Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Dworzec Kraków Płaszów - OP34D2
Owner: Grzesiek02
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 202 m. ASL.
 Region: Poland > małopolskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 27-04-2011
Date created: 27-04-2011
Date published: 27-04-2011
Last modification: 26-08-2015
74x Found
8x Not found
6 notes
watchers 5 watchers
13 visitors
45 x rated
Rated as: Good
1 x recommended
This cache is recommended by: QPA Team
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Dworzec Kraków Płaszów znajduje się w południowo-wschodniej części miasta.

Jest on drugą pod względem wielkości i liczby pasażerów stacją kolejową w Krakowie. 

Na terenie stacji nie działa toaleta dla podróżnych

Dworzec jest administrowany przez PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe, rejon Kraków.

Został on oddany do użytku w 1884 roku. Od 1885 roku, po oddaniu do użytku stacji Podgórze Miasto (dziś Kraków Krzemionki) zmieniono jego nazwę na Podgórze Płaszów. W latach 1884-1910 powstał zespół budynków stacyjnych związanych zarówno z obsługą podróżnych jak i infrastrukturą techniczną. Wzniesiono też obiekty mieszkalne dla pracowników węzła. W tym też okresie w obrębie podgórskiego węzła kolejowego powstała lokomotywownia (dawna nazwa Wola Duchacka) oraz warsztaty naprawcze wagonów należące do kolei CLB (Carl Ludwig Bahn) później upaństwowionej i przejętej przez kkStb. W 1915 roku nastąpiło połączenie Podgórze i Krakowa. Wobec tego faktu należało zmienić nazwę stacji, którą przemianowano na Kraków Płaszów. Miało to miejsce dopiero w 1924 roku. W 1927 roku zbudowano istniejącą do dziś lokomotywownię Kraków Płaszów, którą tworzył zespół budynków biurowych i technicznych oraz dwie hale wachlarzowe parowozowni. W latach 1939-45 stacja nosiła nazwę Krakau Płaszów i została objęta rozbudową w ramach modernizacji węzła krakowskiego, która dotyczyła obiektów infrastruktury technicznej (rozbudowa parowozowni – budowa hali prostokątnej). Przebudowano też południowo-wschodnią głowicę rozjazdową oraz tor łączący z nowo wybudowaną stacją towarową na Prokocimiu. W latach 1942-44 przy ul. Dworcowej zbudowano zespół bloków mieszkalnych dla pracowników kolei. W roku 1960 oddano do użytku zmieniony wylot linii pasażerskiej w stronę Skawiny wraz z drugim wiaduktem nad ul. Wielicką (pierwszy wiadukt oddano w roku 1947). Zabytkowy, poaustriacki budynek dworca płaszowskiego został rozebrany w latach 60. XX wieku i zastąpiony postawionym w latach 1965-67 pudełkowatym budynkiem dworcowym. W miejscu pierwszej parowozowni Wola Duchacka, przy ul. Prokocimskiej, w l. 1996-98 wybudowano nowoczesny gmach urzędu pocztowego. Poczta płaszowska związana kiedyś mocno z koleją dziś deleguje jedynie jeden wagon pocztowy kursujący w relacji Kraków – Szczecin.

 

Skrzynka znajduje się  w starym zielonym parowozie stojącym obok stacji. W związku z częstymi kradzieżami pojemnika miejsce ukrycia zostało zmienione.

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
parowóz
Log entries: Found 74x Not found 8x Note 6x All entries Show deletions