OC logo
Banner
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
Multicache
difficulty terrain
stats
Zobacz statystykę skrzynki
K3: Port Koźle / SA - OP6535
największy urbex w okolicy
Właściciel: Silent A
compass Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)
altitude Wysokość: 168 m n.p.m.
location Województwo: Polska > opolskie
type Typ skrzynki: Multicache
size Wielkość: Mała
status Status: Tymczasowo niedostępna
hidden Data ukrycia: 29-04-2013
creation-date Data utworzenia: 23-04-2013
last-mod Ostatnio zmodyfikowano: 23-07-2017
znaleziona 65x znaleziona
nieznaleziona 1x nieznaleziona
komentarz 3 komentarze
watchers 4 obserwatorów
visits 10 odwiedzających
votes 58 x oceniona
score Oceniona jako: znakomita
rekomendowana 31 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: 19Miki99, andboga, arepo, art_noise, atena.pl, brajan74, czarkowaty, Dallas, deg, Driver, ElSor, Eni89, etna&mars, fredzio, KEISOR, Kondi&Team, kowalskyy, kris walker, marysiaq21, mziolko, Rob-Team, rubin, sorridere, Tati, tboniasty, testarossa, TolBoy, Urbex Bamber, viridiana, yurras, Żywcu
Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki,
musisz się zalogować.
attributes Atrybuty skrzynki

Miejsce historyczne  Potrzebna latarka  Dostępna tylko pieszo  Skrzynka niebezpieczna 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link
description Opis PL

TRZY KANAŁY

 

 

Największy śródlądowy port w Polsce, na początku XXw jeden z największych portów w Niemczech. Niestety od lat nieczynny, dlatego palma pierwszeństwa przeszła na port w Gliwicach, kóry jest minimalnie mniejszy ale lepiej położony więc przejął funkcje portu Koźle.

Po wybudowaniu Kanału Kłodnickiego przeładunki odbywały się w rejonie ujściowego odcinka na przeciwległym (lewym) brzegu Odry. Z uwagi na coraz większą ilość przewożonych ładunków oraz zabezpieczenia ich przed skutkami wezbrań w latach siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku zmieniono lokalizacje przenosząc go na prawy brzeg około 0,5 km poniżej wylotu Kanału Kłodnickiego.

Podczas kanalizowania Odry na odcinku od Koźla do Ujścia Nysy Kłodzkiej w latach 1891-1895 wybudowano pierwszy basen portowy o długości 500m i szerokości 50m. Szybko jednak okazał się on niewystarczający i w latach 1900-1903 zbudowano drugi basen o długości 600m i szerokości 55m. Niedługo po jego ukończeniu rozpoczęto budowę trzeciego basenu portowego, który powstał w latach 1905-1908 i miał 700m długości przy szerokości 60m.

Łącznie port Koźle dysponował 3185m nabrzeży przeładunkowych, 635m nabrzeży postojowych, do portu doprowadzona została linia kolejowa, część nabrzeży wyposażona została w wywrotnice wagonowe do szybkiego załadunku węgla.

Port przystosowany jest od pracy przy znacznych wahaniach lustra wody - port mógł pracować nawet podczas podwyższonego stanu wody na Odrze - było to konieczne ponieważ woda w porcie jest na takim samym poziomie jak w Odrze.

Port Koźle był niezbędny przy przeładunku towarów z małych barek pływających po kanale Kłodnickim na większe barki pływające po Odrze. Niewystarczająca przepustowość kanału Kłodnickiego spowodowała również załadunek w porcie Koźle węgla z wagonów, którymi był dowożony z kopalni.

 

Największym ciosem dla portu Koźle okazało sie wybudowanie kanału Gliwickiego i portu Gliwice. Kanał Gliwicki miał takie same parametry jak Odra więc większe barki mogły dopłynąc do samych Gliwic - nie było potrzeby przeładunku. Przez dziesięciolecia port Koźle działał jeszcze jako uzupełnienie portu Gliwice, który ma małą wydajność. Niestety, spadek ilości transportowanych towarów spowodował, że port Koźle stał się niepotrzebny i od lat 90-tych XX wieku stoi nieużywany.

W najlepszych swoich latach (1937/1938) port Koźle przeładowywał po 5 mln ton rocznie. Nowoczesne urządzenia przeładunkowe (elektryczne wywrotnice wagonowe) pozwalały na załadunek barki w 2 godziny! Przeładowywano do 50 barek na dobę. Po wojnie 90% wyposażenia zostało wywiezione przez "bratnią" Armię Radziecką...  port już nigdy nie odzyskał pełni swoich możlwiości.

 

Plany na przyszłość portu Koźle są mało optymistyczne. Wzrost ilości transportowanych towarów rzeka Odrą mógłby spowodować konieczność uruchomienia portu Koźle ale po pierwsze nie zanosi się na to (niestety), a po drugie uruchomienie portu Koźle wymaga ogromnych nakładów finansowych na odbudowę zniszczonych linii kolejowych, nabrzeży, urządzeń przeładunkowych i basenów portowych. Najprawdopodobniej więc port ten nigdy już nie będzie działać. Razem z portem umiera cała dzielnica Koźle Port, ponieważ przez lata wokół portu powstało całe zaplecze - fabryki, hotele, szkoły, internaty, mieszkania. Obecnie jest to najgorsza i najbardziej niebezpieczna dzielnica Kędzierzyna-Koźla.

 

Port Koźle

Bardzo dobry widok na port Koźle - widać 3 baseny, z lewej kanał Gliwicki, w głębi ujście kanału Kłodnickiego, w tle nawet śluzę Koźle na Odrze. Zdjęcie pochodzi z wikipedii.

Skrzynka absolutnie nie wyczerpuje tematu portu Koźle, teren jest ogromny. Nie odwiedzałem urbexów których jest trochę, nie odwiedzałem opuszczonych budynków kolejowych itd. Można więc założyć kolejne ciekawe skrzynki. Warto więc przed odwiedzinami zaopatrzyć się w kilka gotowców ;-)

Odwiedziłem wieżę ciśnień i już jest skrzynka ;-)

***** Skrzynka

Czteroetapowy multak który poprowadzi przez wszystkie baseny portowe. Można podjechać samochodem blisko pierwszego etapu i tam zaparkować.

W logbooku znajduje się kod, który może być przydatny do znalezienia skrzynki K3: Finał / SA

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
travelbug Geokrety

geokret  Biały Kieł - Całkowity dystans: 235 km

Wpisy do logu: znaleziona 65x nieznaleziona 1x komentarz 3x Photo 2x Galeria Wszystkie wpisy