OC logo
Banner
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
Tradycyjna
difficulty terrain
stats
Zobacz statystykę skrzynki
WWK: Wrocław Główny - OP52A7
Centralbahnhof | Wrocławski Węzeł Kolejowy - Stacja (11)
Właściciel: xytras
Założyciel: pysiek
Ta skrzynka należy do geoŚcieżki!
compass Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)
altitude Wysokość: 121 m n.p.m.
location Województwo: Polska > dolnośląskie
type Typ skrzynki: Tradycyjna
size Wielkość: Mikro
status Status: Tymczasowo niedostępna
hidden Data ukrycia: 19-06-2012
creation-date Data utworzenia: 19-06-2012
last-mod Ostatnio zmodyfikowano: 16-03-2017
znaleziona 258x znaleziona
nieznaleziona 3x nieznaleziona
komentarz 4 komentarze
watchers 13 obserwatorów
visits 9 odwiedzających
votes 193 x oceniona
score Oceniona jako: dobra
rekomendowana 7 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: abigeo, domi&załoga, Ethefor, l0lek13, payut89, wobar, ZoBeR
Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki,
musisz się zalogować.
attributes Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link
description Opis PL

  


 WWK: Wrocław Główny

 

Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK

Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 11 na mapie

Rok budowy: 1856; Nazwy historyczne: Breslau Oberschlesicherbahnhof (1856 - 1884), Breslau Central-Bahnhof (1884 - 1900), Breslau Hauptbahnhof (1901 - 1945), Wrocław Główny (1945 - 1953), Wrocław Główny Osobowy (od 1954) 


Wrocław Główny - Budynek dworca powstał w latach 1855-1857 według projektu Królewskiego Budowniczego Kolei Górnośląskich Wilhelma Grapowa. Niemal dwustumetrowy, dwukondygnacyjny gmach był w połowie XIX w. największym dworcem Niemiec. Wzniesiono go w stylu angielskiego gotyku Tudorów. Główne wejście znajduje się w ryzalicie środkowym ujętym dwoma skośnie ustawionymi wieżami i poprzedzonym arkadowym portykiem. Początkowo zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 według proj. Kluschego, przenosząc perony na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady. Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz drugim, bocznym między obecnymi ul. Suchą i ul. Małachowskiego. Perony nakryto żelazną, czterołukową, przeszkloną konstrukcją.

 

na zdjęciu: widok na budynek dworca centralnego z ulicy Gwarnej.

 

W dawnej hali peronowej, w której obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego przeniesiono kasy biletowe. Odbudowa ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960 i na początku lat 90. przeprowadzono gruntowne remonty.

Ostatni remont został przeprowadzony w latach 2010 - 2012 i przywrócił dworcowi dawny blask. Jego dawna, pomarańczowa fasada pięknie prezentuje się zwłaszcza w świetle zachodzącego słońca. Teren przed dworcem został udekorowany nowymi fontannami.

Dla miłośników załączam schemat stacji: KLIK

na zdjęciu: widok na główną fasadę w obecnej formie.

więcej informacji o dworcu: KLIK

źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *fotopolska.eu *architektura.muratorplus.pl *semaforek.kolej.org.pl *pinterest.com *jacekgaworski.pl

 

Kesz:

Współrzędne wskazują miejsce ukrycia skrzynki. Nie jest to najciekawsze miejsce na dworcu, ale chyba jedyne po za zasięgiem kamer. Długopis będzie przydatny. Powodzenia!

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Centralbahnhof
Hauptbahnhof
front #1
front #2
wjazd na perony
psujok