Dworzec Szczawno Zdrój leży na linii kolejowej 291 łączonej Wałbrzych Szczawienko - Mieroszów (-Meziměstí)
Jeszcze na początku lat 90-tych było w tym miejscu coś w rodzaju wczasów wagonowych i ośrodka wypoczynkowego (lub kolonijnego). Później zaczęła tu działać knajpa która funkcjonowała do roku 2003 - stoliki i parasole stały na dawnym peronie. Obecnie najwyraźniej budynek został sprywatyzowany - jest remontowany, z trzech stron otacza go wysoki, betonowy płot a od ul. Kolejowej zostało wybudowane solidne, metalowe ogrodzenie. Na teren stacji dostać się już nie można.
Nieistniejący już odcinek z Wałbrzycha Szczawienka do Kuźnic Świdnickich (obecna nazwa - Boguszów Gorce Wschód) zapisał się w historii kolei na Dolnym Śląsku dwoma wyjątkowymi faktami.
---> Po pierwsze - była to pierwsza na Dolnym Śląsku (wraz z drugim fragmentem Kuźnice Świdnickie - Mieroszów - Meziměstí) linia kolejowa "pod prądem". Została ona zelektryfikowana systemem niemieckim 15 kV, 16 i 2/3 Hz, a pierwszy pociąg elektryczny przejechał nią 1 czerwca 1914 r. Wszystkie elektryfikowane później linie należące do systemu Śląskiej Kolei Górskiej były elektryfikowane takim samym systemem napięcia.
Niedługo po ostatniej wojnie infrastrukturę trakcyjną linii spotkało to samo co wszystkie inne zelektryfikowane szlaki kolejowe Dolnego Śląska - została zwinięta i zrabowana (częściowo zniszczona) przez radzieckich sojuszników. Ale nie przeszkodziło to jeszcze w prowadzeniu ruchu pociągów - przynajmniej parowych.
---> Po drugie - jeszcze w pierwszej połowie lat 60-tych kursowały wspomnianym na początku północnym odcinkiem pociągi pasażerskie. Pod koniec były to już tylko pospieszne, dalekobieżne składy (zatrzymywały się w Szczawnie Zdroju) jadące z głębi kraju do Jeleniej Góry. W ten sposób omijały one zatłoczony pociągami towarowymi i trudny technicznie odcinek Wałbrzych Szczawienko - Wałbrzych Główny. Trasa przez Szczawno Zdrój była więc przez pewien czas zarezerwowana tylko dla dalekobieżnych pociągów pospiesznych.
Wszystko osiągnęło swój finał w 1965 r. wraz z ponowną elektryfikacją głównej linii z Jaworzyny Śląskiej do Wałbrzycha Głównego i dalej do Jeleniej Góry. Oczywiście elektryfikacja bocznej, jednotorowej linii przez Szczawno Zdrój wtedy ani też nigdy później nie wchodziła już w rachubę. Ruch towarowy przetrwał do roku 1980 (pamiętam jeszcze poniemiecki świetlny semafor wjazdowy w Boguszowie Gorcach Wschód od strony Szczawna Zdroju), historia opisywanego odcinka dopełniła się 14 lat później kiedy został on rozebrany.
źródło http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/wr-szczawno-z.php
KESZ
ukryty w pewnej odledłości od budynku stacji, 3 certyfikaty dla najszybszych, pisadło w środku