OC logo
Banner
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
Tradycyjna
difficulty terrain
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Dawna Linia Kolejki Wąskotorowej...przystanek 2 -- mostek - OP3B30
Właściciel: damarcus77
compass Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)
altitude Wysokość: 170 m n.p.m.
location Województwo: Polska > podkarpackie
type Typ skrzynki: Tradycyjna
size Wielkość: Mała
status Status: Zarchiwizowana
hidden Data ukrycia: 23-07-2011
creation-date Data utworzenia: 23-07-2011
last-mod Ostatnio zmodyfikowano: 07-08-2013
znaleziona 11x znaleziona
nieznaleziona 0x nieznaleziona
komentarz 2 komentarze
watchers 1 obserwatorów
visits 0 odwiedzających
votes 6 x oceniona
score Oceniona jako: dobra
rekomendowana 1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: michall
Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki,
musisz się zalogować.
attributes Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna rowerem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link
description Opis PL

W pięknych Lasach Janowskich kiedyś funkcjonowała urokliwa kolejka wąskotorowa. Niestety pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku przestała funkcjonować i torowisko zostało rozebrane, a tabor zniszczony lub służy jako obiekty muzealne (np w Janowie Lubelskim). Chciałbym trochę przybliżyć zainteresowanym geokeszerom tę okolicę, jak i pozostałości po kolejce, więc będę stopniowo robił geokoesze na trasie kolejki. Mam nadzieję, że ten pomysł Wam się spodoba.

Tu trochę więcej o kolejce i stare fotki:

http://roztocze.pol.lublin.pl/Roztocze/lipa.html

Przeszedłem spory fragment tej trasy i zapisałem jej ślad GPS. Z czasem chcę przejść całą trasę i ją tu pokazać. Poniżej moja trasa:

 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=diayxtejablzoubc


Ta skrzynka ukryta jest na pozostałościach mostku, po którym biegło torowisko. Mostek jest już bardzo stary i powoli zarasta go las, ale spokojnie można go zauważyć z biegnącej obok drogi asfaltowej .

 

Historia tej lini kolejki wąskotorowej

W Lasach Janowskich zachowały się pozostałości kolejki wąskotorowej, która w czasie wojny i w latach powojennych była wykorzystywana do transportu drewna. Co zostało? Dość dobrze zachowane nasypy, resztki podkładów kolejowych, mosty na puszczańskich rzekach - i niezniszczalny klimat

 

Po wybuchu II wojny światowej i ustabilizowaniu się sytuacji na frontach okupant niemiecki przystępuje do eksploatacji podbitych terenów. Niemiecki zarząd lasów rozpoczyna rabunkową gospodarkę Lasów Janowskich. W tym celu w 1941 roku powstaje w Lipie tartak, zostaje rozbudowana nasycalnia podkładów. Równocześnie z budową tartaku prowadzona jest budowa kolejki wąskotorowej o szerokości toru 600 mm dla dowozu drewna z lasu do tartaku i nasycalni. Przy stacji w Lipie lokalizuje się bazę kolejki z lokomotywownią, biurem, kuźnią i torami manipulacyjnymi. W końcu 1941 .roku linia ma 5 km długości. Na przełomie 1941 i 1942 roku pojawia się na kolejce pierwsza lokomotywa spalinowa firmy Mercedes-Benz. W 1942 roku budowa jest kontynuowana i pod koniec roku tor osiąga długość 11 km. W 1943 roku tor: dochodzi do stacji Łążek Ordynacki na kilometrze dwudziestym. W 1943 roku w wyniku starcia z partyzantami zostaje spalony całkowicie pociąg i lokomotywa Mercedes-Benz. Do obsługi ruchu zostają przesłane z Zarządu Kolei Leśnych w Zagnańsku dwie lokomotywy firmy Deutz i Mercedes-Benz.

We wrześniu 1944 roku teren w zasięgu działania kolejki obejmuje polska administracja. Przystępuje się do odbudowy po zniszczeniach wojennych tartaku, nasycalni, samej kolejki. W 1945 roku zapada decyzja o przedłużeniu linii do Biłgoraja, dokąd dociera już kolej o tej samej szerokości toru ze Zwierzyńca. Zakończenie pierwszego etapu budowy z Łążka do rzeki Branew ma miejsce w grudniu 1947 roku. Następny etap: rzeka Branew - Góra Poznań ukończono w 1948 roku. W 1949 roku powstaje tor od Góry Poznań do Bukowej. W latach 1949-52 następuje ostatni etap budowy tj. od Bukowej do Biłgoraja. Na tym zakończyła się rozbudowa kolejki. Równolegle z rozbudową kolei powiększano ilość lokomotyw. W lipcu 1946 roku do Lipy trafiły dwa parowozy Henschel z 1919 roku, późniejsze T600 i T602. W sierpniu przesłano z Zagnańska kolejny parowóz Henschel z 1910 roku, późniejszy T601. W 1949 roku na kolejkę przybył parowóz Schwarzkopf (rok produkcji 1924) i motowóz Windhoff. W marcu 1951 roku z kolejki leśnej w Przejęsławiu przesłano do Lipy motowóz Deutz o numerze 156. Oprócz lokomotyw do Lipy z całego kraju nadchodzą platformy, wózki kłonicowe, koleby. Lata pięćdziesiąte to "złoty okres” w działalności kolejki. Dziennie wyprawia się jeden, dwa pociągi. Pociąg złożony jest z parowozu, około 15 par wózków kłonicowych. Za każdym pociągiem prowadzonym parowozem w porze letniej kursuje drezyna z pracownikami mającymi za zadanie gasić ewentualne pożary. Stopniowo wymieniane są parowozy. Z Lipy odchodzi w 1955 roku parowóz T600, także ostatnia lokomotywa spalinowa kończy swoją służbę a parowóz T601 zostaje pocięty na złom. Na ich miejsce przychodzą parowozy typu „Ryś”. Są to stosunkowo nowe parowozy zbudowane w latach 1946 i 1947.

Pod koniec lat 50. końcowy tor od Bukowej do Biłgoraja jest nieużywany; rozbiórka następuje w 1962 roku. W 1977 roku przeprowadzono rozbiórkę toru od Bukowej do Szklarni. Ostatni odcinek Lipa – szklarnia używany był do momentu śmierci technicznej w 1984 roku. Tor na tym odcinku rozebrano w 1988 roku .

 

Koordynaty ustalone za pomocą  GPS i wskazują mostek położony kilka metrów od drogi asfaltowej.

 Zabierz ze sobą coś do pisania.

 


Obszary ochrony przyrody
Prawdopodobnie skrzynka znajduje się na obszarze:  
Park Krajobrazowy Lasy Janowskie
travelbug Geokrety

geokret  NAKRĘTKA - Całkowity dystans: 757 km

Obrazki/zdjęcia
Widok na mostek z drogi asfaltowej
kesz przed ukryciem
kesz po ukryciu...