Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
KWDCh-01 Kolejka wąskotorowa Dęba-Chorzelów - OP4772
Kapliczka Świętego Mikołaja
Owner: pierow
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 172 m. ASL.
 Region: Poland > podkarpackie
Cache type: Other type
Size: Small
Status: Ready for Search
Time required: 1:30 h    Distance to travel: 2.50 km
Date hidden: 14-01-2012
Date created: 20-01-2012
Date published: 20-01-2012
Last modification: 20-01-2012
15x Found
1x Not found
0 notes
watchers 2 watchers
34 visitors
11 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: JackStr
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  Compass  Nature  Monumental place  Access only by walk  Password needed to post log entry! 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Podczas pieszych i rowerowych wędrówek po terenach, na których podczas II wojny światowej Niemcy założyli wielki poligon ćwiczebny Werhmachtu napotkałem ślady po nasypach kolejowych. Postanowiłem zbadać przebieg trasy kolei, która tutaj funkcjonowała oraz jej historię. W trakcie „badawczych prac” pozyskałem informacje, że w lasach Poligonu „Południe” (Poligon jest odrębnym przedmiotem moich badań) jeździła kolej normalnotorowa obsługująca „Lager Deba” oraz kilka kolejek wąskotorowych. Przy użyciu starych map i w wyniku badań w terenie, udało mi się wytyczyć przebieg wspomnianej już kolei normalnotorowej w „Lager Deba” oraz dwóch najdłuższych kolejek wąskotorowych. Pierwsza, to kolejka wąskotorowa łącząca dwa niemieckie obozy wojskowe, „Lager Deba” i „Lager Mielec”. Wraz z budową tzw. autostrady, biegnącej równolegle do toru wąskotorowego, była jedną z większych niemieckich inwestycji na terenie Poligonu „Południe”.
Najdłuższą kolejką wąskotorową była przedwojenna kolejka leśna, która biegła ze środka lasu w pobliżu nieistniejącej już Leśniczówki Budy Tuszowskie do tartaku w Chorzelowie. W nieustalonych przeze mnie latach, trasa kolejki została wydłużona do składu drewna na stacji Dęba-Rozalin oraz częściowo zmieniona. Widać to na mapie z 1953 roku. Zmianę szlaku kolejki zrealizowano poprzez częściowe wykorzystanie pozostałości po kolejce łączącej Lager Deba-Lager Mielec. W tym celu przekuto prześwit kolejki wojennej z 600 mm na potrzebne 750 mm. Kolejka wąskotorowa Dęba-Chorzelów została wybudowana jako kolejka leśna. Rok budowy nie jest mi znany. Znalazłem ją na mapie WIG z 1938 roku. Ponieważ kolejką wożono drewno do tartaku w Chorzelowie, a ten funkcjonował już w 1927 roku, to wydaje się, że tory kolejki położono w tym okresie. Po przedłużeniu trasy kolejki do składu drewna przy stacji Dęba Rozalin, jej długość wynosiła około 31 km. Kolejką wożono drewno z lasu do składu drewna w Dębie oraz do tartaku w Chorzelowie. Do Dęby wożono tzw. kopalniaki (aby po przeładunku na kolej normalnotorową przetransportować je do śląskich kopalni), a do Chorzelowa drewno tartaczne. Na trasie kolejki było kilka przystanków-stacyjek, wraz z bocznicami do załadunku drewna. Poznane przeze mnie nazwy miejsc po bocznicach-stacyjkach, to: Dęba-Rozalin, Leśnictowo Budy Tuszowskie, Mikołaj, Budy Wolacze, Stryczów, Budka Pateracka, Podróżnik, Chorzelów Tartak. Prawdopodobnie do składu były podpinane wagoniki do przewozu osób. Likwidacja kolejki nastąpiła w okolicach 1969 roku.
Była to kolejka o prześwicie, czyli rozstawie torów, 750 mm. Był to najpopularniejszy standard metryczny, rozpowszechniony pod koniec XIX wieku. Taki prześwit miała większość kolei wąskotorowych na terenie Polski i Niemiec. Przypomnę, że kolej o prześwicie 1435 mm, w większości krajów europejskich określa się jako kolej normalnotorową. Kolej wąskotorowa leśna charakteryzowała się bardzo uproszczoną konstrukcją. Była budowana zwykle przy użyciu przenośnych przęseł torowych, niekiedy kładzionych wprost na ziemi. Cechował ją bardzo niski koszt i krótki czas budowy. Wadą była bardzo niska zdolność przewozowa, ze względu na konieczność zachowania nacisku na osie nie przekraczającego 4-5 ton i niska trwałość toru. Tego typu kolejki leśne stosowano głównie w II połowie XIX w. i I połowie XX w.

Przygotowuję projekt „okeszowania” całej trasy kolejki Dęba-Chorzelów. Skrzynka przy Kapliczce Świętego Mikołaja jest pierwszą skrzynką związaną z tym projektem. Bardzo ciekawa kapliczka znajduje się na około 10,5 kilometrze kolejki, licząc od stacji Dęba. W środku lasu można zobaczyć drewnianą figurę ulubionego przez wszystkich Świętego Mikołaja. W tych okolicach była Leśniczówka. Miejscowi nazywali ją Leśniczówka u Mikołaja. Znajdowała się tu jedna z bocznic kolejki wąskotorowej. Przy kapliczce są dwie ławeczki dla strudzonych wędrowców. Na podstawie figury jest wyryty rok jej postawienia. Proszę o zapisanie tego roku, ponieważ będzie potrzebny do zalogowania skrzynki !!!

Przygotowuję również "projekt skrzynkowy" dla wspomnianej kolejki wąskotorowej Lager Deba-Lager Mielec oraz trasy kolei normalnotorowej wraz z innymi ciekawymi obiektami w Lager Deba. Proszę o cierpliwość. Ja też czekam na ciepłe wiosenne dni. Mam informację, że projekt zakładania skrzynek przy betonowych schronach na Poligonie „Południe” realizuje kolega semenek.


Gdzie jest ukryta skrzynka?

Nie podaję najłatwiejszego dotarcia do Świętego Mikołaja. Wszystkie trasy wiodą przez las i wymagają od poszukiwaczy posiadanie zdolności orientacji w terenie. Na pewno przyda się dokładna mapa i kompas. Posiadacze GPS-a będą mieć łatwiej. Można pokusić się dojechać samochodem do zagospodarowanego turystycznie miejsca (wiata, ławeczki, domek z serduszkiem, miejsce na ognisko) w pobliżu dawnej Leśniczówki Budy Tuszowskie i poszukiwania Mikołaja zacząć stąd. Do Mikołaja około 2,5 km. Warunki terenowe będą zmienne, w zależności od poru roku i warunków pogodowych.
Skrzynka ukryta jest za kapliczką Świętego Mikołaja, około 2 m, na głębokości 15 cm, w środku starego pnia, ułożona na patykach, przykryta tylko liśćmi. W pojemniku logbook, ołówek, mini Święty Mikołaj i dwa krety: Kretokoparka i Ślepak.

Proszę nie zapomnieć o zapisaniu roku postawienia figury, który widnieje na jej podstawie. Suma = rok spisany z figury + [dzień miesiąca+numer miesiąca] w którym oczekujemy Mikołaja  jest hasłem do logu.


Powodzenia i wielu wrażeń!

Zainteresowanych powyżej przedstawionymi projektami proszę o kontakt.

Additional waypoints
Stage Symbol Type Coordinates Description
Parking area --- Zagospodarowane turystycznie miejsca (wiata, ławeczki, WC, miejsce na ognisko) w pobliżu dawnej Leśniczówki Budy Tuszowskie przy Ścieżce Dydaktycznej.
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Święty Mikołaj
Skrzynka przed zainstalowaniem
Log entries: Found 15x Not found 1x Note 0x All entries