Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kaliska Kolejowa Wieża Ciśnień - OP7F12
Dzisiaj "Wieża anten"
Właściciel: RADIOWIEC
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 137 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 14-03-2014
Data utworzenia: 12-03-2014
Data opublikowania: 12-03-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 24-10-2015
39x znaleziona
4x nieznaleziona
3 komentarze
watchers 6 obserwatorów
54 odwiedzających
29 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Mensor
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Weź coś do pisania  Wymagany dodatkowy sprzęt  Dostępna rowerem  Zalecane szukanie nocą 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
Kolejowa wieża ciśnień na Stacji Kalisz została wzniesiona przez okupanta Niemieckiego w 1941r w ramach planu „Otto” który miał przygotować między innymi transport kolejowy do zwiększonych potrzeb przewozowych w związku z planowanym atakiem na Związek Sowiecki. Podobne wieże w tym czasie wybudowane zostały w Sieradzu i Pleszewie.

Wieża swą rolę zapewniania ciągłości dostarczania wody dla parowozów, pełniła do momentu zniknięcia tych parowozów z torów które zostały zastąpione elektrowozami i zestawami o napędzie elektrycznym jakie zaczęły się pojawiać po zelektryfikowaniu w 1975r linii kolejowej na odcinku Łódz-Ostrów Wlkp. Od tamtego okresu praktycznie wieża stała bezużyteczna poza chwilami kiedy spełniała rolę magazynku podręcznego służb PKP czy kiedy „przebywali w niej” pasjonaci wspinaczek górskich. Od kilku lat przy 24 okienkach umieszczonych w głowicy wieży można zaobserwować zamocowane na zewnątrz różnego rodzaju anteny od internetowych urządzeń nadawczych, anteny radiolinii oraz dwie sterowane zdalnie kamery obrotowe za pośrednictwem których można oglądać w internecie bardzo interesującą panoramę Kalisza (po uzyskaniu od ich właściciela dostępu).

Wieża o wysokości 32m zbudowana jest w kształcie ośmiokątnej kolumny z wysuniętymi filarami w narożnikach. Do jej budowy użyto ciemnoczerwonej cegły, spoinowanej zaprawą cementową. Jej dach został pokryty dachówką. Rozpiętość między ścianami wewnątrz wynosi 7,62 metra. Wieża jako budynek jest w dobrym stanie lecz niestety wejście do niej jest niemożliwe gdyż ciągle jest zamknięta, a szkoda.

Jak już wspomniałem, Wieża ciśnień zapewniała stabilność dostarczania wody „przemysłowej” do żurawi wodnych usytuowanych w międzytorzach kaliskiej stacji kolejowej którymi to napełniano tendry parowozów. Wodę do betonowego zbiornika w wieży o pojemności około 180 m3 tłoczono za pośrednictwem pomp i rurociągu z rzeki Prosny.

Miejsce poboru wody, a właściwie to co po nim zostało można obejrzeć jeszcze obecnie pod podanymi w punkcie „Dodatkowe waypointy” współrzędnymi lub zobaczyć na zamieszczonych poniżej zdjęciach. Polecam jednak odwiedzenie tego miejsca bo jest to miejsce urokliwe i bogate w różne „znaczące w historii Kalisza budynki” no i przede wszystkim miejsce gdzie rozpościera się widok na początki trzech kanałów którymi rzeka Prosna przepływa przez Kalisz.

Niestety, wspomniane pompy tłoczące wodę do wieży już nie istnieją. Po budynku stacji pomp gdzie się one znajdowały, pozostał jedynie zarośnięty krzewami placyk który można zobaczyć u zbiegu Wału Piastowskiego i ul. Czarna Droga (wschodni narożnik), a który to znajduje się w pobliżu opisanego ujęcia wody. Podobnie ma się rzecz z rurociągiem który zapewne uległ całkowitej likwidacji w momencie budowy Trasy Bursztynowej bo przebiegał on obok ulicy Czarna Droga i ulicy Południowej i miał długość około 2,52 km i „podnosił wodę” o 44 m + 20m w wieży ciśnień.

Mam nadzieję, że zamieszczony powyżej opis spowoduje u Kolegów Poszukiwaczy, zainteresowanie skrzyneczką ukrytą pod podanymi współrzędnymi które to zostały ustalone urządzeniem GPS i potwierdzone mapą Earth. Jeśli jednak dane te nieco odbiegają od rzeczywistych to proszę o korektę.

Skrzyneczka to pojemnik plastikowy nieco mniejszy od opakowania filmowego ukryty w "elemencie" kamuflującym. Wewnątrz znajduje się logbook. Na ołóweczek niestety brakło miejsca wiec trzeba ze sobą mieć coś do pisania. Przydatnym może też być mały śrubokręcik lub narzędzie o podobnym kształcie które można będzie użyć jako dźwignię dwustronną.

Na zakończenie chciałbym prosić koleżanki i kolegów o zachowanie ostrożności przy podejmowaniu i odkładaniu kesza gdyż znajduje się on w bardzo uczęszczanej okolicy zwłaszcza w dni robocze. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na parking pod przychodnią lekarską gdzie zawsze stoją samochody z kierowcami wewnątrz. Życzę powodzenia i dobrej zabawy podczas szukania skrzynki.

Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Interesujące miejsce N 51° 45.320'
E 18° 05.952'
Miejsce poboru wody z rzeki Prosny dla Kolejowej Wieży Ciśnień
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Kolejowa Wieża Ciśnień
Wejście do wieży
Plac po stacji pomp
Miejsce poboru wody z rzeki Prosny