Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Krąg Kompensacyjny - OP6C68
Właściciel: Kolorowy
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 79 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Normalna
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 18-07-2013
Data utworzenia: 18-07-2013
Data opublikowania: 18-07-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 28-03-2014
21x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 4 obserwatorów
23 odwiedzających
18 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
5 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: bodziu79, Fati, ladybird78, mlodszy, salcia
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Szybka skrzynka  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Z pilskim lotniskiem związanych jest wiele opowieści, faktów, mitów, a wręcz prawie legend – jendak wiele również w tych opowieściach  prawdy.

Miejsce ukrycia kesza wygląda jak stary, opuszczony klomb, do którego już nikt nie sadzi kwiatów.Pierwsze wrażenie jest jednak bardzo mylne. To miejsce to krąg kompensacyjny, a tylko trzy takie urządzenia zachowały się w Polsce.

Urządzenie  ND 12/20 (lub ND 12/30) zainstalowano prawdopodobnie w drugiej połowie 1942 roku i wykorzystywano do kalibracji urządzeń nawigacyjnych wyremontowanych tu samolotów. Obecnie pozostał tylko betonowy krąg, wewnątrz którego znajdowała się drewniana konstrukcja z podestem z desek, poruszana ręcznie lub za pomocą silnika. Na kręgu betonowym znajdowała się podziałka kątowa z oznaczonymi kierunkami świata. Dla dokonania regulacji kompasu w samolocie, był on ustawiany na podeście i poziomowany, następnie ustawiano tarczę kręgu zgodnie z północą magnetyczną, po porównaniu wskazań – regulowano przyrządy pokładowe.

O ostatnich odkryciach związanych z tym miejscem możecie poczytać tu:

http://www.pila.fortyfikacje.pl/index.php?id=pila_krag

 

O tajemnicach związanych z hitorią możecie poczytać tu: (dłuuugi wątek na forum)

http://www.forum.dawna.pila.pl/viewtopic.php?f=2&t=66

 

Kesz ukryty po wewnętrznej stronie betonowego kręgu, tuż przy krawędzi, tuż pod powierzchnią ziemi.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
krąg - obecnie
jedno ze wzmocnień kręgu