Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Błękitna Fala - OP0A42
najszybszy pociąg PKP
Owner: SNUFFER
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 113 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 28-01-2008
Date created: 28-01-2008
Date published: 28-01-2008
Last modification: 20-05-2009
8x Found
6x Not found
5 notes
watchers 4 watchers
7 visitors
2 x rated
Rated as: n/a
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Dodatkowe atrybuty skrzynki
kid.gifdog2.gifsnow_icon.gifbike2.gif

SD80 włoskiej produkcji wagon motorowy z 1949 roku. Pierwsze trzy i jedyne egzemplarze SD80 trafiły do Polski w 1951 roku. Od 1953 roku zaczęły swoje planowe kursy na trasie Warszawa Wschodnia - Gdynia, nieprzerwanie przez sześć lat. W 1959 roku uruchomiono kolejne połączenie z wykorzystaniem SD80 na trasie Warszawa Wschodnia - Bydgoszcz.
  Od 1961 r. wagon motorowy SD80 kursował pod nazwą Błękitna fala na trasie Warszawa - Świnoujście osiągał prędkość techniczną 100,9 km/h i był to najszybszy pociąg w PKP.
   Wszystkie 3 egzemplarze pracowały do pierwszej połowy lat 70 tych. Ocalał tylko jeden SD80-02, który w latach 70 tych był eksponatem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Obecnie niszczeje pomiędzy dworcem Warszawa Zachodnia, a Muzeum Kolejnictwa. Los dwóch pozostałych wagonów motorowych jest nieznany.
Warto podkreślić, że te pojazdy szynowe 40 lat wcześniej pokonywały trasę z Warszawy do Poznania tylko o pół godziny dłużej niż obecne pociągi InterCity.

  Dziś to jedyny tego typu zabytkowy pojazd w Polsce,  który został pozbawiony opieki. Jest jeszcze niewielka szansa, aby wagon odremontować i eksponować dla przyszłych pokoleń. Trzeba jednak pamiętać, że z roku na rok możliwość na jego uratowanie maleje.

(za Fundacją Ery Parowozów)

Snuffery z przykrością zauważają, iz za komuny pociąg był eksponatem a za wolnej Rzplitej jest wrakiem, podobnie jak wiele elementów naszej gospodarki:(W obecnym stanie raczej nie ma szans na jego uratowanie gdyż wymagałoby to znacznych nakładów a forsy, jak to w kapitaliźmie, ze świecą nie uświadczysz. Polecamy wycieczkę do najszybszego pociągu PKP; czort wie ile tam jeszcze postoi.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
************
widok z kabiny
kierownik pociągu
spojlak
Log entries: Found 8x Not found 6x Note 5x Picture 4x All entries Gallery