1 lipca 2000r. król Szwecji Karol XVI Gustaw i królowa Danii Małgorzata II uroczyście otwarli, najdłuższy w Europie, a chyba i na świecie, Most Řresund - 16-kolometrowe połączenie drogowe między szwedzkim Malmö i duńską stolicą Kopenhagą.
Mosty od zarania dziejów służyły do jednego celu - aby dostać się na drugą stronę rzeki, doliny, itp. Zbudowano ich setki, tysiące. Niektóre z nich to perełki sztuki inżynieryjnej. Już starożytni budowniczowie potrafili zadziwić świat. W V wieku pne. król perski Dariusz I dzięki mostowi pontonowemu poprzez cieśninę Bosfor dostał się na kontynent europejski. Pomogło mu to w ataku na Grecję, ale zwycięstwa nie przyniosło.
Mosty metalowe to już dzieło czasów nowożytnych. Pierwszy - żeliwny - został zbudowany w angielskiej miejscowości Coalbrookdale. Było to w 1779r. Pierwszym wiszącym był most zbudowany w Pensylwanii w 1801r. wg projektu amerykańskiego inżyniera J.Finleya.
W tych wielkich dziełach mają swój udział i Polacy. Rudolf Modrzejewski - syn sławnej i wybitnej polskiej aktorki Heleny - był w 1926r. autorem projektu mostu Beniamina Franklina nad rzeką Delaware w Filadelfii. Był to największy wówczas na świecie most wiszący o rozpiętości głównego przęsła 533m.
Na ziemiach polskich wybudowano najstarsze na kontynencie europejskim mosty żelazne, w 1796r. w Strzegomiu i w 1803r. w Gliwicach. Pierwszy na świecie most stalowy spawany powstał w 1928r. na rzece Słudwi pod Łowiczem.
Przykłady sztuki budowania mostów można zobaczyć i na naszym terenie. W Krupskim Młynie ok. 1930r. most wiszący o rozpiętości 25m. połączył brzegi Małej Panwi. W czasach gdy dopiero poznawano możliwości nowych materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych był to doskonały wzór do naśladowania. Dziś po ok. 70 latach jest to już zabytek, ale nadal służący mieszkańcom okolic.
Kesz to tradycyjny mały pojemnik przysypany liśćmi.
Zapraszamy,