Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Dworzec TG - OP3412
Dworzec tarnogórski
Owner: woker666
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 294 m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 01-08-2011
Date created: 13-04-2011
Date published: 14-04-2011
Last modification: 03-03-2020
158x Found
9x Not found
11 notes
watchers 14 watchers
83 visitors
113 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Pierwszy budynek dworca kolejowego w Tarnowskich Górach został oddany
do użytku w roku 1857, a następnie w latach 1888 - 1890 został rozbudowany
i zmodernizowany w stylu neoklasycystycznym.
Znaczny wpływ na powstanie dworca miał rozwój przemysłu, górnictwa i hutnictwa.
Inicjatorem powstania węzłów komunikacyjnych łączących Górny i Dolny Śląsk był hrabia Andrzej Renard właściciel zakładów hutniczych.
W 1856 roku powstał we Wrocławiu komitet założycielski Opolsko-Tarnogórskiej Spółki Kolejowej (Oppeln-Tarnowitzer Eisenbahn Gesellschaft) w skład, którego wszedł m.in. hrabia Andrzej Renard, Hugo Fűrst zu Hohenlohe, książe Adolf Hohenlohe, Viktor von Ratibor oraz baron von Auschwitz.
Pierwszym najważniejszym i strategicznym zadaniem w/w komitetu było wybudowanie linii kolejowej łączącej Tarnowskie Góry z Opolem.
Mocą dekretu królewskiego z dnia 01 grudnia 1856 roku uzyskano pozwolenie na budowę linii kolejowych i przystanków. Prace jednak rozpoczęto sześć miesięcy wcześniej, dzięki czemu 12 lutego 1857 roku pierwszy pociąg towarowy przyjechał z Zawadzkiego na stację Tarnowskie Góry.
Otwarcie całej linii kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry – Opole odbyło się 24 stycznia 1858 roku.
Wraz z uruchomieniem linii kolejowej w 1857 roku oddano do użytku pierwszy budynek dworca kolejowego, który wykonany był według prostego projektu z surowej cegły. W latach następnych był wielokrotnie przebudowywany.
Dworzec kolejowy w Tarnowskich Górach położony jest przy ul. Piłsudskiego 21, w odległości 300m od centrum miasta.
W ciągu roku odprawianych jest 360.000 podróżnych.
Ze względu na centralne położenie w bliskości środków komunikacji M.Z.K.M., PKS oraz postoju TAXI jest doskonałym węzłem przesiadkowym.
Budynek dworca jest zwartą bryłą, składającą się z holu głównego, piętra i wejścia do tunelu z wyjściem na perony. Budynek jest dwukondygnacyjny, podpiwniczony
z poddaszem. Na parterze dworca w holu znajdują się kasy biletowe i lokale zagospodarowane komercyjnie. Z tunelu dworca prowadzi wejście na perony, wejście schodami na holl oraz dwa wyjścia na plac przydworcowy w stronę centrum miasta.
Dworzec kolejowy oprócz pomieszczeń służących bezpośrednio podróżnym (hala główna, kasy biletowe, poczekalnie, przechowalnie bagaży, sanitariaty) posiada lokale i pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność handlowo-usługowa.
W listopadzie 2006 r. przeprowadzono remont dachu. W 2007 roku Oddział przeznaczy 1 milion złotych z własnych środków na remont i modernizację dworca. Zostanie wykonana elewacja budynku, wymiana stolarki okiennej drzwiowej oraz remont schodów i nawierzchni placu przydworcowego. Przeprowadzona będzie wymiana instalacji. Pomieszczenia wewnątrz budynku zostaną wyremontowane.
Szczególną uwagę zwraca się na zachowanie zabytkowego charakteru budynku oraz dostosowania ich do wymagań współczesnych m.in. poprzez podniesienie standardu oraz przystosowania dostępu do pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych.
PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe na utrzymanie nieruchomości pozyskuje środki finansowe m.in. z działalności komercyjnej, którą prowadzi poprzez oddawanie powierzchni w najem lub dzierżawę.
Szczególną uwagę zwraca się na zachowanie zabytkowego charakteru budynku oraz dostosowania ich do wymagań współczesnych m.in. poprzez podniesienie standardu oraz przystosowania dostępu do pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych.
Utrzymanie zabytkowego charakteru dworców jest wspólną troską państwowych służb konserwatorskich, władz samorządowych oraz PKP S.A.. Trójstronne współdziałanie pozwoli ocalić dla przyszłych pokoleń istotną część naszego dziedzictwa kulturowego.
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Dworzec
Dworzec na EURO2012
Log entries: Found 158x Not found 9x Note 11x All entries Hide deletions