Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 500 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
600 mm - OP6DF0
Kolejka wąskotorowa
Właściciel: mysteriis
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 63 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 05-08-2013
Data utworzenia: 05-08-2013
Data opublikowania: 05-08-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 27-02-2017
41x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 3 obserwatorów
23 odwiedzających
30 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne  Dostępna rowerem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Do nielicznych już, zachowanych na terenie historycznej Krajny ( pogranicza pomorsko-wielkopolskiego ) urządzeń technicznych posiadających XIX wieczny rodowód, należy niewątpliwie wąskotorowa kolej dojazdowa o torze szerokości 600 mm. Zbudowana i uruchomiona przed stu lat wywarła ogromny wpływ na ożywienie gospodarcze oraz rozwój cywilizacyjny wsi i miasteczek, które usytuowane na jej szlaku uzyskały sprawniejsze połączenia ze światem zewnętrznym. Od pierwszej chwili swego istnienia stała się więc przedsięwzięciem potrzebnym i wielce dochodowym. Jednakże w miarę upływu czasu, na skutek zachodzących przeobrażeń ustrojowych i gospodarczych, jej znaczenie a także rentowność zaczęły maleć. Prawdziwy przełom przyniosło jednak przejęcie jej w 1949 roku od powiatowych władz samorządowych, przez Polskie Koleje Państwowe. Lokalny charakter funkcjonowania kolei dojazdowej trudno było dostosować do struktur wielkiego, ogólnopaństwowego przedsiębiorstwa. Rozpoczął się więc proces sukcesywnej likwidacji poszczególnych odcinków torów i bocznic. W 1977 roku wycofano z eksploatacji wysłużone parowoziki zastępując je lokomotywami spalinowymi. Malejąca ilość przewozów oraz gwałtowne dążenie do restrukturyzacji kolei sprawiły, że w 1994 roku podjęto decyzję o ich całkowitym zawieszeniu. Tymczasem w przeciwieństwie do tych administracyjnych posunięć lawinowo narasta zainteresowanie "ciuchcią" jako zabytkiem techniki oraz historycznym środkiem lokomocji przez urokliwe krajobrazowo okolice Krajny. Wyjątkowo rozległa, dobrze zachowana linia kolejowa z Białośliwia przez Wysoką do Łobżenicy i dalej przez Radzicz na powrót do Białośliwia ( do 1995 r. - przyp. red. ) należy do szczególnie atrakcyjnych. Jej walory historyczne, techniczne i krajobrazowe dostrzegają miłośnicy kolei zwłaszcza zagraniczni. Należy więc uczynić wszystko, aby ten stuletni element dziedzictwa kultury technicznej, wykorzystać możliwie najlepiej dzisiaj oraz zachować dla następnych pokoleń.
Niewielu już dzisiaj pamięta, że słynna wieża Eiffla w Paryżu, zbudowana z okazji Światowej Wystawy Techniki organizowanej 1887 roku w tym mieście, jest równolatkiem kolejek wąskotorowych. W tym samym bowiem czasie francuski konstruktor A. Dekauvill zademonstrował uczestnikom wystawy kolej o szerokości toru 600 mm. Okazało się wkrótce, że konstrukcja ta zrobiła zawrotną karierę w armii i komunikacji cywilnej. Zawdzięczała ją przede wszystkim takim walorom jak szybkość budowy linii, nawet w trudnym terenie, oraz taniość eksploatacji. Doceniły to przede wszystkim władze pruskie wydając 28 lipca 1892 roku ustawę o kolejkach dojazdowych, która przewidywała pomoc rządową dla ich budowniczych. Posunięcie to zachęciło władze samorządowe wielu powiatów ówczesnej Prowincji Poznańskiej do podjęcia stosownych realizacji. Wśród nich znalazł się także powiat wyrzyski. Zainteresowanie ożywczym wpływem czynnej od 1851 roku tzw. "kolei wschodniej" przecinającej południowy skraj powiatu oraz zachętą władz tutejsi przedsiębiorcy, kupcy i właściciele ziemscy postanowili zbudować sieć wąskotorowej kolei dojazdowej ze stacjami łącznikowymi w Białośliwiu, Nakle n/Notecią i Witosławiu. Miała stać się ona tanim i dogodnym środkiem transportu głównie płodów rolnych. Znaczący wpływ na podjecie tego zamierzenia miało także funkcjonowanie cukrowni w Rudkach koło Nakła oraz w Nieżychowie ( Zakładach Przemysłowych ). Powołano więc komitet do spraw budowy kolei powiatowej, której pomocy udzieliły Wschodnioniemieckie Towarzystwo Kolejowe z Królewca oraz firma Lenz & Co ze Szczecina.
      Po zgromadzeniu niezbędnych kapitałów i uzyskaniu koncesji w 1893 roku przystąpiono do robót przy układaniu torów, bocznic oraz urządzeń i obiektów stacyjnych. Prowadzono je między innymi przy wydatnym udziale żołnierzy 3 Regimentu Wojsk Kolejowych z Berlina ( tzw. Komando Eisenbahnpioniere ). W dniu 21 lutego 1895 roku oddano do eksploatacji linię z Białośłiwia przez Kocik-Młyn, Pobórkę, Nieżychowo, Jeziorki, Czajcze, Kijaszkowo, Kruszki, Szczerbin do Łobżenicy ( 29, 22 km ), z odgałęzieniem z Czajcza do Wysokiej ( około 5 km ). Równolegle budowano linię wąskotorową z Łobżenicy przez Trzeboń, Liszkowo, Falmierowo, Dębno, Izabelę do Witosławia ( ok. 14 km ). Nieco później uruchomiono pociągi między Nakłem a Sucharami ( 9 km ) oraz między Nakłem a Olszewką a następnie dalej przez Radzicz do Zakładów Przemysłowych ( Nieżychowo ) oraz Liszkowa. Poprowadzono także tory z Kocik-Młyna przez Grabówno-Mościska do Wysokiej oraz z Białośliwia do portu rzecznego na Noteci. Ostatecznie po dziesięciu latach od rozpoczęcia budowy ( w 1913 roku ) wyrzyska kolej dojazdowa posiadała linie o łącznej długości około 150 km i była najdłuższą linią wąskotorową na ziemiach polskich pod zaborem pruskim. Po odzyskaniu niepodległości przez państwo polskie, kolej ta nadal stanowiła własność Powiatowego Związku Samorządowego a jej oficjalna nazwa brzmiała "Wyrzyskie Koleje Powiatowe" z dyrekcją w Białośłiwiu. W 1938 roku dysponowały one: 16 lokomotywami parowymi, 8 wagonami osobowymi, po ok. 20 miejsc każdy, 3 wagonami pocztowymi i bagażowymi oraz 481 wagonami towarowymi o łącznej nośności 2635 tys. ton. O stan techniczny troszczyła się 36 osobowa załoga warsztatów głównych w Białośliwiu.

       W okresie II wojny światowej trwała niezakłócona praca na kolei wąskotorowej. W 1949 roku została ona połączona z Bydgoską Koleją Powiatową i pod wspólną nazwą Bydgoska Kolej Dojazdowa została przejęta przez Polskie Koleje Państwowe. Przez pierwsze 40 lat funkcjonowania kolei pojazdami trakcyjnymi były parowozy zbudowane w fabryce "Vulcan" w Szczecinie. W 1929 roku pojawiły się pierwsze lokomotywy polskie z Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie. Pierwsze wagony osobowe dla tej kolei zbudowała Firma "HAWA" z Hanoweru, zaś 4-osiowy wagon-salonkę firma Frendenstain. Pierwsze wagony towarowe pozyskano z Fabryki Leopolda Zabla w Bydgoszczy. Po przejęciu przez Polskie Koleje Państwowe następował systematyczny regres przewozów towarów i pasażerów co prowadziło do skracania długości bocznic i torów.



Jakby ktos chcialby sie dowiedziec czegos wiecej zapraszam: http://twkp.most.org.pl/
Miejsce warte poswiecenia chwili czasu!



Edit: Po adopcji skrzynki miejsce ukrycia bez zmian

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
1
2
SPOJLER