![](/images/blue/kompas.png)
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
![](images/free_icons/mountain.png)
Wysokość: 146 m n.p.m.
![](images/free_icons/world.png)
Województwo:
Polska > kujawsko-pomorskie
![](images/free_icons/box.png)
Typ skrzynki:
Tradycyjna
![](images/free_icons/package_green.png)
Wielkość:
Mikro
![](images/free_icons/page.png)
Status:
Gotowa do szukania
![](images/free_icons/time.png)
Czas:
0:10 h
![](images/free_icons/arrow_switch.png)
Długość trasy:
b.d.
![](images/free_icons/date.png)
Data ukrycia: 30-04-2013
![](images/free_icons/date.png)
Data utworzenia: 30-04-2013
![](images/free_icons/date.png)
Data opublikowania: 30-04-2013
![](images/free_icons/date.png)
Ostatnio zmodyfikowano: 30-04-2013
![](images/log/16x16-found.png)
34x znaleziona
![](images/log/16x16-dnf.png)
1x nieznaleziona
![](images/log/16x16-note.png)
0 komentarze
0 obserwatorów
![](images/free_icons/vcard.png)
15 odwiedzających
![](images/free_icons/thumb_up.png)
22 x oceniona
![](images/cache-rate.png)
Oceniona jako:
dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Kierat, maneż – urządzenie wykorzystujące siłę pociągową zwierząt (koni lub wołów) do napędu stacjonarnych maszyn rolniczych takich jak sieczkarnia, wialnia czy młocarnia, bądź do wydobywania wody[1]. Kierat jest zespołem przekładni zębatych, najczęściej składający się z dwóch par kół, przymocowany do ramy. Największe z kół było połączone z dyszlem służącym do zaprzęgania zwierząt pociągowych. Zwierzęta obracały przekładnię chodząc po okręgu o średnicy ok. 10 m. Napęd z kieratu do maszyn stojących w odległości kilkunastu metrów przekazywany był za pomocą wału. Wał składał się z kilku odcinków połączonych przegubami. Pierwsze kieraty były zbudowane całkowicie z drewna, łącznie z kołami zębatymi. W XIX wieku, w Polsce, rozpoczęto budować kieraty ze stali i żeliwa. Elektryfikacja wsi i upowszechnienie się silników elektrycznych na początku lat 60. XX wieku spowodowały, że kieraty na polskiej wsi wyszły całkowicie z użycia. Po wojnie stosowano systemy mechaniczne nazywane kieratami do napędzania wielu pomp naftowych znajdujących się na terenie jednej kopalni ropy naftowej. Zygmunt Gloger w książce "Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa w dawnej Polsce" opisywał kieraty drewniane używane w Polsce od XVII wieku do poruszania wind i podnoszenia ciężarów. Napędzane były one wielkim kołem deptakowym, wewnątrz którego, po szczeblach, chodzili chłopi.
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.