grünberg) - zielonogórski przemysłowiec, inżynier, założyciel fabryki Beuchelt & Co.
Ukończył szkołę techniczną w Chemnitz. Jako student odbywał praktyki w Duisburgu nad Renem. Dyplom inżyniera zdobył w Technische Hochschule w Dreźnie. W czasie wojny prusko-francuskiej 1870-1871 służył w piechocie.
Pierwszą pracę podjął w 1874 r. w zielonogórskiej filii Dolnośląskich Zakładów Budowy Maszyn (Niederschleisischen Maschinenbau AG, vormals Conrad Schiedt) w Zgorzelcu. Kiedy zakład upadł, 1 grudnia 1876 r. wraz kolegą inżynierem Albertem Ribbeckiem, kupił w przetargu fabrykę, a cztery lata później stał się jej jedynym właścicielem. Działalność rozpoczął od produkcji prostych maszyn rolniczych. W 1880 r. załoga składała się z sześciu robotników, mistrza, księgowego i gońca, rok później zatrudniał 83 robotników, 3 mistrzów, 4 inżynierów i 6 urzędników biurowych.
Miał kilka firm, oprócz fabryki biuro projektów i firmy budowlane. Budował mosty, wiadukty, hale dworcowe i inne konstrukcje stalowe, m.in. mosty we Wrocławiu (obecny Most Grunwaldzki), Poznaniu, Gorzowie, Frankfurcie, Berlinie, Kłodzku, dworzec w Poznaniu, zadaszenia ogrodu zoologicznego we Wrocławiu. Poza Niemcami znaczącymi obiektami wybudowanymi przez jego firmę Beuchelta są linia kolejowa Bagdad-Damaszek, palmiarnia w Bukareszcie, hala targowa w Focşani oraz zabudowa portu Haidar Pacha (tur. Haydarpaşa Limanı) na azjatyckim przedmieściu Stambułu. W latach rozkwitu w latach 1876-1926 roku wybudował łącznie 94 mosty na całym biegu Odry i na rzekach do niej wpadających, a kolejne 403 mosty drogowe i kolejowe na terenie całych Niemiec.
Dopiero w 1886 r., 10 lat po założeniu firmy zaczął wytwarzać wagony kolejowe. Były to nie tylko wagony towarowe, ale również wagony pasażerskie wszystkich klas, w tym jako pierwsze w Niemczech wagony pulmanowskie. Produkował także wagony pocztowe, cysterny i wagony-lodownie. Poza Niemcami były sprzedawane w Austrii, Brazylii, Danii, niemieckich koloniach w Afryce: Kamerunie, Tanganice, Togo, a także Turcji, Rosji i Włoszech. W ciągu pierwszych 40 lat wyprodukował on 24499 wagonów, w tym 20920 towarowych.
Był także radnym i przewodniczącym rady miejskiej. Przez kilkanaście lat (od 1899 do śmierci w 1913) jako poseł partii konserwatywnej (Deutschkonservative Partei) reprezentował miasto w pruskim Landtagu, a w latach 1907-1912 także w Reichstagu z okręgu wyborczego Legnica-Zielona Góra-Kożuchów. Był takżefundatorem kościoła ewangelickiego (obecnie kościół pw. Najświętszego Zbawiciela) w Zielonej Górze. Na jego budowę przeznaczył w testamencie 50 tys. marek.
Prawdopodobnie nie założył rodziny - stworzone przez niego przedsiębiorstwo po śmierci założyciela przejęła jego siostra, Liddy Beuchelt. Pochowany został na nieistniejącym już Cmentarzu Zielonokrzyżowym - ewangelickiej części cmentarza, obecnego Parku Tysiąclecia w Zielonej Górze; jego grobowiec jest zachowany do dziś.
Kesz: Współrzędne wskazują bliską okolice kesza, w celu podjęcia nie trzeba niczego niszczyć, dewastować! Należy się dobrze rozejrzeć, podejmując skrzynkę proszę o ostrożne wyciąganie i odkładanie, tak aby maskowanie pozostało nienaruszone.