Kolej linowa na Szyndzielnię powstała w 1953 r. jako druga w Polsce (po kolei na Kasprowy Wierch). Jest to kolej dwulinowa, okrężna, systemu Girak.
Austriacka firma "Bruder Girak" opracowała dokumentację, dostarczyła podpory wraz z osprzętem, kompletne urządzenia mechaniczne i elektryczne, tabor i liny oraz objęła kierownictwo nad całością inwestycji. Całość montażu prowadził zespół techniczny przy krakowskim Zarządzie Inwestycji Kolejowych. Projektantem budynków była inż. arch. K. Różyska, a wykonawcą całości robót - Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane. Zimą 1994-95 kolej poddano gruntownej modernizacji, także przez firmę "Bruder Girak". Jest obecnie jedną z najnowocześniejszych kolei tego typu w Polsce. Długość trasy wynosi 1846 m, żółte wagoniki (jest ich 36, każdy mieści 6 osób) pokonują ją w 6 minut. Stacja dolna znajduje się w Olszówce Górnej ok. 300 m od ostatniego przystanku autobusu #8 na wysokości 509 m n.p.m., górna zaś w odległości ok. 500 m od szczytu Szyndzielni na wysokości 958 m n.p.m.
Dla zmotoryzowanych: Jest ustawiony zakaz wjazdu juz przy rondzie (armi krajowej-karbowa-olszowka). Ja osobiscie wjechałem pod zakaz i skreciłem na parking przy opuszczonym barze, skad pare metrow do szlaku do toru saneczkowego.
Gdzie jest kesz?
Przechodzimy
koło Źrodła Sahara, na rozwidleniu skrecamy w prawo tak jak biegnie
szlak. Odbijamy w lewo w strone rzeki tak aby się znależć pod kolejką.
Czeka nas przeprawa (chyba za duzo powiedziany) przez rzeke. Idziemy
dalej i szukamy drzewa z niebieskim paskiem, ono wyznacza kierunek
wspinaczki pod gore (patrz zdjecie).