OC logo
Banner
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
Tradycyjna
difficulty terrain
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Berta - Ostrzał Warszawy - OP5DB2
Na tych torach między Pruszkowem a Ursusem stało działo kolejowe Berta
Właściciel: themaciekest
compass Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)
altitude Wysokość: 109 m n.p.m.
location Województwo: Polska > mazowieckie
type Typ skrzynki: Tradycyjna
size Wielkość: Duża
status Status: Tymczasowo niedostępna
hidden Data ukrycia: 07-03-2016
creation-date Data utworzenia: 24-11-2012
last-mod Ostatnio zmodyfikowano: 06-03-2017
znaleziona 34x znaleziona
nieznaleziona 0x nieznaleziona
komentarz 2 komentarze
watchers 4 obserwatorów
visits 1 odwiedzających
votes 26 x oceniona
score Oceniona jako: znakomita
rekomendowana 9 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Bluei, Czajorek, howard7, humback, Kajmaci, michael50, Psikiszek, pzielak, zhp6wdw
Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki,
musisz się zalogować.
attributes Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo  Dostępna rowerem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link
description Opis PL

 

Berta - Ostrzał Warszawy

 

 

 

Dane taktyczno-techniczn
Kaliber 283 mm
Długość lufy 21,54 m
Donośność ok. 61 km
Prędkość pocz. pocisku 1120 m/s
Długość 30/32 m (marszowa/bojowa)
Masa 218 t
Kąt ostrzału do +50° (w pionie)
Szybkostrzelność 1 strz. co 3-5 min.

 

 

28 cm Kanone 5 (Eisenbahn) - Działo kolejowe Berta


Działo kolejowe K5 (28 cm Kanone 5 (Eisenbahn)) wyprodukowane w zakładach Kruppa działo kolejowe używane przez Niemców w trakcie II wojny światowej. Było to jedno z najbardziej udanych niemieckich dział kolejowych; w czasie II wojny światowej używano go na prawie wszystkich frontach walk. Armaty tego typu znane były jako szczupła Berta (niem. schlanke Bertha – przez analogię do nazwy wcześniejszego działa znanego jako Gruba Berta).

 

 Historia powstania działa

W odróżnieniu od zaprojektowanych w tym samym czasie dział: 15 cm Kanone (Eisenbahn) i 17 cm Kanone (Eisenbahn), które powstały w ramach tzw. "Sofort-Program" i bazowały na istniejących już armatach i wcześniej zmodernizowanych łożach kolejowych, K5 (E) było konstrukcją całkowicie oryginalną. Prototypowa wersja armaty otrzymała oznaczenie K5M i miała kaliber 150 mm; prace nad nią rozpoczęto w 1934, a pierwsze strzały oddano z niej w 1936. Po pomyślnym zakończeniu testów rozpoczęto produkcję armat kalibru 280 mm; w momencie inwazji na Francję w służbie Wehrmachtu było już osiem armat tego typu.

 

Wersje rozwojowe

 

Już po wejściu armaty do służby odkryto szereg problemów związanych z rozszczepianiem się i pękaniem lufy będących skutkiem zbyt głębokiego gwintowania lufy; po serii testów głębokość gwintu zmniejszono z 10 mm do 7 mm, co rozwiązało wcześniejsze problemy. W różnych eksperymentalnych wersjach armaty wypróbowano także takie rozwiązania jak hamulec wylotowy czy zastąpienie tradycyjnie spotykanego w armatach niemieckich poziomego zamka klinowego zamkiem śrubowym. Eksperymentowano także z amunicją; specjalnie dla tego działa powstał pocisk 28 cm R Gr 4331 z dodatkowym silnikiem rakietowym. Pocisk był wystrzeliwany z działa w normalny sposób, ale tuż przed osiągnięciem apogeum trajektorii lotu włączał się silnik rakietowy. Takie rozwiązanie z jednej strony znacznie powiększało donośność pocisku, z drugiej jednak powodowało znaczne pogorszenie celności: przy osiągnięciu maksymalnego zasięgu tylko połowa pocisków trafiała w cel o rozmiarach 3400 m * 200 m (masa ładunku wybuchowego wynosiła 14 kg).

Dwie armaty tego typu zostały specjalnie zmodyfikowane do strzelania podkalibrową amunicją Peenemünder Pfeilgeschoss (Flugstabilisiertes Treibringgeschoss). Lufy tych armat zostały rozwiercone do kalibru 310 mm i nie były gwintowane. Tak zmodyfikowane armaty otrzymały oznaczenie K5 Glatt (gładkolufowe); strzelały specjalnie opracowaną amunicją podobną do podkalibrowych pocisków stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem. Sam pocisk miał kaliber 120 mm i długość 1911 mm i otoczony był sabotem o średnicy 310 mm. Sabot odrzucany był od pocisku po ok. 2 kilometrach lotu – rdzeń kontynuował lot do celu. Pierwsze próby z tego typu amunicją rozpoczęto już w 1940; w testach przeprowadzonych na poligonie w okolicach Rügenwalde osiągnięto donośność do 151 km. Ładunek wybuchowy tych pocisków wynosił 25 kg.

Rozpoczęto także prace projektowe nad wersją działa z trakcją gąsienicową, armata miała być przewożona przez dwa bezwieżowe czołgi Tygrys.


[źródło Wikipedia]

 


Na tych torach między Pruszkowem a Ursusem stało działo kolejowe Berta. Działo ostrzeliwało Warszawę podczas II Wojny Światowej.

Po znalezieniu skrzynki można udać się na pobliski wał kolejowy z którego można zaobserwować jaki był zasięg tego działa oglądając panoramę Warszawy.

 

Skrzynka w nowej lokalizacji. Już nie multi a tradycyjna.

W załączniku dołączam zdjęcie jak można dojść do kesza (postawiono w tym miejscu ekrany dźwiękochłonne). Nie wszyscy chcą przechodzić przez torowisko więc zamieszczam zdjęcie z alternatywną trasą, która umożliwia nie stąpanie po nich, natomiast jest dłuższa.

 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
travelbug Geokrety

geokret  Kazimierz Dolny - Całkowity dystans: 554 km

Obrazki/zdjęcia
Dojście