Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
FSD Nysa - OP4922
Nysa "MOTOR" sp. z o. o.
Owner: mziolko
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 190 m. ASL.
 Region: Poland > opolskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 27-02-2012
Date created: 27-02-2012
Date published: 27-02-2012
Last modification: 31-12-2019
91x Found
1x Not found
1 notes
watchers 5 watchers
35 visitors
58 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Historia

Początki zakładu sięgają 1952 roku, gdy powołano w Nysie "Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych". Wcześniej, w latach 1947-1951 w tym zakładzie, noszącym nazwę "Fabryka Mebli Stalowych „Zachód”", wykonywano łóżka szpitalne, krzesła, biurka, szafy oraz kasy pancerne. Po decyzji o zmianie profilu przystąpiono do opracowania, a następnie produkcji nadwozi specjalnych i specjalizowanych przystosowanych do zabudowy na podwoziach samochodów ciężarowych Lublin 51, oraz Star 20. Budowano nadwozia furgonowe różnego przeznaczenia, a także nadwozia warsztatowe i kina objazdowe.

W 1953 roku rozpoczęto rozbudowę zakładu, w ramach której powstała nowa hala montażowa. W miarę rozwoju Polski, coraz bardziej był odczuwalny brak małych samochodów dostawczych o ładowności do 1000 kg. Samochody tego rodzaju nie były wówczas wytwarzane nigdzie w Polsce, ani w krajach sąsiednich. Na przełomie lat 1956-1957 zdecydowano się na podjęcie prac nad takim właśnie pojazdem. W ten sposób powstała Nysa. W drugiej połowie lat 80. fabrykę przyłączono do Fabryki Samochodów Osobowych z Warszawy. Uruchomiła ona produkcję modelu FSO Polonez Truck. W 1994 roku ZSD zakończyła produkcję Nysy. Lata 1996-2002 to okres, kiedy właścicielem był południowokoreański koncern GM Daewoo. Fabryka mogła się rozwijać, została sprywatyzowana i produkowała małe samochody dostawcze m.in. Polonezy Truck Plus, a w ostatnim okresie montowała także Citroëny C15 i Citroëny Berlingo. Kłopoty koncernu GM Daewoo nie pozostały bez echa dla nyskiego zakładu. Zakład zaczął mieć poważne problemy z finansami i płynnością finansową. Próbowano ratować zakład przemianowując go na "Nysa Motor Sp. z o.o." i próbując przekształcić zakład w spółkę pracowniczą, jednak bezskutecznie. 3 czerwca 2002 roku Sąd Gospodarczy w Opolu ogłosił upadłość Nysa Motor. Związkowcy obecni na rozprawie przyjęli werdykt okrzykami "hańba". Zapowiedzieli, że nie przerwą protestu. W zakładzie część osób podjęła strajk głodowy. Ostatecznie jednak przerwano akcję protestacyjną. W listopadzie 2002 roku, dzięki zamówieniom i sfinansowaniu produkcji przez dealerów Daewoo wyprodukowano partię 166 egzemplarzy w wersji ROY z silnikiem 1.9D z części pozostających w magazynach producenta. Po raz kolejny produkcja została wznowiona w marcu 2003 roku, również dzięki sfinansowaniu produkcji przez sprzedawców, polegającej na zapłacie za auta jeszcze przed wznowieniem procesu produkcyjnego. W ten sposób powstała ostatnia partia 288 Polonezów Truck Plus.

Dzisiaj na terenie zakładu mieści się kilka firm, ale niestety większa część terenu i zabudowań jest nie zagospodarowana i niszczeje. Może kiedyś się to zmieni.


Kesz

Mikro magnetyk na kordach nie daleko głównej bramy wjazdowej do zakładu. Na starcie zawiera logbook, ołówek, temperówkę i 3 certyfikaty.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
tablica
będzie za łatwo...
Log entries: Found 91x Not found 1x Note 1x All entries