Dodatkowe atrybuty skrzynki |
![]() ![]() ![]() ![]() |
SD80 włoskiej produkcji wagon motorowy z 1949 roku. Pierwsze trzy i jedyne egzemplarze SD80 trafiły do Polski w 1951 roku. Od 1953 roku zaczęły swoje planowe kursy na trasie Warszawa Wschodnia - Gdynia, nieprzerwanie przez sześć lat. W 1959 roku uruchomiono kolejne połączenie z wykorzystaniem SD80 na trasie Warszawa Wschodnia - Bydgoszcz.
Od 1961 r. wagon motorowy SD80 kursował pod nazwą Błękitna fala na trasie Warszawa - Świnoujście osiągał prędkość techniczną 100,9 km/h i był to najszybszy pociąg w PKP.
Wszystkie 3 egzemplarze pracowały do pierwszej połowy lat 70 tych. Ocalał tylko jeden SD80-02, który w latach 70 tych był eksponatem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Obecnie niszczeje pomiędzy dworcem Warszawa Zachodnia, a Muzeum Kolejnictwa. Los dwóch pozostałych wagonów motorowych jest nieznany.
Warto podkreślić, że te pojazdy szynowe 40 lat wcześniej pokonywały trasę z Warszawy do Poznania tylko o pół godziny dłużej niż obecne pociągi InterCity.
Dziś to jedyny tego typu zabytkowy pojazd w Polsce, który został pozbawiony opieki. Jest jeszcze niewielka szansa, aby wagon odremontować i eksponować dla przyszłych pokoleń. Trzeba jednak pamiętać, że z roku na rok możliwość na jego uratowanie maleje.
Snuffery z przykrością zauważają, iz za komuny pociąg był eksponatem a za wolnej Rzplitej jest wrakiem, podobnie jak wiele elementów naszej gospodarkiW obecnym stanie raczej nie ma szans na jego uratowanie gdyż wymagałoby to znacznych nakładów a forsy, jak to w kapitaliźmie, ze świecą nie uświadczysz. Polecamy wycieczkę do najszybszego pociągu PKP; czort wie ile tam jeszcze postoi.