Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Tunel Beuthen-Berlin - OP84M5
Tajne przedsięwzięcie rodziny Henckel von Donnersmarck
Eigenaar: LadyMoon
Plaatser: deg
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 294 meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 02-10-2014
Gemaakt op: 08-09-2014
Gepubliceerd op: 02-10-2014
Laatste verandering: 25-11-2016
47x Gevonden
0x Niet gevonden
4 Opmerkingen
watchers 20 Volgers
301 x Bekeken
43 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
22 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Charon7, coosiek, crazy_baby, deg, Don Vito, k_O_Z_a, luftmause, manolcio, mototramp, Nannette, Niedźwiedziowa, norbinorek, Osił, p_nowik, R-Sol, rubin, Seamair, sebastian, stasiekm, Steppenwolf, Werrona, ZalewHK
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Dangerous Cache  Torch needed  Take special equipment  Take something to write  Fixed by magnet  Nature  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

 

W końcówce XIX wieku ziemie w promieniu kilkunastu kilometrów od Bytomia (wówczas Beuthen) obfite były w surowce. Wydobywano tu nie tylko węgiel, ale i dolomit, rudy ołowiu, cynku a nawet srebra. Bogactwo naturalne stawało się bogactwem osób sprawujących pieczę nad tymi terenami.

Rodzina Henckel von Donnersmarck to niezwykle przedsiębiorcza rodzina, która na terenach Pruskich kontrolowała większość dochodowych przedsięwzięć. Ziemie bytomskie wraz z obecnymi Tarnowskimi Górami otrzymali od Habsburgów już w XVII wieku w zamian za umorzenie części zaciągniętych długów. Główną siedzibą rodu był nieistniejący już niestety Pałac w Świerklańcu. Ród ten wywarł ogromny wpływ na śląski przemysł, byli bowiem właścicielami m.in:

  • kopalni Concordia - Zabrze
  • kopalni Guido - Zabrze
  • kopalni Andaluzja - Piekary Śląskie
  • kopalni Deutschland - Świętochłowice (późniejsza kopalnia Polska)
  • kopalni Śląsk - Chropaczów
  • kopalni Szczęście Eugenii - Siemianowice Śląskie (późniejsza kopalnia Siemianowice)
  • kopalni Hugo-Zwang - Kochłowice
  • kopalni Radzionków - Radzionków
  • kopalni Quintoforo - Lipiny
  • kopalni Donnersmarck - Chwałowice
  • kopalni Karsten-Centrum - Bytom
  • złóż rudy w Bibieli
  • huty Królewska - Chorzów (późniejsza huta Kościuszko)
  • huty Bethlen-Falva - Świętochłowice (późniejsza huta Florian)
  • huty Laura - Siemianowice Śląskie (późniejsza huta Jedność)
  • huty Antonina - Wirek
  • huty Donnersmarck - Zabrze
  • huty Katarzyna - Sosnowiec
  • huty Blachownia - Blachownia k.Częstochowy
  • huty Hugo - Sowice k.Tarnowskich Gór
  • huty cynku Klara - Bytom
  • huty cynku Guidotto - Chwałowice
  • celulozowni i papierni Kalety

Już w XIX wieku zastanawiano się w jaki sposób transportować zarówno urobek kopalń, produkty hutnicze jak i środki finansowe do stolicy Prus - Berlina. W grę wchodził zarówno transport kolejowy jak i drogowy. Obydwa powolne, obarczone ogromnym ryzykiem kradzieży. W głowach możnych Henckel von Donnersmarck powstał nowy pomysł - można wykopać podziemny tunel między Beuthen (Bytomiem) a Berlinem, tunel wyposażony zarówno w tory dla komunikacji kolejowej (coś na wzór dzisiejszego metra), jak również nawet w awaryjne trakty piesze. Donnersmarck'owie w 1856 roku zawiązali spółkę "The Henckel von Donnersmarck - Beuthen Estates Ltd", która zaczęła drążyć podziemne tunele. Według różnych źródeł, do 1939 roku wydrążyła od 50 nawet do 150km tunelu. Rozpoczynał się na terenie obecnego kamieniołomu Blachówka. Przy okazji spółka ta odnalazła bogate złoża dolomitu, eksploatowane do 1990 roku!

Co ciekawe - do dzisiaj zachowały się ślady po dawnym tunelu wraz z fragmentami torów czy prowadnic. Niestety obecnie duża część tunelu znajduje się pod wodą, jednak wyraźnie widać, że po kilkudziesięciu metrach tunel rozwidla się. Jednak wszystkie dalsze jego odnogi są całkowicie zalane wodą. 

 

Jak zdobyć kesza?

Kordy wskazują na wejście do tunelu. Wyposażony w dobrą latarkę musisz zejść aż na dół - gdy tylko możesz - schodź schodami, ponieważ grunt wewnątrz tunelu jest bardzo śliski. Następnie ubierz wodery (polecam polar pod wodery, niezależnie od pory roku) i wymyśl jak przeprawić się przez lodowatą wodę o głębokości ponad 2 metry. Podpowiem tylko, że przejście po konstrukcji jest niemożliwe, ponieważ woda sięga zbyt wysoko. Ja zbudowałem sobie "tratwę" z materiałów zastanych w tunelu, ale nie jest łatwym zadaniem dopłynięcie taką tratwą aż do kesza. Jeśli użyjesz do tego celu małego pontonu - pójdzie Ci o wiele sprawniej, choć uważaj na ściany i żelastwo w wodzie. Gdy dopłyniesz do końca tunelu polecam zerknąć w lewo i na wprost - pod wodę - tam znajduje się dalsza część korytarzy.

PS: Główny bohater tej opowieści jest fikcyjny. Cała reszta jest prawdą.

 

Ponosisz pełne ryzyko i odpowiedzialność za wszelkiego rodzaju szkody, z uszkodzeniami ciała i śmiercią włącznie. Zdobycie kesza wymaga wejścia do nieużywanej sztolni, użycia latarki, kasku, woderów i pontonu lub wykorzystania chybotliwych materiałów jako tratwy. Osoby nie potrafiące pływać skrzynkę mogą podjąć WYŁĄCZNIE w prawidłowo założonym kapoku (nie w kamizelce asekuracyjnej!). Jeżeli nie zamierzasz, nie chcesz lub nie jesteś w stanie takiej odpowiedzialności i ryzyka podjąć - nie zdobywaj tej skrzynki - wrzuć ją do ignorowanych.

 

 

 

 

UWAGA!!!

Od dnia 5 maja 2015 r. wprowadzam wymóg:

 umieszczenie w logu internetowym zdjęcia zdobywcy w miejscu ukrycia mojego kesza.

Logi bez zdjęcia - będę usuwać.

 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Tędy wchodzisz...