Wieża swą rolę zapewniania ciągłości dostarczania wody dla parowozów, pełniła do momentu zniknięcia tych parowozów z torów które zostały zastąpione elektrowozami i zestawami o napędzie elektrycznym jakie zaczęły się pojawiać po zelektryfikowaniu w 1975r linii kolejowej na odcinku Łódz-Ostrów Wlkp. Od tamtego okresu praktycznie wieża stała bezużyteczna poza chwilami kiedy spełniała rolę magazynku podręcznego służb PKP czy kiedy „przebywali w niej” pasjonaci wspinaczek górskich. Od kilku lat przy 24 okienkach umieszczonych w głowicy wieży można zaobserwować zamocowane na zewnątrz różnego rodzaju anteny od internetowych urządzeń nadawczych, anteny radiolinii oraz dwie sterowane zdalnie kamery obrotowe za pośrednictwem których można oglądać w internecie bardzo interesującą panoramę Kalisza (po uzyskaniu od ich właściciela dostępu).
Wieża o wysokości 32m zbudowana jest w kształcie ośmiokątnej kolumny z wysuniętymi filarami w narożnikach. Do jej budowy użyto ciemnoczerwonej cegły, spoinowanej zaprawą cementową. Jej dach został pokryty dachówką. Rozpiętość między ścianami wewnątrz wynosi 7,62 metra. Wieża jako budynek jest w dobrym stanie lecz niestety wejście do niej jest niemożliwe gdyż ciągle jest zamknięta, a szkoda.
Jak już wspomniałem, Wieża ciśnień zapewniała stabilność dostarczania wody „przemysłowej” do żurawi wodnych usytuowanych w międzytorzach kaliskiej stacji kolejowej którymi to napełniano tendry parowozów. Wodę do betonowego zbiornika w wieży o pojemności około 180 m3 tłoczono za pośrednictwem pomp i rurociągu z rzeki Prosny.
Miejsce poboru wody, a właściwie to co po nim zostało można obejrzeć jeszcze obecnie pod podanymi w punkcie „Dodatkowe waypointy” współrzędnymi lub zobaczyć na zamieszczonych poniżej zdjęciach. Polecam jednak odwiedzenie tego miejsca bo jest to miejsce urokliwe i bogate w różne „znaczące w historii Kalisza budynki” no i przede wszystkim miejsce gdzie rozpościera się widok na początki trzech kanałów którymi rzeka Prosna przepływa przez Kalisz.
Niestety, wspomniane pompy tłoczące wodę do wieży już nie istnieją. Po budynku stacji pomp gdzie się one znajdowały, pozostał jedynie zarośnięty krzewami placyk który można zobaczyć u zbiegu Wału Piastowskiego i ul. Czarna Droga (wschodni narożnik), a który to znajduje się w pobliżu opisanego ujęcia wody. Podobnie ma się rzecz z rurociągiem który zapewne uległ całkowitej likwidacji w momencie budowy Trasy Bursztynowej bo przebiegał on obok ulicy Czarna Droga i ulicy Południowej i miał długość około 2,52 km i „podnosił wodę” o 44 m + 20m w wieży ciśnień.
Mam nadzieję, że zamieszczony powyżej opis spowoduje u Kolegów Poszukiwaczy, zainteresowanie skrzyneczką ukrytą pod podanymi współrzędnymi które to zostały ustalone urządzeniem GPS i potwierdzone mapą Earth. Jeśli jednak dane te nieco odbiegają od rzeczywistych to proszę o korektę.
Skrzyneczka to pojemnik plastikowy nieco mniejszy od opakowania filmowego ukryty w "elemencie" kamuflującym. Wewnątrz znajduje się logbook. Na ołóweczek niestety brakło miejsca wiec trzeba ze sobą mieć coś do pisania. Przydatnym może też być mały śrubokręcik lub narzędzie o podobnym kształcie które można będzie użyć jako dźwignię dwustronną.
Na zakończenie chciałbym prosić koleżanki i kolegów o zachowanie ostrożności przy podejmowaniu i odkładaniu kesza gdyż znajduje się on w bardzo uczęszczanej okolicy zwłaszcza w dni robocze. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na parking pod przychodnią lekarską gdzie zawsze stoją samochody z kierowcami wewnątrz. Życzę powodzenia i dobrej zabawy podczas szukania skrzynki.
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Interesujące miejsce | --- | Miejsce poboru wody z rzeki Prosny dla Kolejowej Wieży Ciśnień |