KESZ:
Prosty magnetyczny plusz na współrzędnych. Uważaj na przechodniów!
MIEJSCE:
W latach 1815-1830 przedstawiciele rządu Królestwa Kongresowego zainspirowani postulatami Towarzystwa Przyjaciół Nauk zainicjowali akcję wznoszenia "monumentów narodowych". Pomniki te miały służyć "wychowaniu młodego pokolenia", przypominając wielkie wydarzenia z życia narodu.
Po raz pierwszy w naszym kraju postanowiono uświetnić pomnikiem bardzo ważne dla gospodarki dzieło inżynierskie. Była to pierwsza w Królestwie droga bita, wybudowana w latach 1820-23, zwana "Traktem Brzeskim".
Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej (Pomnik Pracy) – zabytkowy obelisk znajdujący się na warszawskim Grochowie, przy ulicy Grochowskiej. Odsłonięty w 1825 dla uczczenia budowanej w latach 1820–1823 brukowanej szosy prowadzącej z Warszawy do Brześcia, tak zwanej szosy brzeskiej.
W literaturze z lat 80. XX wieku podkreślano, że wystawienie pomnika mającego być pamiątką zbiorowego trudu przy tworzeniu przedsięwzięcia o charakterze gospodarczym było zjawiskiem nowatorskim. Owa nowatorskość miała być związana z poglądami Staszica, który uważał, że na upamiętnienie zasługują również inicjatywy przyczyniające się do rozwoju kraju, a nie tylko poszczególne jednostki czy akty zbrojne.
W 1935 podczas przebudowy ulicy Grochowskiej do obelisku przytwierdzono tablicę, która później zaginęła.
Pomnik restaurowano w latach 1896, 1917 i gruntownie odnowiono w latach 1961–1964 przy przebudowie ulicy Grochowskiej. Następna poważna renowacja obelisku miała miejsce w 1984. Metodą opracowaną przez Instytut Mechaniki Precyzyjnej w 1976 zabezpieczono obelisk przed dalszą korozją.
źródła: OP049B, WIKI