Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Balkan - OP4A87
Nasza pierwsza skrzynka
Eigenaar: Bućki
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 278 meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 21-03-2012
Gemaakt op: 18-03-2012
Gepubliceerd op: 19-03-2012
Laatste verandering: 06-12-2013
171x Gevonden
1x Niet gevonden
6 Opmerkingen
watchers 4 Volgers
70 x Bekeken
103 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Historia Balkanu

Rozwiązaniem problemu transportu węgla pomiędzy kopalniami

a hutami koncernu Georg Giesche's Erben było wybudowanie sieci kolei

wąskotorowej o przyjętym na całym Górnym Śląsku rozstawie szyn

785 mm. Kolej ta również była wykorzystywana do przewozu innych

materiałów, np. drewna i kamienia, piasku służącego do posadzki płynnej,

a także maszyn i urządzeń pomiędzy poszczególnymi szybami kopalni

,,Giesche".

W związku z powstaniem osiedla Gieschewald (Giszowiec) zarząd

spółki w 1914 roku wystąpił do Dyrekcji Okręgowej Kolei w Katowicach

o zgodę na prowadzenie ruchu osobowego na trasie Giszowiec - nowo

otwarty szyb „Carmer”, w celu usprawnienia dowozu pracowników. W roku

1920 przedłużono trasę przewozu pasażerskiego z szybu ,,Carmer" „

do szybu „Albert” („Wojciech"). Zgoda na przejazd kolejką dotyczyła

początkowo tylko pracowników i urzędników kopalni, w późniejszym

czasie rozszerzono ją również na członków ich rodzin. Powszechną

jednakże praktyką było korzystanie z przewozu przez wszystkich

mieszkańców osiedli Giszowiec, Nikiszowiec i Janów. Kolejka była

bowiem bezpłatna, a końcowy jej przystanek znajdował się w odległości

około 1 km od dworca kolejowego i centrum Szopienic. Pociąg przewoził

dziennie od 8000 do 8500 osób. Przystanki usytuowane były w Giszowcu

 oraz przy szybach: „Carmer” (,,Pułaski"), „Nikisch" (,,Poniatowski"), „Kaiser -

Wilhelm" (,,Ligoń") i „Albert” (,,Wojciech"). Długość trasy wynosiła 3,98 km,

a czas przejazdu - okolo 18 minut przy średniej szybkości kolejki ,15 km/h.

,,Balkan" kursował 28 razy w dni robocze, a 19 razy w niedziele i święta.

Pociągi pasażerskie składały się z parowozu, w latach 30 z elektrowozu,

a w okresie powojennym z lokomotywy spalinowej, oraz z maksymalnie

12 krytych wagonów przystosowanych do przewozu pasażerów. W skład

obsługi pociągu wchodzili: maszynista z palaczem oraz konduktorzy

i kierownik pociągu.

Sama nazwa ,,Balkan" prawdopodobnie została zapożyczona

od słynnego w czasach powstania kolejki pociągu zwanego

„Orient-Ekspress" lub ,,Balkan-Ekspress", kursującego pomiędzy Paryżem

a Konstantynopolem.

Przewóz osobowy kolejki został zlikwidowany w 1977 roku, ostatni ›

zaś kurs popularnego  „Balkana" miał miejsce 31 grudnia 1977 roku.

We wrześniu 2001 r. odrestaurowano dwa wagoniki kolejki

wąskotorowej ,,BaIkan". Jeden z nich wyposażony został wg pierwotnego

projektu, w ławki dla pasażerów i hamulec, natomiast w drugim wagoniku

urządzono prezentację fotografii przedstawiających początki powstania

kopalni i związanych z nią osiedli.

 

Reaktywacja skrzyneczki –  mikrus ukryty kilkanaście metrów od wagoników.

Prosimy uważać na ochronę kopalni.

Podziękowanie dla Laszlo za korektę kordów.

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Balkan
Wnętrze wagonika
Dawno temu