Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Międzychodzki Port Rzeczny - Przystań Geokretów - OP3B58
Międzychodzki Port Rzeczny - Przystań Geokretów
Właściciel: hubciooo_z
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 34 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Duża
Status: Zarchiwizowana
Czas: 0:18 h    Długość trasy: 2.00 km
Data ukrycia: 24-07-2011
Data utworzenia: 25-07-2011
Data opublikowania: 25-07-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 17-10-2014
28x znaleziona
1x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 1 obserwatorów
3 odwiedzających
17 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
8 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: avekosta, bronek77, Daver2, Dzikuskowa Ekipa, G-man, ladriohim, Loszak, wilk
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  GeoHotel  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 

Trochę historii i szczegółów:

Wiemy, że port  istniał już w 1742 r. o czym świadczą akta majątku z Konarzewa, gdzie jest wymieniony faktor holenderski Krzysztof Adam, który skupował drewno by je potem wysłać z portu międzychodzkiego przez Szczecin do Holandii.  Oprócz drewna, z którego były zbudowane transportowały różne inne towary m.in. zboże i płody rolne.  Z biegiem lat ruch barek na Warcie stawał się coraz większy i miał wpływ na rozwój miasta, szczególnie tej części, która była najbliżej starorzecza. Na przełomie XIX i XX w. prowadzono na Warcie różnego rodzaju prace usprawniające żeglugę. Pogłębiano tory wodne, budowano porty i bazy remontowe. W pierwszych latach XX w. zasypano w Międzychodzie północny i wschodni odcinek starorzecza. Pozostawiono część południową, która pogłębiono i poszerzono jej połączenie z głównym korytem Warty. Powstał nieprzepływowy basen portowy, na którego wschodnim krańcu urządzono warsztaty remontowe i zbudowano slip - wchodząca pod wodę betonową pochylnię z szynami wyposażoną w specjalne wózki i wciągarki linowe. Pozwalało to na wyciągnięcie z wody jednostek pływających przeznaczonych do naprawy i konserwacji podwodnej cześć kadłuba. Na północnym brzegu portu przygotowano nadbrzeże umocnione drewnianą pionową ścianą odbojową wzmocnioną wbitymi w nią palami drewnianymi. To nadbrzeże pozwoliło na cumowanie statków i barek. Można było przy nim prowadzić wyładunek i załadunek towarów.
Około 1880 r. powstał zalążek większego już portu przez zorganizowanie zimowiska dla barek i statków o niewielkim tonażu (Warta pokryta lodem). Z nastaniem wiosny barki ruszały w dalszy rejs. Z zimowiska korzystało około 40 jednostek pływających. Zimowisko zlokalizowane na starorzeczu z czasem przekształciło się w port śródlądowy, który posiadał własną stocznię remontową barek rzecznych. W latach 20-tych i 30-tych ubiegłego wieku był jednym z największych portów dolnej Warty.  Przed wojną Międzychód był pierwszą polską miejscowością na trasie od granicy z Niemcami.
Niejeden parowiec zatrzymywał się tu by załogi barek mogły zaopatrzyć się w niezbędne artykuły czy skorzystać z noclegu. W pobliżu portu były dwie gospody. Jedna przy ul. Składowej, a druga na "Bocianim gnieździe". Właściciele tych lokali cieszyli się z tych wizyt widząc napływ gotówki.
Szczególnym uznaniem wśród "szkutników" cieszyła się knajpa "Pod babskim troskami". Budynek stoi do dziś naprzeciwko byłej "Pomony". Tam prócz jedzenia były tańce, grywał zespół muzyczny i dobrze był zaopatrzony bufet. Most zwodzony istniał do 1937 r. W 1938 r. zbudowano wyższy i niezwodzony. 1.09.1939 r. został wysadzony przez polskich saperów. Wysadzony most odbudowali Niemcy i następnie go wysadzili w 1945 r. jednak wkrótce został naprawiony przez Polaków i Rosjan. Istniał do końca 1959 r. W 1960 r. oddano już w innym miejscu nowy strunobetonowy most istniejący do dzisiaj.
Międzychód znowu zwraca się ku rzece więc trzeba ją zagospodarować. O ile odbudowa i funkcjonowanie portu w jego poprzedniej postaci jest raczej niemożliwe, o tyle przystosowanie naszego nadbrzeża dla potrzeb rekreacyjnych i turystycznych jest jak najbardziej realne i sensowne. Można na terenie dawnego portu zbudować marinę z wypożyczalnią łodzi dla turystów. Będziemy mieli kolejną atrakcję turystyczną w pobliżu ładnie urządzonej Przystani przy Starym Moście, gdzie chętnie spędzamy wolny czas przy ładnej pogodzie.

 

Zawartośc skrzyneczki:

1. Dziennik 

2. FTF

3. Ołówek

4. Mapy

5. Ulotki informacyjne

6. Geokrety

7. Przypinki i prezenty dla odwiedzających.

 

Ukrycie skrzyneczki:

Stojąc twarzą do bram portu/przystani skieruj się w lewo w zdłuż ogrodzenia aż do samej Warty. 

 

 

TEREN JEST MIEJSKI, MAM POZWOLENIE NA UKRYCIE TU SKRZYNKI ORAZ NA POSZUKIWANIA PRZEZ OSOBY OBCE. 

Bardzo proszę o nie szabrowanie skrzyneczki, postaram się w miarę możliwości na uzupełnianie jej zawartości o kolejne materiały informacyjne i prezenty dla geoMANIAKÓW. Jeżeli posiadasz w swych zbiorach coś co jest do wzięcia w skrzyneczce proszę zostaw do dla innych każdy chce się cieszyć pięknymi przedmiotami.

 

Serdecznie podziękowania dla pani Agaty z działu Promocji i Rozwoju Gminy UMIG Międzychód za udostępnienie materiałów dotyczących turystyki na terenie gminy Międzychód. 

                                                                                      Hubciooo_z

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
pakiet
panorama
dziennik
zawartość
to gdzieś tu
Wpisy do logu: znaleziona 28x nieznaleziona 1x komentarz 1x Obrazki/zdjęcia 1x Wszystkie wpisy Galeria