OC logo
Banner
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
Tradycyjna
difficulty terrain
stats
Zobacz statystykę skrzynki
WWK: Wrocław Główny - OP52A7
Centralbahnhof | Wrocławski Węzeł Kolejowy - Stacja (11)
Właściciel: xytras
Założyciel: pysiek
Ta skrzynka należy do geoŚcieżki!
compass Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)
altitude Wysokość: 121 m n.p.m.
location Województwo: Polska > dolnośląskie
type Typ skrzynki: Tradycyjna
size Wielkość: Mikro
status Status: Gotowa do szukania
hidden Data ukrycia: 19-06-2012
creation-date Data utworzenia: 19-06-2012
last-mod Ostatnio zmodyfikowano: 29-05-2017
znaleziona 258x znaleziona
nieznaleziona 3x nieznaleziona
komentarz 4 komentarze
watchers 13 obserwatorów
visits 16 odwiedzających
votes 193 x oceniona
score Oceniona jako: dobra
rekomendowana 7 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: abigeo, domi&załoga, Ethefor, l0lek13, payut89, wobar, ZoBeR
Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki,
musisz się zalogować.
attributes Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link
description Opis PL

  


 WWK: Wrocław Główny

 

Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK

Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 11 na mapie

Rok budowy: 1856; Nazwy historyczne: Breslau Oberschlesicherbahnhof (1856 - 1884), Breslau Central-Bahnhof (1884 - 1900), Breslau Hauptbahnhof (1901 - 1945), Wrocław Główny (1945 - 1953), Wrocław Główny Osobowy (od 1954) 


Wrocław Główny - Budynek dworca powstał w latach 1855-1857 według projektu Królewskiego Budowniczego Kolei Górnośląskich Wilhelma Grapowa. Niemal dwustumetrowy, dwukondygnacyjny gmach był w połowie XIX w. największym dworcem Niemiec. Wzniesiono go w stylu angielskiego gotyku Tudorów. Główne wejście znajduje się w ryzalicie środkowym ujętym dwoma skośnie ustawionymi wieżami i poprzedzonym arkadowym portykiem. Początkowo zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 według proj. Kluschego, przenosząc perony na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady. Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz drugim, bocznym między obecnymi ul. Suchą i ul. Małachowskiego. Perony nakryto żelazną, czterołukową, przeszkloną konstrukcją.

 

na zdjęciu: widok na budynek dworca centralnego z ulicy Gwarnej.

 

W dawnej hali peronowej, w której obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego przeniesiono kasy biletowe. Odbudowa ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960 i na początku lat 90. przeprowadzono gruntowne remonty.

Ostatni remont został przeprowadzony w latach 2010 - 2012 i przywrócił dworcowi dawny blask. Jego dawna, pomarańczowa fasada pięknie prezentuje się zwłaszcza w świetle zachodzącego słońca. Teren przed dworcem został udekorowany nowymi fontannami.

Dla miłośników załączam schemat stacji: KLIK

na zdjęciu: widok na główną fasadę w obecnej formie.

więcej informacji o dworcu: KLIK

źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *fotopolska.eu *architektura.muratorplus.pl *semaforek.kolej.org.pl *pinterest.com *jacekgaworski.pl

 

Kesz:

Współrzędne wskazują miejsce ukrycia skrzynki. Nie jest to najciekawsze miejsce na dworcu, ale chyba jedyne po za zasięgiem kamer. Proszę odkładać kesza w zagłębienie. Długopis będzie przydatny. Powodzenia!

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Centralbahnhof
Hauptbahnhof
front #1
front #2
wjazd na perony
psujok