Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Hitlerowska autostrada - OP34D0
h08 - berlinka inaczej...
Owner: harpus
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 175 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 26-04-2011
Date created: 27-04-2011
Date published: 27-04-2011
Last modification: 27-04-2011
121x Found
0x Not found
1 notes
watchers 3 watchers
80 visitors
87 x rated
Rated as: Excellent
2 x recommended
This cache is recommended by: agnostos, żeliwny
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

 

Za Wiki: Berlinka to popularna obecnie nazwa hitlerowskiej autostrady, która miała połączyć niemiecką stolicę z pozostającym na rubieżach III Rzeszy Królewcem (Königsberg). Budowa autostrady została zainaugurowana pod koniec 1933, a prace ruszyły roku następnego. Adolf Hitler wykorzystywał do budowy autostrad niemieckich bezrobotnych i 27 września 1936 oddano do użytku pierwszy 113-kilometrowy odcinek od węzła Stettiner Dreieck (okolice Berlina) do Stettin-Süd (Kołbaskowo). W tym czasie trwały już prace na drugim końcu trasy: od Królewca do Elbląga. W 1937 oddano do użytku odcinek Königsberg (Kaliningrad) — Elbing-Ost (Elbląg-Wschód). Na tym fragmencie tymczasowo położono tylko jedną (południową) jezdnię, zostawiając miejsce na drugą, która miała być wybudowana wraz ze zwiększeniem natężenia ruchu. Rok później autostrada wydłużyła się o obwodnice Szczecina i Elbląga, odpowiednio do węzłów Bäderstraße (kołoWielgowa) i Elbing-West.

W 1938 roku Niemcy użyli autostrady jako pretekstu do wszczęcia wojny – zażądali eksterytorialnego korytarza łączącego oba jej fragmenty rozdzielone obszarem należącym do Polski. Prace na terenie budowy nieco zwolniły, gdyż kraj przygotowywał się do wojny i robotnicy byli potrzebni bardziej do budowy fortyfikacji oraz produkcji czołgów i amunicji.

Od jesieni 1939 na budowę skierowano ponownie robotników, w tym przymusowych. Zbudowano następny dwujezdniowy odcinek Bäderstraße (Rzęśnica) — Stargard-Massow (Łęczyca). Na całej długości wyżej opisanych odcinków zbudowana została pełna infrastruktura ówczesnej autostrady, tj. dwupoziomowe skrzyżowania, przyautostradowe przystanki i stacje benzynowe, itp. Na przedłużeniu odcinka zachodniego (od Stargard-Massow (Łęczyca) na wschód) wykonano też wiele prac ziemnych, których ślady można spotkać nawet w okolicach Kościerzyny…

… a które chcę Tobie dziś pokazać.

 

 

Informacje taktyczne:

- miejsc gdzie możesz się zatrzymać jest bardzo dużo - dojeżdżając w okolicę kordów, zwolnij, nie zawachaj się nawet włączyć awaryjnych bo ruch na trasie Kościerzyna - Bytów jest całkiem spory(długie, proste odcinki = niezłe prędności),

-  kesz zakładany z Młodym i Małym - wózkiem spokojnie dojedziesz w miejsce ukrycia:)

- poświęć trochę czasu i rozejrzyj się po okolicy - wyobraź sobie jak wszystkie widoczne pryzmy pokrywa asfalt i po dwóch pasach w każdą stronę mkną samochody :)

- kesz ukryty pod kordami, łopatka zbędna, rękawiczki (w zależności od pogody, mogą się przydać :) 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Log entries: Found 121x Not found 0x Note 1x All entries