Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Pociąg pancerny Śmiały - OP81T8
szlakiem Wołyńskiej Brygady Kawalerii
Właściciel: goldenfish
Założyciel: Maverick_team
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 239 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Multicache
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 07-06-2014
Data utworzenia: 26-05-2014
Data opublikowania: 26-05-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 06-06-2014
67x znaleziona
3x nieznaleziona
7 komentarze
watchers 4 obserwatorów
144 odwiedzających
60 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
26 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: [ocenzurowano_1], art_noise, Chochlik., crazy_baby, elno, etna&mars, Hern, Hr. Jan Usz, jack.white, KoMa69, Mario&Monia, martuś, Nannette, Niflhel, nocheoscura, noda, norbinorek, palinq, Pipelki, polcia&szymaneq, r00t7, Reneee, rubin, Tisia, vedova, Whatever
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Skrzynka niebezpieczna  Przyczepiona magnesem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W nocy z 31 sierpnia na 1 września „Śmiały" zajął stanowisko na stacji kolejowej Działoszyn, gdzie z dowództwa 30 DP otrzymał rozkaz przemieszczenia się na odcinek obrony Wołyńskiej Brygady Kawalerii. O godz. 7.00 ruszył na południe, w rejonie Mokrej zajął pozycję, ukryty za drzewami na wysokim nasypie toru kolejowego.

W natarciu niemieckim na pas obrony 21 Pułku Ułanów Nadwiślańskich w przerwie leśnej, około godz. 10.00 część czołgów przedarła się na polanę, przerwała łączność artylerzystom, niemal docierając do stanowisk 2 DAK i nawiązując z polską artylerią bezpośrednią walkę ogniową. W tym momencie. „Śmiały" mając doskonały wgląd na pole walki, ogniem swych dział zniszczył kilka czołgów, a pozostałe wycofały się. Jednak co ważniejsze pociąg ryglował ostrzałem dostęp do polany kolejnym grupom czołgów zbliżających się z kierunku Opatowa i Wilkowiecka, dzięki czemu zawróciły one na pozycje wyjściowe. Wycofał się też „Śmiały" na stację kolejową Miedźno, a oddziały WBK organizowały drugą linię obrony.

Przerwa w boju nie trwa długo. W następnym natarciu, między 12.00 a 13.00 około 100 czołgów z kilku stron wdziera się na polanę, kierując się w stronę przepustu drogowego pod wiaduktem kolejowym. Atakują bezpośrednio baterie 2DAK i sytuacja staje się krytyczna. Zmienia się jednak, gdy wezwany na pole walki nadjeżdża znowu „Śmiały". Jego 4 działa i 2 działka ppanc. sieją spustoszenie wśród atakujących, ich ogień jest celny i skuteczny. Szczególnie groźne okazują się haubice – czołgi trafiane ich szesnastokilogramowymi pociskami dosłownie wylatują w powietrze.

W szeregi niemieckich pancerniaków wkrada się chaos, zwłaszcza że dalej strzelają armaty 2 DAK i 8 działek ppanc. ułanów. W chmurze dymu, kurzu i ognia palących się maszyn czołgi wycofują się bezładnie, zderzają się w panice, dodatkowo wpadając pod ostrzał własnej artylerii.

„Śmiały" odjeżdża na stację Miedźno nie otrzymując żadnego trafienia artyleryjskiego. Jednakże w czasie powrotu jest atakowany przez 6 samolotów, które w dwóch lub trzech nalotach zrzucają około 15 bomb. Żadna na szczęście nie trafia, ale ich wybuchy mocno wstrząsają wagonami.

W Miedźnie nastąpiło spotkanie z „bliźniaczym" pociągiem pancernym nr 52 „Piłsudczyk", dowodzonym przez kapitana Gonczara. Pociągiem tym ze stacji Siemkowice przyjechał gen. Cehak, aby osobiście zorientować się w sytuacji pułków WBK.

Około godziny 15.00 „Piłsudczyk" z generałem odjechał w kierunku Działoszyna, natomiast „Śmiały" otrzymał rozkaz udania się z powrotem pod Mokrą, aby osłaniać odwrót baterii 2DAK za tor kolejowy. Pociąg wyruszył więc zgodnie z rozkazem około godz. 16.00 i po trzech kilometrach z wieży haubicy czołowego wagonu bojowego zauważono na drodze przecinającej tory przejeżdżające niemieckie czołgi, kierujące się na miejscowość Izbiska, okrążając oddziały WBK.

Wykorzystując zaskoczenie pociąg wjeżdża między kolumnę czołgów, motocykli, samochodów z amunicją i cystern, otwierając szybki, bezpośredni ogień ze swych 6 dział i kilkunastu ckm. Manewruje po torze, aby uniknąć trafień z broniących się czołgów i strzela na obie strony. Prawie każdy pocisk trafia powodując eksplozje, morze ognia i dymu. Ocalałe pojazdy uciekają – okrążenie walczących ułanów nie udaje się niemieckim pancerniakom. W tym krótkim czasie amunicja „Śmiałego" zostaje uboższa o ponad 90 granatów i ok. 3000 poci-sków karabinowych do ckm.

Pociąg wycofuje się do stacji Miedźno, zajmując pozycję po jej północnej stronie.  Załoga liczy ślady na pancerzu, znajdując 2 od rykoszetów z działek czołgowych, 2 przebicia blach pancerza na wylot, lecz na szczęście poniżej podłogi wagonów artyleryjskich oraz około 80 śladów pocisków karabinowych. Zabitych ani rannych żołnierzy nie było.

„Śmiały" nie pozostaje jednak długo w rejonie stacji. Do Zawad zbliża się kolumna niemieckich czołgów, tamtejszy most kolejowy na Liswarcie jest zagrożony przez nie i przez bombardowanie lotnicze, co spowodować może odcięcie drogi odwrotu. Pociąg wycofuje się zatem do Działoszyna.

Po północy z 1 na 2 września „Śmiały" przemieszcza się na odcinek kolejowy Siemkowice – Częstochowa. Skład gospodarczy pozostawał na stacji w Radomsku, które było bombardowane, co budziło niepokój dowódcy o jego losy.

Patrolując tory w kierunku południowym, około godz. 10.00 w rejonie wsi Cykarzew „Śmiały" napotkał kolumnę niemieckich czołgów, ostrzelał je szybkim ogniem artylerii i ckm, niszcząc kilka maszyn.

Po wycofaniu się w kierunku północnym, na rozkaz dowództwa ostrzeliwał z mapy wskazane obszary, wspierając walczące oddziały WBK. Po utracie łączności z dowództwem, około godz. 21.00 „Śmiały" wycofał się przez zajęte przez Niemców Siemkowice i rano 3 września dojechał do Łasku, skąd 4 września został skierowany do Łodzi. Tam został entuzjastycznie powitany przez ludność cywilną, gdyż wiadomo było z komunikatów radiowych, że pociąg w bitwie pod Mokrą zadał Niemcom ciężkie straty. Dowódca pociągu otrzymał polecenie przedstawienia połowy załogi składu bojowego do odznaczeń.

 źródło: pressik.pl

lokomotywa


 

KESZ

Pierwszy etap znajduje się kilka metrów od kamienia upamiętniającego linię obrony 12 Pułku Ułanów Podolskich. Zawartość mikromagnetyka pomoże ci odnaleźć kolejne etapy.

Finał to litrowy pojemnik ok. 3 m nad ziemią.

UWAGA! Jeden etapów znajduje się przy czynnych torach kolejowych! Proszę zachować szczególną ostrożność! Tam dzieci nie zabieramy!

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
START - Linia Obrony 12 Pułku Ułanów Podolskich
okolice finału