Rudzki odcinek DTŚ-ki liczy 3,25 km zaczyna się na granicy ze Świętochłowicami a kończy na granicy z Zabrzem, natomiast cała trasa DTŚ ma 31,3 km i rozpoczyna bieg w Katowicach, w okolicach węzła drogowego na skrzyżowaniu alei Walentego Roździeńskiego i alei Murckowskiej, a kończy w Gliwicach na węźle z ulicą Kujawską. Przebiega niemal równolegle do autostrady A4 w odległości 2-6 km na północ od niej. Istotną różnicą jest to że na trasie Drogowej Trasy Średnicowej znajduje się 26 węzłów, podczas gdy A4 ma tylko 6 węzłów na porównywalnym odcinku i w większości omija miasta konurbacji górnośląskiej. Droga na całej długości jest bezkolizyjna, dwujezdniowa i posiada minimum trzy pasy ruchu dla każdego kierunku (wyjątkiem jest wiadukt nad rondem Sybiraków w Zabrzu oraz odcinek G2 w Gliwicach, gdzie trasa ma tylko po 2 pasy ruchu w każdym kierunku). Budowa DTŚ rozpoczęła się w roku 1979 jednak po wykonaniu początkowych prac ziemnych obejmujących nasypy ziemne na węzłach Mieszka I i Gałeczki została przerwana w 1981 roku. Budowę wznowiono w 1986 roku. Tunel pod rondem gen. Ziętka o długości 657 m (nawa północna) i 650,1 m (nawa południowa) został oddany do użytku 9 grudnia 2006. 27 maja 2008 r. został oddany do użytku odcinek od Rudy Śląskiej-Chebzia do granic Zabrza. Budowę zakończono w marcu 2016 roku. Ostatni odcinek DTŚ (G2) oficjalnie otwarto dla ruchu 20 marca 2016 o godz. 20.25
Tutaj można zobaczyć mapę całej DTŚ-ki: http://www.dts-sa.pl/trasa-dts/interaktywna-mapa/
DTŚ zmniejsza pomiędzy Katowicami i Gliwicami:
Kesz znajduje się mniej więcej w połowie DTŚ-ki, na kordach. Samochodem podjedziesz najbliżej, jadąc z Katowic w kierunku Gliwic, skręcając na Rybnik, Ruda Śl.-Ruda, Ruda Śl.-Wirek i zjeżdżając w nieczynną zatoczkę dla autobusów. Rowerem lub pieszo od ronda przy ul. Zabrzańskiej lub chodnikiem od ul. 1-go Maja naprzeciw McD.