O ile o miejscowości Nietkowice coś w necie można znaleźć, to doszukać się informacji o moście kolejowym nad Odrą już nie sposób. Ale... alllleeeee...
Most kolejowy stanowi część trasy linii kolejowej nr 273 (zwanej potocznie Naoodrzanka) łączącej Szczecin z Wrocławiem. Potoczna nazwa nie jest przypadkowa. Szlak przebiega blisko Odry, mało tego przekracza ją w 5 miejscach (koło Brzegu Dolnego, Ścinawy, Nietkowic oraz dwukrotnie w Szczecinie). Linia liczy sobie około 350 kilometrów i przebiega m.in. przez następujące miejscowości: Brzeg Dolny, Wołów, Ścinawę, Głogów, Bytom Odrzański, Nową Sól, Zieloną Górę, Czerwieńsk, Rzepin, Kostrzyn n. Odrą, Chojną, Gryfino. Linia jest w całości zelektryfikowana, na jej większej części ruch odbywa się po 2 torach. Linia ma bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia transportowego. Jest częścią międzynarodowego szlaku transportowego CE 59. Szlakiem przejeżdża znaczny ruch towarowy nastawiony m.in. na dowóz węgla do elektrowni Dolna Odra oraz ruch towarowy związany z obsługą zagłębia miedziowego w okolicach Głogowa i Legnicy. Szlak miał także istotne znaczenie transportowe w ruchu pasażerskim, które ze względu na dewastację linii i zmniejszenie szybkości przejazdu zostało znacząco zredukowane.
Koncepcje powstania linii kolejowej łączącej Wrocław z Berlinem, które potem stały się zalążkiem obecnej linii pojawiały się już w latach 30. XVIII wieku. Do budowy jednak nie doszło - http://kolejzg.tmnet.pl/?110.1.2 Budowa szlaku rozpoczęła się pod koniec lat 60. XIX wieku. Budowę tą prowadziło Wrocławsko - Świdnicko - Świebodzickie Towarzystwo Kolei Żelaznej (Breslau-Schweidnitz-Freiburger Eisenbahn-Gesellschaft). Początkowo węzłem, w którym linia zaczynała swój bieg była Legnica (tor z Wrocławia musiał w 2 miejscach przekroczyć Odrę, co uniemożliwiało oddanie go do użytku w początkowej fazie). I tak etapami oddawano następujące odcinki:
- grudzień 1869 r. z Legnicy do Lubina Górniczego, - styczeń 1871 r. do Rudnej Gwizdanowa, - październik 1871 r. do Czerwieńska, - maj 1874 r. do Rzepina, - styczeń 1875 r. do Kostrzyna, - listopad 1876 r. do Chojny. Wreszcie 15. maja 1877 r. oddano ostatni odcinek do Szczecina. W międzyczasie w sierpniu 1874 r. połączono bezpośrednio linię nadodrzańską od stacji Rudna Gwizdanów z Wrocławiem przez Wołów. Końcowymi stacjami były: Breslau-Freiburger Bahnhof (Dworzec Świebodzki) we Wrocławiu oraz Stettin-Breslauer Bahnhof (Dworzec Wrocławski) w Szczecinie (początkowo pod nazwą Stettin-Breslau-Freiburger Bahnhof). (...)
Dalej źródło (http://kolejzg.tmnet.pl/?110.1.7 - sporo ciekawych informacji zawarte jest na tej stronie, jak też i dalsza historia linii, w tym lata powojenne) podaje, że most koło Nietkowic został zniszczony. Chyba nie do końca jest to prawda, gdyż jeden most jest "bliźniaczy" do mostu w Stanach (jest tam keszyk) pod Zieloną Górą - czyli zapewne konstrukcja przedwojenna, a drugi wygląda na konstrukcję powojenną (zachodni).
UWAGA!! W związku z modernizacją Nadodrzanki pociągi jeżdżące przez most znacznie przyspieszyły! Już nie telepią się 20 km/h... Dlatego podjąłem decyzję o ukryciu kesza w innym miejscu.
Keszyk ukryty na kordach - no właśnie, nie miałem ze sobą Garmina, następnym razem się poprawię; nisko, ale nie poniżej poziomu gruntu. Sprawdzajcie podczas odkładania czy się trzyma. Może kiedyś znowu zmieni swoją lokalizację...? ;)
Filmik kolegi nagrany podczas pierwszej "wizytacji" mostu - Strzeż się pociągu!