Któregoś razu, przejeżdżając nieopodal zauważyłem rzucający się w oczy, spory, co prawda nieczynny, ale w dalszym ciągu most. Zacząłem drążyć temat i stąd powstał pomysł na kesza. Tak Bogiem a prawdą, to most już w zasadzie nie leży na Orawie, ale jakby tak trochę ponaginać rzeczywistość ... :)
Na mapie to się na Orawę jeszcze "łapie", (Kotlina Orawsko-Nowotarska - z akcentem na "Orawsko" ), tak więc dla potrzeb projektu "Orawa", został po sąsiedzku zaadoptowany
Kolej prowadziła z Nowego Targu, przez Podczerwone dalej na Słowację. Kolejowe przejście graniczne w Podczerwonym - gdyby dziś jeszcze istniało, byłoby czwartym pomiędzy Polską a Słowacją (trzy pozostałe to Łupków, Muszyna i Zwardoń). Ale komunikacja przez granicę zakończyła się tutaj tuż po zakończeniu II wojny, natomiast tor do Suchej Hory został zlikwidowany w roku 1965 (wtedy gdy granice miały łączyć a nie dzielić). Na odcinku Nowy Targ - Podczerwone pociągi pasażerskie jeździły do roku 1981, towarowe o 7 lat dłużej. W roku 1991 linia ta ostatecznie przestała istnieć.
Obecnie co pewien czas powraca pomysł reaktywacji połączenia Nowy Targ - Trstená a nawet zintegrowania go z systemem słowackiej, tatrzańskiej "elektriczki". Ale czy jest to pomysł możliwy do realizacji ?
O keszu:
Kesz ukryty na moście, pod kordami. Mimo, że żadnego pociągu już nie uświadczysz, to należy wykazać daleko idącą ostrozność przy podejmowaniu kesza.
---
Skrzynka wchodzi w skład projektu ORAWA.
Więcej informacji o projekcie znajdziesz przy opisie kesza - "ORAWA - Skrzynka finałowa".
Nie zapomnij spisać z logbooka literki potrzebnej do znalezienia finału.