Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kolejowy most obrotowy - OP3837
pływające ogrody, czyli wodny Szczecin
Właściciel: bubuanddudu
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 2 m n.p.m.
 Województwo: Polska > zachodniopomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 01-07-2011
Data utworzenia: 15-06-2011
Data opublikowania: 01-07-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 05-07-2011
9x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 3 obserwatorów
64 odwiedzających
7 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna tylko łodzią  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Skrzynka jest częścią Projektu Floating Garden - wspólne dzieło Qferki Squad oraz 1swierszczu


Opis miejsca

W 1900 roku Eisenbahnbrücke zmodernizowano instalując na środku nowoczesny przepust w tzw. systemie Schwedlera. Na przełomie XIX i XX wieku było to rozwiązanie dość popularne w Niemczech. Mechanizm działał wyjątkowo sprawnie, bo most trzeba było otwierać wiele razy dziennie. Jak chwalili się konstruktorzy, wszystko zaprojektowano tak dobrze, że tylko jedna osoba mogła bez problemu obrócić potężne przęsło z torowiskiem w czasie zaledwie 120 sekund. Gdy uważnie przyjrzymy się powiększeniom fotografii z tamtych czasów, rzeczywiście dostrzeżemy pojedynczego operatora mostu stojącego na środkowej podporze kryjącej obrotową oś mostu. Przy okazji dobrze widać też, jak ciasne było samo przejście dla statków. Pomiędzy jasnymi burtami żaglowca na zdjęciu, oraz bocznymi filarami są dosłownie centymetry!
W dawnym Szczecinie Eisenbahnbrücke nie był jedynym mostem obrotowym. W bardzo podobny sposób rozwiązano technicznie inny most kolejowy, zbudowany kilka lat później nad Regalicą. W okresie międzywojennym XX wieku, w czasie pierwszego poważnego remontu, Niemcy zmienili konstrukcję mostu zastępując pierwotne obrotowe przęsło tradycyjnym przęsłem podnoszonym. Ale i tu mamy do czynienia z rzadką ciekawostką. Po kolejnym remoncie, już podczas elektryfikacji linii, na ruchomej części mostu nie zainstalowano sieci trakcyjnej! By przejechać ten odcinek, lokomotywa musi się wcześniej odpowiednio rozpędzić. Dziś jest to jedyny tego typu czynny obiekt w Polsce. Eisenbahnbrücke został wysadzony w powietrze przez wycofujących się Niemców w 1945 roku. Dawny Most Kolejowy odbudowano dopiero w 1960 roku. Po kilku kolejnych modernizacjach służy PKP do dziś, choć o jego obrotowym przęśle na środku Odry już chyba mało kto pamięta. Kiedy jednak wyjdziemy przed Dworzec i spojrzymy w kierunku mostu, nadal można bardzo łatwo zauważyć, która część była kiedyś ruchoma.

tekst oraz zdjęcia pochodzą ze strony http://www.sedinum.stetinum.pl/pl/wiadomosci/kroniki_Romana_Czejarka/Obrotowy_most_Pana_Schwedlera

 

Opis kesza

Skrzynka ukryta pod kordami. Lecz spojler może być pomocny.

Nie zapomnij spisać tajnej lirerko-cyferki.

Musisz uaktualnić Flash Player’a Get Adobe Flash player
Obrazki/zdjęcia
Szczecin i most dawno temu :)
most obecnie
jeśli, już musisz