Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Most św. Rocha - OP4DC0
Most stary i nowy zarazem.
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 56 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Time required: 0:05 h    Distance to travel: 0.20 km
Date hidden: 25-04-2012
Date created: 24-04-2012
Date published: 25-04-2012
Last modification: 11-01-2014
276x Found
4x Not found
7 notes
watchers 6 watchers
123 visitors
206 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Accessible for disabled  Bike  One-minute cache  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Most Świętego Rocha – stalowy most spinający dwa brzegi Warty w Poznaniu, łącząc Stare Miasto i Chwaliszewo z Piotrowem i Świętym Rochem. Obecny most wzniesiono w latach 2002-2004. 

Wzmianki o pierwszej przeprawie w tym miejscu pochodzą z XIV wieku. Przebiegała przez nią droga z Poznania do Środy Wielkopolskiej i dalej do Kalisza. Most ten nazywano Wielkim lub Łaciną. Ostatnia drewniana konstrukcja została zniszczona w 1771 roku. 

Odbudowę planowano kilkukrotnie: w 1840, 1881, 1889 i 1900, każda z tych prób okazywała się jednak bezskuteczna. Przez cały ten okres most zastępowała przeprawa promowa. 

W 1913 roku most został odbudowany. Był to pięcioprzęsłowy most betonowy ze środkowym stalowym przęsłem. Wówczas to pojawił się po raz pierwszy charakterystyczny łuk. Most ten dotrwał do września 1939, kiedy to został wysadzony przez wycofujące sie Wojsko Polskie.

Na starej widokowce

Most św. Rocha na starej widokówce (1915)

Gruntowna odbudowa miała miejsce w 1949 roku według projektu prof. Lucjana Ballenstaedta. Powstał wówczas stalowy most istniejący do 2002 roku. Jego rozbiórka miała związek z planami budowy trasy tramwajowej na Rataje. Istniejąca przeprawa była zbyt wąska, a ponadto przegląd ujawnił, że w niedługim czasie może okazać się on niezdatny do użytku.

Most św. Rocha przed remontem.

Most św. Rocha przed remontem W tle kampus Politechniki Poznańskiej.

Projekt współczesnego mostu powstał w pracowni Ewy i Stanisława Sipińskich. Most zachował charakterystyczny kształt wtopiony przez dziesięciolecia w pejzaż miasta, a koszt inwestycji sfinansowanej w całości z budżetu miasta wyniósł 48 mln zł.

Zdemontowane, ważące około 400 ton, przęsło z początku XX wieku wykorzystano do odbudowy poznańskiego Mostu Cybińskiego. Po otwarciu przeprawy patronem mostu został Biskup Jordan.

Nowy most św. Rocha

Nowy most św. Rocha (fot. Radomil).

Niepisaną i niebezpieczną tradycją studentów pobliskiej Politechniki Poznańskej jest wędrowanie po łukowych przęsłach mostu, w przypadku zdanych ważnych egzaminów.  (wikipedia)

Kilka ciekawostek na temat mostu pokazało się na blogu Poznańskie Historie ». Podziękowania dla Rredana za link.

Nowa tradycja przywędrowała z Mostu Biskupa Jordana. Podobnie jak tam, zakochane pary przymocowują do barierek kłodki ze swoimi imionami.

Podczas poszukiwań warto na chwilę zatrzymać się i spojrzeć na widok Ostrowa Tumskiego.

Na most spojrzeć można z innej perspektywy, poszukując skrzynki Panoramiczny Poznań - Warta - OP5774

Skrytka: Skrzynka jest wielkościowo typu większe mikro. Jest to magnetyk przyczepiony do elementu mostu, w tym samym kolorze co bezpośrednie otoczenie. Współrzędne z przywoitą, uważam, dokładnością. Podczas testów odbiornik doprowadził mnie w punkt. W środku dziennik, ołówek oraz kilka drobnych fantów. Na pierwszych znalazców czekają certyfikaty.

Podczas poszukiwań proszę uważać na przejeżdżających rowerzystów! Proszę zachować ostrożność, ponieważ podczas podejmowania jest się wystawionym na widok przechodniów, oraz podróżujących tramwajami i samochodami. Prosze nie wchodzić ani nie wychylać się poza barierkę, na jezdnię! Absolutnie nie ma takiej potrzeby!!!

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints