
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.

Wysokość: 140 m n.p.m.

Województwo:
Polska > warmińsko-mazurskie

Typ skrzynki:
Tradycyjna

Wielkość:
Normalna

Status:
Gotowa do szukania

Czas:
0:30 h

Długość trasy:
0.30 km

Data ukrycia: 15-08-2007

Data utworzenia: 15-08-2007

Data opublikowania: 15-08-2007

Ostatnio zmodyfikowano: 17-12-2010

131x znaleziona

2x nieznaleziona

4 komentarze
6 obserwatorów

141 odwiedzających

80 x oceniona

Oceniona jako:
znakomita
9 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez:
Aki., Andalka, barrtekk, dartvader, lorenzo, mieszko, Pafcio, Skank, suchar
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Można zabrać dzieciaki
Można zabrać psa
Można podjechać rowerem
Historyczne miejsce
Ładne widoki
Kruklanki - Zwalony Most
Przełom XiX wieku w Prusach Wschodnich to okres intensywnego rozwoju dróg oraz połączeń kolejowych i wodnych. Kruklanki znalazły się na linii kolejowej łączącej Giżycko z Węgorzewem (ukończonej w 1908 roku). Powstała cała infrastruktura kolejowa, nasypy, wąwozy, wiadukty, mosty, budynki dworcowe, przystanki kolejowe, rampy załadunkowe, nastawnie, itp.
Most kolejowy nad rzeka Sapiną zwany potocznie przez dzisiejszych mieszkańców "zwalonym mostem" należał do większych budowli kolejowych na tutejszym terenie.
Stanowił on budowę pięcioprzęsłową, żelbetową, pełnościenną. W sierpniu 1914 roku, podczas I wojny światowej, saperzy niemieccy wysadzili przęsło wschodnie aby nie oddać sprawnej linii kolejowej Rosjanom. Zniszczenia te zostały naprawione jeszcze podczas wojny, wówczas też wprowadzono dodatkowe podpory łuków skrajnych oraz usunięto z zachowanych filarów płyty kamienne.
W 1945 roku przed spodziewanym nadejściem wojsk radzieckich most starannie zaminowano a detonator założono w schronie obserwacyjnym na pobliskim wzgórzu (obecnie punkt widokowy). Z niewiadomych przyczyn ładunki wybuchowe, doskonale ukryte, nie zostały wykorzystane ani nie zostały odnalezione i rozbrojone po zakończeniu działań wojennych. Zaminowany most służył Sowietom do przerzucania transportów wojskowych a przede wszystkim do wywozy grabionego w Prusach Wschodnich mienia, m.in. szyn kolejowych z rozbieranych torowisk.
Most wyleciał w powietrze 8 września 1945 roku - ładunki zdetonowała miejscowa ludność mając nadzieję, iż zniszczenie linii kolejowej zapobiegnie grabieży. W pewnym sensie mieli rację gdyż most leży obalony do dziś.
Z pobliskiego wzgórza, z ruin schronu obserwacyjnego rozciąga sie przepyszny widok. Można dokładnie zaobserwować jak niemieccy budowniczowie linii kolejowej przekopali sie przez stok wzgórza, używając potem wybranej ziemi do usypania masywnego wału w stronę doliny rzeczki Sapiny gdzie zwieńczono przeprawę betonową konstrukcją mostu.
Cache (plastikowe prostokątne pudełko) ukryty jest pod dużym kamieniem niedaleko schronu obserwacyjnego.
Generated by The Selector