Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
TKt48 - OP460C
Owner: matilis
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 199 m. ASL.
 Region: Poland > podkarpackie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Time required: 0:05 h    Distance to travel: n/a
Date hidden: 05-01-2012
Date created: 19-12-2011
Date published: 05-01-2012
Last modification: 14-03-2014
186x Found
6x Not found
18 notes
watchers 9 watchers
103 visitors
122 x rated
Rated as: Excellent
6 x recommended
This cache is recommended by: Andrew78, Bestje, Kumkwat, matti151, Qsiaki, tomush
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Historia
Parowozy beztendrowe były powszechnie stosowane w ruchu lokalnym, jednakże w ostatnich latach eksploatacji na PKP reprezentowała je tylko jedna seria: TKt48. "Tekatki" były chyba najpopularniejszą i najbardziej udaną serią tendrzaków jaka była eksploatowana w Polsce.

Konstrukcja tego parowozu została opracowana na krótko po zakończeniu II wojny światowej. Mimo tego, że oznaczenie serii zaczynało się od litery T oznaczającej parowóz towarowy, lokomotywy te od początku zamierzano wykorzystywać głównie w ruchu osobowym - w dużych węzłach i na liniach lokalnych. Maszyny te charakteryzowały się znacznym przyspieszeniem i dobrymi warunkami jazdy w obu kierunkach. Oprócz tego posiadały spore, jak na tendrzaki, zapasy węgla i wody. Cechy te umożliwiały eksploatację tych parowozów w górach, gdzie brakowało odpowiednich lokomotyw pasażerskich.

Początkowo oddanie do ruchu pierwszych parowozów planowano na koniec 1949 roku, jednakże termin ten uległ zmianie i nastąpiło to na przełomie 1950 i 51 roku. Do końca 1952 roku zbudowano 99 lokomotyw:
91 dla PKP
2 dla przemysłu węglowego
6 dla kolei albańskich

15 z tych parowozów wyprodukowano w Chrzanowie, resztę zbudowały poznańskie zakłady im. Cegielskiego. Kotły dostarczyła fabryka w Sosnowcu.

Ponad 30% lokomotyw otrzymały parowozownie Warszawskiego Węzła Kolejowego, kolejne przekazano do Trójmiasta, reszta trafiła do pozostałych dyrekcji. W latach 50. TKt48 wykonywały pracę, którą w dzisiejszych czasach wykonują elektryczne zespoły trakcyjne.

Te i wiele innych informacji o parowozach znajdziecie na http://parowozy.net
 
Oznaczenie aktualne naszej ciuchci to TKt48-27. Została ona wyprodukowana w 1951 roku w HCP(Zakłady Metalowe H. Cegielski, Poznań), a jej numer fabryczny to 1553.
W Rzeszowie pojawiła się w 1992(już wtedy jako pomnik), ale dopiero we wrześniu 2008 roku została utawiona na swoim obecnym miejscu.
Te i inne informacje o naszej Tekatce znajdziecie na  http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=tkt48-27

Skrzynka to magnetyk wielkości paczki papierosów.
W środku dwa Geokrety i kilka łusek po nabojach. Oczywiście logbook, ołowek i pochłaniacz wilgoci nie są na wymianę.
Proszę o zachowanie ostrożności przy podejmowaniu ( Służba Ochrony Kolei , a także ciekawskie spojrzenia z budynku na przeciw).
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Ciufa w pełnej okazałości
Podpowiedź
Duuża podpowiedź
Log entries: Found 186x Not found 6x Note 18x Picture 4x All entries Show deletions Gallery