Zapraszam na serię keszy "Śladami kolei w Ustce/Lędowie/Modlinku"
Szyny kolejowe to podstawowy element torowiska, po którym poruszają się koła pojazdów szynowych. Ich główną funkcją jest prowadzenie i przenoszenie ciężaru pociągu na podkłady, a dalej na podsypkę i grunt. Szyny wykonuje się ze specjalnej stali o wysokiej wytrzymałości na ścieranie i zmęczenie materiału.
Najczęściej stosowanym typem szyn w Polsce jest szyna S49 oraz nowocześniejsza i bardziej wytrzymała szyna 60E1 (dawniej UIC60). Oznaczenia te odnoszą się do masy 1 metra bieżącego szyny w kilogramach – odpowiednio 49 kg i 60 kg. Szyny mają określony przekrój poprzeczny w kształcie grzyba, szyjki i stopy, co zapewnia odpowiednią nośność i stabilność.
Szyny łączy się przy pomocy złącz śrubowych lub spawa, tworząc długie odcinki toru bez złącz dylatacyjnych (tor bezstykowy). Długość standardowych odcinków szyn to zwykle 18, 25 lub 120 metrów. Dobrze dobrane i utrzymane szyny są kluczowe dla płynnej, cichej i bezpiecznej jazdy pociągów, zarówno pasażerskich, jak i towarowych.
Kesz
Zwisa z choinki. Bardzo proszę o zachowanie konspiracji, z powodu budowy prowadzonej tuż obok.
Uwaga w keszu znajduje się literka do finałowego hasła (finał jeszcze nie powstał).